Moviegoing in Milan. Between national transformations and local specificities

Journal title TERRITORIO
Author/s Mariagrazia Fanchi
Publishing Year 2021 Issue 2020/95 Language Italian
Pages 10 P. 99-108 File size 1064 KB
DOI 10.3280/TR2020-095011
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The essay sketches the history of relationship between audiences and cinema in Milan, through four case studies: the construction of a film viewing ‘relocated’ model, during 1950s; the emergence of a twilight experience of cinema, during the second half of 1960s; the resurrection of moviegoing at the end of the 1990s, and the affirmation of a diffused experience of movies; and, finally, the most recent rise of a widespread film experience, prompted by the spread of the digital platforms as Netflix and by a really film spectator metamorphose. Four moments that announced and induced nationwide changes.

Keywords: Cinema audiences; movie theatre; moviegoing

  1. Amadori G., Fanchi M., 2020, «L’anello forte. Il sistema dell’esercizio in Italia: dati, prospettive, approcci metodologici». Imago. Studi di cinema e media, xi, 1: 39-65.
  2. Augé M., 1992, Non lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil (trad. it. 1993, Non luoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Elèuthera).
  3. Augé M., 1997, L’Impossible voyage. Le tourisme et ses images. Paris: Seuil (trad. it., 1999, Disneyland e altri non luoghi. Milano: Elèuthera).
  4. Bassani A., Gariboldi P., G. Limonta G., 2004, Il Multiplex. Forme, strategie e rapporto con il territorio. Milano: Clup.
  5. Bizzarri L., Solaroli L., 1958, L’industria cinematografica italiana. Milano: Parenti.
  6. Bourlot A., Fanchi M., 2017, I nuovi Cinema Paradiso. Cultura, territori e sostenibilità delle Sale della Comunità. Milano: Vita e Pensiero.
  7. Casetti F., 2015, The Lumière Galaxy: Seven Key Words for the Cinema to Come. New York: Columbia University Press (trad. it. 2015, La Galassia Lumière. Sette parole chiave per il cinema che viene. Milano: Bompiani).
  8. Casetti F., Fanchi M., 2006, a cura di, Terre incognite. Lo spettatore italiano e le forme dell’esperienza di visione del film. Roma: Carocci.
  9. Casetti F., Salvemini S., 2007, a cura di, È tutto un altro film. Più coraggio e più idee per il cinema italiano. Milano: Egea.
  10. D’Arrigo A., Fanchi M., Rosina A., Zambardino B., 2018, a cura di, Rapporto Cinema 2018. Spettatori, Strumenti, Scenari. Noventa Padovana: Fondazione Ente dello Spettacolo.
  11. Eugeni R., Viganò D.E., 2006, a cura di, Attraverso lo schermo. Cinema e cultura cattolica in Italia (vol. 1 e 2). Roma: Ente dello Spettacolo.
  12. Rapporto Cinema 2019. L’anno Zeta dell’audiovisivo. Noventa Padovana: Fondazione Ente dello Spettacolo.
  13. Fanchi M., 2005, Spettatore. Milano: Il Castoro.
  14. Fanchi M., 2010, ‘Tra donne sole’. Cinema, Cultural Consumption and the Female Condition in Post-war Italy. In Schenk I., Tröhler M.,
  15. Zimmermann Y. (a cura di), Film- Kino-Zuschauer: Filmrezeption. Film-Cinema-Spectator: Film Reception. Marburg: Schüren, 305-318.
  16. Fanchi M., 2014, L’audience. Roma: Laterza.
  17. Garofalo D., 2018, Storia sociale della televisione in Italia. 1954-1969. Venezia: Marsilio.
  18. Grasso A., 2017, a cura di, Storia della Comunicazione e dello Spettacolo in Italia. I Media alla sfida della convergenza (1979-2012). Vol. iii. Milano: Vita e Pensiero.
  19. Hanich J., 2018, The Audience Effect: On the Collective Cinema Experience. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  20. Rositi F., 1966, «I cineclub in Italia. Ricerca con referendum postale (aprile-giugno 1965)», IKON. Cinema, televisione, iconografia, xvi, 57: 29-89.
  21. Sampietro S., 2018, «Revenants. Anziani, consumi mediali, cultura cinematografica e modelli di fruizione in sala. Un’indagine pilota».
  22. In: D’Arrigo A., Fanchi M., Rosina A., Zambardino B. (a cura di), Rapporto Cinema 2018. Spettatori, Strumenti, Scenari. Noventa Padovana: Fondazione Ente dello Spettacolo.
  23. Treveri Gennari D., O’Rawe C., Hipkins D., Dibeltulo S., Culhane S., 2020, Italian Cinema Audiences. Histories and Memories of Cinema-going in Post-war Italy. London: Bloomsbury.
  24. Valutazione di impatto della Legge Cinema e Audiovisivi. Anni 2017-2018, 2019. -- (www.cinema.beniculturali.it/Notizie/5205/66/relazione-valutazione-impatto-l-2202016-l-2202016-anni-2017-2018/).
  25. Valutazione di impatto della Legge Cinema e Audiovisivi. Anno 2019, 2021 -- (www.cinema.beniculturali.it/direzionegenerale/148/valutazione-di-impatto/).

Mariagrazia Fanchi, Andare al cinema a Milano. Fra trasformazioni nazionali e specificità locali in "TERRITORIO" 95/2020, pp 99-108, DOI: 10.3280/TR2020-095011