Bauman: il consumo come compito

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Vanni Codeluppi
Publishing Year 2018 Issue 2018/1 Language Italian
Pages 9 P. 56-64 File size 159 KB
DOI 10.3280/SISS2018-001006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper is an attempt to demonstrate that consumption has a central role in the contemporary societies. In fact, according to Zygmunt Bauman’s opinion, in the society of liquid modernity individuals are shaped mainly as consumers. The paper is also an attempt to demonstrate that in the Bauman’s research activity the consumption was an essential theme. Then, the paper analyzes how Bauman explains the social role of the consumption places.

Keywords: Consumption; consumers; satisfaction; shopping centers; consumption places.

  1. Augé M. (1992). Nonluoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Elèuthera.
  2. Bachtin M.M. (1979). L’opera di Rabelais e la cultura popolare. Torino: Einaudi.
  3. Bauman Z. (2001). Dentro la globalizzazione. Le conseguenze sulle persone. Roma-Bari: Laterza.
  4. Bauman Z. (2002a). Modernità liquida. Roma-Bari: Laterza.
  5. Bauman Z. (2002b). La libertà. Troina (En): Città aperta.
  6. Bauman Z. (2008). Consumo, dunque sono. Roma-Bari: Laterza.
  7. Bauman Z., Tester K. (2002). Società, etica, politica. Milano: Raffaello Cortina.
  8. Bourdieu P. (1983). La distinzione. Critica sociale del gusto. Bologna: il Mulino.
  9. Campbell C. (1992). L’etica romantica e lo spirito del consumismo moderno. Roma: Edizioni Lavoro.
  10. Certeau M. De (2001). L’invenzione del quotidiano. Roma: Edizioni Lavoro.
  11. Codeluppi V. (2001). Il potere della marca, Disney, McDonald’s, Nike e le altre. Torino: Bollati Boringhieri.
  12. Codeluppi V. (2005). Manuale di Sociologia dei consumi. Roma: Carocci.
  13. Codeluppi V. (2014). Metropoli e luoghi del consumo. Milano-Udine: Mimesis.
  14. Costantino S., Zanca A. (2015). Sociologi: tra moderno e postmoderno. Milano: FrancoAngeli.
  15. Douglas M., Isherwood B. (1984). Il mondo delle cose. Oggetti, valori, consumo. Bologna: Il Mulino.
  16. Featherstone M. (1994). Cultura del consumo e postmodernismo. Roma: Seam.
  17. Jameson F. (1989). Il postmoderno, o la logica culturale del tardo capitalismo. Milano: Garzanti.
  18. Lyotard J.-F. (1981). La condizione postmoderna. Milano: Feltrinelli.
  19. Lipovetsky G. (1989). L’impero dell’effimero. La moda nelle società moderne. Milano: Garzanti.
  20. Lipovetsky G. (1995). L’era del vuoto. Saggi sull’individualismo contemporaneo. Milano: Luni.
  21. Miles S. (1998). Consumerism - as a Way of Life. London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage.
  22. Paltrinieri R. (1998). Il consumo come linguaggio. Milano: FrancoAngeli.
  23. Parmiggiani P. (2001). Consumatori alla ricerca di sé. Percorsi di identità e pratiche di consumo. Milano: FrancoAngeli.

Vanni Codeluppi, Bauman: il consumo come compito in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2018, pp 56-64, DOI: 10.3280/SISS2018-001006