Tra riflessione e riflessività. Il diario di bordo nella formazione iniziale degli insegnanti: analisi di un’esperienza

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s katia Montalbetti
Publishing Year 2015 Issue 2014/1 Language Italian
Pages 15 P. 116-130 File size 95 KB
DOI 10.3280/ERP2014-001007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Between reflection and reflectivity. Reflective journal in initial teacher training courses: analysis of an experience.Over the past two decades, the scientific debate has been an even broader consensus about the role of reflection in the professions and in particular in the field of educational professions within which teaching ranks. The contribution starts from a critical examination of the national and international literature about reflective approach and focuses on the ways to develop a reflective attitude in teacher training. In particular, it examines the role of reflective journals in initial teacher training moving from an experience in an University context.

  1. O’Neil, J., & Marsick, V.J. (2009). Peer Mentoring and Action Learning. Adult Learning, 20 (1&2), pp. 19-24.
  2. Altet M., Paquay L., Perrenoud Ph (éds) (2002), Formateurs d’enseignants. Quelle profesionnalisation?. Bruxelles: De Boeck.
  3. Antonietti, A., & Rota, S. (2004). Raccontare l’apprendimento. Il diario narrativo: come ricostruire e monitorare percorsi formativi. Milano: Cortina.
  4. Argyris, C., & Schon, D. (1978). Organizational Learning: a Theory of Action Perspective. Cambridge: Addison-Wesley.
  5. Baldassare, M. (2009). Imparare ad insegnare. La pratica riflessiva nella professione docente. Roma: Carocci.
  6. Bondioli, A., & Ferrari, M. (Eds.) (2004). Educare la professionalità degli operatori per l’infanzia. Azzano S. Paolo (BG): Edizioni Junior.
  7. Bovone, L. (2010). Tra riflessività e ascolto. Roma: Armando Editore.
  8. Brookfield, S.D. (1995). Becoming a Critically Reflective Teacher. San Francisco: Jossey-Bass.
  9. Cattaneo, A. (2009a). Dalle pratiche ai saperi. La professionalità degli insegnanti fra teoria e azione. Milano: Vita e Pensiero.
  10. Cattaneo, A. (2009b). L’altra formazione. Un'indagine sullo sviluppo professionale degli insegnanti. Milano, Vita e Pensiero.
  11. Colombo, M. (Eds) (2005). Riflessività e creatività nelle professioni educative. Milano: Vita e Pensiero.
  12. Dewey, J. (1949). Logica, teoria dell'indagine. Torino: Einaudi.
  13. Fabbri, L. (2007). Comunità di pratiche e apprendimento riflessivo. Roma: Carocci.
  14. Formenti, L. (1998). La formazione autobiografica: confronti tra modelli e riflessioni fra teoria e prassi. Milano: Guerin.
  15. Formenti, L., & Gamelli, I. (1998). Quella volta che ho imparato. La conoscenza di sé nei luoghi dell’educazione. Milano: Cortina.
  16. Gamelli, I. (Eds.) (2003). Il prisma autobiografico. Milano: Unicopli.
  17. Grassilli, B., & Fabbri, L. (2003). Didattica e metodologie qualitative. Verso una didattica narrativa. Brescia: La Scuola.
  18. Hatton, N., & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11 (1), pp. 33-49.
  19. ISFOL (2003). La riflessività nella formazione: modelli e metodi. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  20. Laboskey, V.K. (1994). Development of Reflective Practice. London: Teachers College.
  21. Korthagen, F.A.J. (2001). Linking Theory and Practice. London: LEA.
  22. XXXX (2005). La pratica riflessiva come ricerca educativa dell'insegnante. Milano: Vita e Pensiero.
  23. Moon, J.A. (2004). A Handbook of Reflective and Experiential Learning. London: Routledge Falmer.
  24. Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Roma: Carocci. Mortari, L. (2011). Ricercare e Riflettere. Roma: Carocci.
  25. Mortari, L. (Eds.) (2010). Dire la pratica. Milano: B. Mondadori.
  26. Paquay, L., & Sirota, R. (2001). Le praticien reflexif. Diffusion d’un modèle de formation. Recherche et formation, 36, pp. 5-10.
  27. Pastore, S. (2012). Esperienza, riflessione, apprendimento. Roma: Carocci.
  28. Perrenoud. Ph. (2001). Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant. Paris : ESF.
  29. Reggio, P. (2010). Il quarto sapere. Roma: Carocci.
  30. Schon, D. (1983). The Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.
  31. Schon, D. (1987). Educating Reflective Practitioners. San Francisco: Jossey-Bass.
  32. St-Arnaud, Y. (1992). Connaitre par l’action?. Montréal: Les Presses de Montréal.
  33. Striano, M. (2001). La razionalità riflessiva nell’agire educativo. Napoli: Liguori.
  34. Viganò, R. (2005). “Prefazione”. In Montalbetti, K. La pratica riflessiva come
  35. ricerca educativa dell’insegnante (pp. VIII-X). Milano: Vita e Pensiero,
  36. Zambalza, M.A. (2001). I diari di classe. Uno stru7mento per lo sviluppo professionale dell’insegnante. Torino: Utet.

katia Montalbetti, Tra riflessione e riflessività. Il diario di bordo nella formazione iniziale degli insegnanti: analisi di un’esperienza in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 1/2014, pp 116-130, DOI: 10.3280/ERP2014-001007