Pedagogic consulting in the professionalism perspective

Journal title QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO
Author/s Claudio Melacarne
Publishing Year 2021 Issue 2020/112 Language Italian
Pages 13 P. 69-81 File size 194 KB
DOI 10.3280/QUA2020-112006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper aims to describe the pedagogical consultant within the evolution of current professional scenarios. The first part describes the key concepts of the consulting process and the tradition into the pedagogical research. In the second part, the construct of ‘professionalization’ will be described in depth and it will be used in the conclusions to reflect on the possible evolutions of pedagogical consultancy and educational professionals within this macro-category.

Keywords: Pedagogical consultant; professionalism; labor market.

  1. Bellingreri A. (2013). L’empatia come virtù. Senso e metodo del dialogo educativo. Trapani: Il pozzo di Giacobbe.
  2. Bertagna G. (2011). Lavoro e formazione dei giovani. Brescia: La Scuola.
  3. Mortari L. (2006). La pratica dell’aver cura. Milano: Mondadori.
  4. Osberg D. e Biesta G. (2020). Beyond curriculum: Groundwork for a non-instrumental theory of education. Educational Philosophy and Theory, 53(1): 57-70.
  5. Palma M., a cura di (2017). Consulenza pedagogica e clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
  6. Pati L., a cura di (2003). Ricerca pedagogica ed educazione familiare. Milano: Vita e Pensiero.
  7. Perillo P. (2018). Pedagogia per le famiglie. La consulenza educativa alla genitorialità in trasformazione. Milano: FrancoAngeli.
  8. Potestio A. (2020). Alternanza formativa. Radici storiche di un principio pedagogico. Roma: Studium.
  9. Rezzara A. (2014). Consulenza pedagogica. In: Brandani W. e Tramma S., a cura di, Dizionario del lavoro educativo. Roma: Carocci.
  10. Riva M. (2014). La consulenza pedagogica come dispositivo complesso. In: Mortari L. e Bertolani J., a cura di, Counseling a scuola. Brescia: La Scuola.
  11. Riva M. (2020). La consulenza pedagogica. Una pratica sapiente tra specifico pedagogico e connessione dei saperi. Milano: FrancoAngeli.
  12. Rossi B. (2011). L’organizzazione educativa. Apprendimento e formazione nei luoghi di lavoro. Roma: Carocci.
  13. Sabatino C.A. (2014). Consultation theory and practice: a handbook for school social workers. Oxford: Oxford University Press.
  14. Schein E.H. (2010). Le forme dell’aiuto. Come costruire e sostenere relazioni efficaci. Milano: Raffaello Cortina.
  15. Schein, E.H. (1992). Lezioni di consulenza. Milano: Raffaello Cortina
  16. Simeone D. (2011). La consulenza educativa. Dimensione pedagogica della relazione di aiuto. Milano: Vita e Pensiero.
  17. Torlone F. (2019). L’educazione per il cambiamento e la trasformazione di soggetti e contesti lavorativi. Il caso dei processi di institutional learning dei Governi regionali. Form@re Open Journal per la formazione in rete, 2: 88-104.
  18. Ulivieri Stiozzi S. (2013). Il counseling formativo. Milano: FrancoAngeli.
  19. Wenger E., McDermott R. e Snyder W.M. (2007). Coltivare comunità di pratica. Prospettive ed esperienze di gestione della conoscenza. Milano: Guerini e Associati.
  20. Wilson A.L. e Hayes E.R., editors (2000). Handbook of adult and continuing education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  21. Xodo Cegolon C. (2001). L’occhio del cuore. Pedagogia della competenza etica. Brescia: La Scuola.
  22. Mezirow J. e Taylor E.W., editors (2011). Transformative Learning: theory to practice. Insights from Community, Workplace, and Higher Education. San Francisco, CA: John Wiley.
  23. May R. (1978). Psycology and the human dilemma. Pennsylvania: Norton & Company.
  24. Massa R., a cura di (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
  25. Legge 30 dicembre 2018, n. 145. Bilancio di previsione dello Stato per l’anno finanziario 2019 e bilancio pluriennale per il triennio 2019-2021.
  26. Legge 27 dicembre 2017, n. 205. Bilancio di previsione dello Stato per l’anno finanziario 2018 e bilancio pluriennale per il triennio 2018-2020.
  27. Gunter H.M. e Mills C. (2017). Consultants and consultancy: the case of education. Switzerland: Springer International Publishing.
  28. Freidson E. (2002). Professionalismo. La terza logica. Bari: Dedalo.
  29. Fenwick W.E. e Steffy B.E. (1984). Educational Consulting. A guidebook for Practitioners. New Jersey, NJ: Educational Technology Publications.
  30. Federighi P. (2010). L’educazione incorporata nel lavoro. Studi sulla Formazione, 12(1-2): 133-151.
  31. Fabbri L. (2014). Università e nuove professionalità. Metis, 1(IV): 174-181.
  32. Fabbri L. (2007). Comunità di pratica e apprendimento riflessivo. Roma: Carocci.
  33. Exworthy M., Powell M. e Mohan J. (1999). Markets, bureaucracy and public management: The NHS: quasi-market, quasi-hierarchy and quasi-network? Public Money and Management, 19(4): 15-22.
  34. Evetts J. (2011). A new professionalism? Challenges and opportunities. Current Sociology, 59: 406-422.
  35. Evetts J. (2009). New Professionalism and New Public Management: Changes, Continuities and Consequences. Comparative Sociology, 8: 247-266.
  36. Di Nicola P., a cura di (2002). Prendersi cura delle famiglie. Roma: Carocci.
  37. Decreto Legge 14 agosto 2020, n. 104. Misure urgenti per il sostegno e il rilancio dell’economia.
  38. D’Alonzo L., Mariani V. e Zampieri G., a cura di (2012). La consulenza pedagogica. Pedagogisti in azione. Roma: Armando.
  39. Covin T.J. e Fisher T.V. (1991). Consultant and Client must work together. Journal of Management Consulting, 6(4): 11-20.
  40. Costa M. (2011). Pedagogia del lavoro e contesti di innovazione. Milano: FrancoAngeli.
  41. Clarke J. e Newman J. (1997). The managerial state: Power, politics and ideology in the remaking of social welfare. London: Sage.
  42. Calaprice S. (2020). Educatori e pedagogisti tra formazione e autoformazione. Identità, azioni, competenze e contesti per educare all’imprevedibile. Milano: FrancoAngeli.
  43. Boffo V. e Melacarne C. (2019). Employability in Adult and Higher Education. New Directions for Adult and Continuing Education, 163: 163-169.
  44. Boffo V. (2011). Relazioni educative: tra comunicazione e cura. Milano: Apogeo.
  45. Bocca G. (1998). Pedagogia del lavoro. Brescia: La scuola.

Claudio Melacarne, La consulenza pedagogica nella prospettiva del professionalismo in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 112/2020, pp 69-81, DOI: 10.3280/QUA2020-112006