Towards a possible town planning for the bicycle

Journal title TERRITORIO
Author/s Paolo Bozzuto, Lorenzo Fabian
Publishing Year 2014 Issue 2014/69
Language Italian Pages 5 P. 98-102 File size 137 KB
DOI 10.3280/TR2014-069015
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Nel corso degli ultimi anni si sta manifestando una forma di ‘rinascimento’ internazionale dell’uso della bicicletta: un oggetto a basso contenuto tecnologico capace di configurarsi come mezzo di trasporto efficiente e sostenibile in un momento storico in cui i modelli della mobilità e i sistemi infrastrutturali, disegnati in funzione del trasporto individuale a motore, appaiono sempre più inadeguati a rispondere alle crescenti sfide ambientali, energetiche ed economiche del futuro. Ma la bicicletta, oggi, può diventare anche uno strumento d’avanguardia per la trasformazione urbana, per il ‘riciclo’ degli spazi della città e dei territori contemporanei: un medium, materiale e simbolico, in grado di costruire un legame fertile tra le pratiche disciplinari dell’urbanistica e l’esperienza quotidiana dell’abitare condivisa da una moltitudine di individui non detentori di un sapere esperto

Keywords: Urbanistica; bicicletta; riciclo

  1. Aci Censis, 2012, XX Rapporto Aci-Censis. Dove è finita l’auto? Analisi di una crisi senza precedenti, Roma.
  2. Augè M., 2008, Éloge de la bicyclette, Payot, Paris; tr. it.: Il bello della bicicletta, Bollati Boringhieri, Torino.
  3. Baczko B., 1998, «Utopia», in Enciclopedia delle Scienze Sociali, Treccani, Roma (www.treccani.it/).
  4. Bador A., Lancaster E., 2012, Including EuroVelo in the Ten-T, Briefing Paper, European Cyclists’ Federation, Bruxelles.
  5. Ben-Joseph E., 1995, «Changing the Residential Street Scene: Adapting the Shared Street (Woonerf) Concept to the Suburban Environment», Journal of the American Planning Association, vol. 61, pp. 504-515, DOI: 10.1080/01944369508975661
  6. Bozzuto P., 2008, «Popolazioni digitali: il possibile ruolo delle comunità online nella costruzione di politiche urbane», in Balducci A., Fedeli V., Pasqui G., In Movimento. Confini, popolazioni e politiche nel territorio milanese, FrancoAngeli, Milano.
  7. Bozzuto P., 2013, The View from the Race. Descrizioni di territorio attraverso le [tele]cronache del ciclismo, Politecnico di Milano, Dastu Working Papers 2/2013 (www.dastu.polimi.it/index.php?id=1184).
  8. Cassano F., 2004, Homo civicus. La ragionevole follia dei beni comuni, Dedalo, Bari.
  9. Dash, 2010, The Woonerf Today (Delft Architectural Studies on Housing), Nai 010 Publisher, The Netherlands.
  10. Doctorow C., 2009, Makers, HarperCollins Publishers Ltd., UK.
  11. European Commission, 2009, Action Plan on Urban Mobility, September 30, Bruxelles.
  12. European Commission, 2011, White Paper ‘Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a Competitive and Resource Efficient Transport System’, March 28, Bruxelles.
  13. European Commission, 2013, Green Paper. A 2030 Framework for Climate and Energy Policies, March 27, Bruxelles.
  14. Frauenfelder M., 2010, Made by Hand: Searching for Meaning in a
  15. Throwaway World, Portfolio, New York.
  16. Freund P., Martin G., 2009, «The Social and Material Culture of Hyperautomobility: ‘Hyperauto’, Bulletin of Science Technology Society, vol. 29, December, DOI: 10.1177/0270467609349053(http://onlinesagepub.com)
  17. Illich I., 1973, «Énergie, vitesse et justice sociale», Le Monde, 5 juin
  18. (trad. it., 2006, Elogio della bicicletta, Bollati Boringhieri, Torino).
  19. Lefebvre H., 1968, Le droit à la ville, Anthropos, Paris (trad. it., 1968, Il diritto alla città, Marsilio, Padova).
  20. Lutz C., Lutz Fernandez A., 2010, Carjacked. The Culture of the Automobile and its Effect on our Lives, Palgrave Macmillan, New York.
  21. Lorenz F., Bufton S., 2012, «Beijing’s Pedal-based Livelihoods as a Muse for Bicycle Urbanism», Zoll+, n. 19, pp. 55-64.
  22. Mannheim K., 1929, Ideologie und Utopie, Friedrich Cohen, Bonn (trad. it., 1974, Ideologia e utopia, Il Mulino, Bologna).
  23. Mannheim K., 1952, Essays on the Sociology of Knowledge, Routledge and Kegan Paul Ltd., London (trad. it., 1974, Sociologia della conoscenza, Dedalo Libri, Bari).
  24. Martin G., 1999, Hyperautomobility and its Sociomaterial Impacts,
  25. Centre for Enivronmental Strategy, University of Surrey, Guildford.
  26. Micelli S., 2011, Futuro artigiano. L’innovazione nelle mani degli italiani, Marsilio, Venezia.
  27. Perelman C., Olbrechts-Tyteca L., 1958, Traité de l’argumentation. La nouvelle rhétorique, Presse Universitaires de France, Paris (trad. it., 1966, Trattato dell’argomentazione, Einaudi, Torino).
  28. Pinto F., 2011, La strada dritta, Mondadori, Milano.
  29. Pozzo G., Maccarana A., 2010, La macchina perfetta. Teoria, pratica e storie della bicicletta, Il Saggiatore, Milano.
  30. Pucher J., Buehler R., 2012, eds., City Cycling, Mit Press, Cambridge.
  31. Ross K., 1995, Fast Cars, Clean Bodies: Decolonisation and Reordering of French Culture, Mit (trad. fr., 1997, Rouler plus vite, laver plus blanc: modernisation de la France et decolonisation au torunant des annes 60, Flammarion, Paris).
  32. Sassen S., 2000, Cities in a World Economy, II ed., Pine Forge Press, Thousand Oaks (trad. It., 2003, Le città nell’economia globale, II ed., Il Mulino, Bologna).
  33. Secchi B., 2013, La città dei ricchi e la città dei poveri, Laterza, Roma-Bari.
  34. Vernez Moudon A., 1991, ed., Public Streets for Public Use, Columbia U.P., New York.
  35. Vivanco L.A., 2013, Reconsidering the Bicycle. An Anthropological Perspective on a New (Old) Thing, Routledge, New York.

Paolo Bozzuto, Lorenzo Fabian, Per una possibile "urbanistica della bicicletta" in "TERRITORIO" 69/2014, pp 98-102, DOI: 10.3280/TR2014-069015