LIBRI DI LUCA BUCCOLIERO

Luca Buccoliero, Elena Bellio, Maria Mazzola, Elisa Solinas

Technology innovation in healthcare and changing patient’s behaviors: new challenges for marketing

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 1 / 2016

The authors aim to determine the role of an innovative healthcare marketing approach, emerging within the context of recent health technological developments and in the light of a new patient profile. In the first section of the paper, academic literature allows reaching a full understanding of recent innovations in the healthcare industry and of the new expectations arising in today’s patients. On one side, health information technology (HIT) mainly focuses on enhancing life expectancy and on improving diagnostic and treatment options, both in an efficient and cost effective way. On the other, today’s patients are willing to accept HIT applications and switch to new and unconventional service delivery solutions in order to get a better care experience and a deeper involvement in the care process. In the second section, results of an empirical research based on primary data provide evidence of patients’ emerging value drivers. Our aim is to present a critical discussion on how a marketing-based approach could lead to better results, from both the patient’s and healthcare provider’s point of view. As a consequence, a major reengineering of healthcare services is required and must be driven by a new healthcare marketing approach.

Giorgio Fiorentini, Francesca Calò

Impresa sociale & innovazione sociale.

Imprenditorialità nel terzo settore e nell'economia sociale: il modello IS&IS

Il volume fornisce gli strumenti di management applicabili alla gestione delle imprese sociali non profit “di sistema”(associazioni, cooperative sociali di tipo A e B, associazioni di promozione sociale, fondazioni, comitati, pro-loco, ong, trust…). È rivolto sia agli operatori del settore non profit sia ai decisori istituzionali, ma anche agli studenti che desiderino entrare in questo settore con una cultura completa e aggiornata.

cod. 100.806

Lariodesk

Un progetto di trasformazione verso la net economy

Diffusione e sviluppo delle Ict nelle istituzioni scolastiche lecchesi

Il mondo della scuola lecchese, con l’obiettivo di monitorare il grado di diffusione delle nuove tecnologie informatiche e di comunicazione nei processi scolastici e capire quanto tali tecnologie possano costituire un volano di promozione e di qualificazione dell’attività scolastica. Inoltre il testo presenta, per la prima volta in Italia, l’“Indicatore di trasformazione”, che quantifica la capacità di sviluppo di un sistema mediante ICT.

cod. 380.336

Luca Buccoliero, Valentina Mele

Verso l'ospedale virtuale

Aspetti socio-sanitari ed economico-gestionali della teleassistenza domiciliare

cod. 611.1