LIBRI DI GIULIANO MARIOTTI

Giuliano Mariotti

Priorità cliniche in sanità: governare la domanda con il coinvolgimento dei professionisti

SALUTE E SOCIETÀ

Fascicolo: Suppl. 1 / 2009

Priorità cliniche in sanità: governare la domanda con il coinvolgimento dei professionisti - Creating order: this is the first step needed to prevent the collapse of the public healthcare system. Clinical priority for the healthcare services is a model to create an explicit order based on patients’ needs, to guarantee timely referrals. This supports the idea that, despite the general perception that health care is difficult to access, availability of out-patient diagnostic procedures may be sufficient to meet the requirements of patients with major diagnostic needs. In Italy, the Homogeneous Waiting Groups (Raggruppamenti di attesa omogenei, RAO) model is being applied. It involves all those who are part of the process of providing a referral: the family doctor, the booking service (Cup) and the specialist. The model is based on identifying categories for the access to referrals. These allow the prescribers to establish in advance the length of wait considered adequate for a specific patient. To manage a system as complex as this one, it may be useful the socalled "facilitation" management technique. The aim is to guarantee the ongoing improvement of the quality of services, to make waiting times adequate to the clinical needs of citizens and the patients themselves more satisfied. Our experience encourages us to organise educational initiatives and joint courses for family doctors and specialists to reinforce the former’s ability to increase their knowledge of appropriateness. At the same time, the involvement of family doctors and specialists may increase the level of concordance regarding the attribution of priority levels and adherence to guidelines’ keywords. This will need to be evaluated as such schemes are adopted more widely.

Keywords: appropriateness; clinical priority; primary care; waiting lists; clinical needs.

Ilaria Iseppato, Simona Rimondini

Le reti dell'accesso per la sanità e l'assistenza

Partendo dall’evoluzione dei centri unificati di prenotazione, passando all’espansione del progetto SOLE-Sanità On Line, sino ad arrivare alle più recenti sfide della rete e-Care e dei nuovi sportelli sociali, il volume mostra come le tecnologie telecomunicative, se integrate con la realtà sociale, possano ridurne la complessità, aiutando il cittadino ad accedere ai servizi sanitari in un’ottica sempre più di equità, flessibilità e trasparenza.

cod. 1341.27

Giuliano Mariotti

Priorità cliniche in sanità

Come governare i tempi d'attesa con il coinvolgimento dei professionisti. Con il focus group su tempi e liste di attesa di Carlo Liva

Un modello per la pratica soluzione di problematiche di interesse quotidiano per medici e pediatri di famiglia e medici specialisti. È rivolto in particolare ai professionisti sanitari (quadri intermedi) che si interessano di organizzazione e di gestione.

cod. 100.617

Giuliano Mariotti

Tempi d'attesa e priorità in sanità

La selezione della domanda come strategia per la qualità

Un'esperienza basata su dati concreti. Un esempio per applicare nuovi modelli organizzativi e gestionali e rispondere alla domanda degli utenti.

cod. 100.388