Education against gender-based violence for children, girls and boys. Good practice

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Silvia Fornari, Elisabetta Ruspini
Publishing Year 2019 Issue 2019/1 Language Italian
Pages 14 P. 125-138 File size 196 KB
DOI 10.3280/SISS2019-001012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Gender violence is the most extreme expression of unequal gender relations in society and disproportionally affects women and girls. The fight against gender violence is a complex process, which requires a strong commitment by every institution and agent of socialization. Aim of this chapter is to discuss some good educational practices aimed at preventing and responding to gender-based violence in Italy.

Keywords: Gender violence; education; socialization.

  1. Corbisiero F. e Parisi R. (2016). Famiglia omosessualità genitorialità. Nuovi alfabeti di un rapporto possibile. Velletri: PM.
  2. Eures (2019). Il femminicidio in Italia nell’ultimo decennio. -- Testo disponibile al sito: https://www.eures.it/il-femminicidio-in-italia-nellultimo-decennio/. Consultato il 12 marzo 2019.
  3. Fornari S. (2017). La femminilizzazione del sistema educativo e la cultura misogina. In: Fornari S., a cura di, Genere e modelli educativi. Voci dal mondo dell’educazione e dei servizi. Pisa: Pacini: 37-54.
  4. Guerra M. (2017). Materie Intelligenti. Reggio Emilia: Edizioni Junior.
  5. Istat (2015). La violenza contro le donne dentro e fuori dalla famiglia, anno 2014. -- Testo disponibile al sito: https://www.istat.it/it/files//2015/06/Violenze_contro_le_donne.pdf. Consultato il 12 marzo 2019.
  6. Istat (2019). Indicatori demografici. -- Testo disponibile al sito: https://www.istat.it/it/archivio/226919. Consultato il 12 marzo 2019.
  7. Piussi A.M. e Bianchi L., a cura di (1995). Sapere di sapere. Torino: Rosenberg & Sellier.
  8. Ruspini E. (2003). Le identità di genere. Roma: Carocci.
  9. Ruspini E. (2018). Dinamiche di genere, generazioni, riflessività. Studi di Sociologia, (1): 7-22.
  10. Todesco L. (2013). Quello che gli uomini non fanno. Il lavoro familiare nelle società contemporanee. Roma: Carocci.
  11. Tonucci F. (2016). I materiali. Bergamo: ZeroSeiUp.
  12. Ulivieri S., a cura di (2014). Corpi violati. Condizionamenti educativi e violenze di genere. Milano: FrancoAngeli.
  13. Zanfrini L., a cura di (2011). Sociologia delle differenze e delle disuguaglianze. Bologna: Zanichelli.

Silvia Fornari, Elisabetta Ruspini, Educazione contro la violenza di genere per bambini e bambine, ragazzi e ragazze. Buone pratiche in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2019, pp 125-138, DOI: 10.3280/SISS2019-001012