Risultati ricerca

The quality of the school system depends on the quality of the teachers’ professional development. To improve the system quality professional development programs for teachers have been essentially important. This is proved to be true especially if these programs are based on knowledge of the teachers’ actual needs. Therefore, we carried out a needs analysis with teachers in Modena, Parma and Reggio Emilia (Italy) and this article presents the results of this study. The study is focused on subjective needs, i.e. needs that derive from the teachers themselves. An online questionnaire has been administered to 1926 teachers in public preschools, primary schools, and first grade secondary schools. Key findings of this survey have valuable implications for curriculum design. Several needs emerged as particularly relevant for the teachers, such as special education professional development, learning how to cope with children with special needs and students with behavioral problems.

Luciano Cecconi

Le rappresentazioni degli insegnanti

Un'indagine sulla continuità nelle scuole di Reggio Emilia

Studiare le rappresentazioni degli insegnanti e verificare se e in quale misura condividano i significati cui fanno riferimento quando comunicano tra di loro aiuta a migliorare le condizioni di dialogo tra due contesti educativi: scuola dell’infanzia e scuola primaria.

cod. 1326.1.17

Il volume raccoglie alcuni contributi che definiscono il campo teorico-metodologico della progettazione in campo formativo e altri che descrivono la progettazione formativa nei suoi diversi contesti: formazione continua, scuola, ricerca, media-education, e-learning.

cod. 1326.1.18

Luciano Cecconi

I bambini nel cinema.

La rappresentazione dell'infanzia nella storia del cinema

cod. 1326.3.5