LIBRI DI GUIDO LEGNANTE

Guido Legnante

I dilemmi dell'uomo delle certezze: L'offerta politica di Silvio Berlusconi

COMUNICAZIONE POLITICA

Fascicolo: 1 / 2004

This paper concentrates on the meaning of the term dilemma and, on the one hand, it offers a discussion concerning Berlusconi’s main political choices (that is, those crucial choices that were made in conditions of uncertainty), and, on the other, it raises those questions that scholars have been addressing in the past few years. Amongst Berlusconi’s choices, the author lists, first of all, the decision to enter the field; then to form a coalition able to win the election within the new electoral system framework and the definition of his political programme. Then, Abstracts compol1/2004 25-02-2004 19:28 Pagina 194 195 once at the opposition, his firm strategy of bipartisanship and protest. Finally, in 2001, the redefinition of his relationship with his political allies. Amongst those questions that have, in the past few years, both raised the political scientists’ attention and constituted themselves dilemmas that are not easily solvable, the author lists: the reasons for Berlusconi’s political victory and personal success; the impact that television has on its viewers, Berlusconi’s relationship with his political allies.

Guido Legnante

Vorrei ma non posso: la comunicazione politica vista dai parlamentari italiani

COMUNICAZIONE POLITICA

Fascicolo: 1 / 2003

Questo articolo presenta parte dei risultati di una survey condotta sui parlamentari italiani della XIII legislatura e relativa a come i politici percepiscono il mercato elettorale. Dopo avere argomentato l’utilità di questa prospettiva di analisi, vengono presentati i dati relativi ad alcune questioni connesse con la comunicazione politica: le attività e gli strumenti utilizzati dai politici per conoscere le caratteristiche dell’elettorato, le modalità di influenza dei diversi mezzi di comunicazione sui cittadini, la relazione fra la comunicazione politica e i tipi di voto, la questione della personalizzazione che riguarda i leader nazionali e i singoli parlamentari. A giudizio dei parlamentari la comunicazione, e in particolare la televisione, giocano un ruolo molto rilevante nel fare sì che il mercato elettorale sia caratterizzato da aspettative troppo elevate verso i politici, dal particolarismo e dall’irrazionalità degli elettori, dal mancato sviluppo di forme virtuose di rappresentanza a livello di collegio, da una politica eccessivamente centrata sui leader nazionali: un mix, insomma, di superficialità, leaderizzazione, irresponsabilità

Stefania Operto

Votare in città

Riflessioni sulle elezioni amministrative in Italia

cod. 1420.144