LIBRI DI MAILA PENTUCCI

Pier Giuseppe Rossi, Maila Pentucci

Progettazione come azione simulata

Didattica dei processi e degli eco-sistemi

Il volume indaga la pianificazione dell’azione didattica entro contesti in cui dialogano e interagiscono attivamente saperi disciplinari e saperi pratici. Il testo si avvale delle pratiche, delle voci e delle riflessioni di docenti e studenti, esplicitate e condivise in percorsi di ricerca e formazione iniziale e in servizio. Dalla sistematizzazione delle produzioni dei docenti emergono le logiche sistemiche con cui muoversi nella macro e nella microprogettazione, e le proposte operative per una pianificazione flessibile, generativa, sostenibile, visibile e co-progettata con gli studenti.

cod. 1096.1.7

Il volume vuole descrivere la natura poliedrica delle esperienze di animazione digitale nella didattica e cogliere gli elementi di contatto tra i diversi percorsi sperimentati. Il testo si rivolge pertanto a studiosi e ricercatori nell’ambito della media education, interessati a una lettura complessiva dei possibili campi di applicazione, ma anche a insegnanti, educatori e pedagogisti particolarmente attenti agli aspetti educativo-didattici dell’animazione digitale.

cod. 1096.5

Maila Pentucci, Chiara Laici

Gli organizzatori dell’azione didattica: un confronto tra docenti in servizio e studenti in formazione pre-service

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2019

In the didactic action, the organized forms are recursive in the practices of both experienced teachers and pre-service training students; also its meanings are quite similar. According to the studies on Professional Didactics, these recursions are useful for the practice analysis and for promoting an investigative attitude in the teacher as a reflective professional. This paper will try to highlight which pedagogical formats are in some lessons, designed both by teachers and by pre-service traning students. In particular, the following aspects will be analized: 1) the meanings assigned to these formats by those involved in the research; 2) the reasons for their use; 3) the level of awareness of their involvement in the action (both in terms of design and practice). A first survey, carried out through evidences' analysis and co-explication, shows both the teacher enters the community with schemes of action that are already structured, and how the community knowledge influences both the consolidation of didactic formats consolidation and the organizers of the didactic action.

Pier Giuseppe Rossi, Maila Pentucci, Laura Fedeli, Lorella Giannandrea, Valentina Pennazio

From the informative feedback to the generative feedback

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 2 / 2018

The complexity of the class context changes knowledge that, today, experiments more and more the ambiguity between global and local. Knowledge seems to aim at the construction of nets of modal meanings. Even the posture of teachers and students change and feedback is one of the aspects that can mostly affect learning by fostering the acceptance of reciprocal worlds present in the class context. In this direction, also feedback seems to change and from an informative structure, as proposed by Gagné, feedback is acquiring a generative rationale, that is, a structure able to open different interpretative perspectives. In the present contribution modalities of feedback collection are described such as Mentimeter.com and Google.com forms being used in different courses at the department of Education, Cultural Heritage and Tourism at the University of Macerata. Those tools were used to valorise the students’ informal and non formal knowledge and to define personalized trajectories. Feedback surely was the tool able to bridge the students’ and teachers’ experience and knowledge towards the construction of a net of meanings built in context.

Il testo vuole approfondire il concetto di formato pedagogico, inteso come microstruttura organizzata dell’azione didattica, presente nelle pratiche dei docenti ad un livello pre-riflessivo e pre-cosciente e incorporato nell’azione dell’insegnante e degli studenti.

cod. 11311.1

Pier Giuseppe Rossi, Catia Giaconi

Micro-progettazione: pratiche a confronto.

PROPIT, EAS, Flipped Classroom

Sono “micro-progettazione” i processi messi in atto dal docente per predisporre la sessione di lavoro del giorno dopo. Nel libro si analizzano e confrontano tre proposte: PROPIT, EAS e Flipped Classroom. Benché ciascuno abbia caratteristiche proprie, tali modelli condividono l’attenzione alla micro-progettazione, la focalizzazione sull’azione e l’interesse a favorire un atteggiamento attivo e consapevole da parte degli studenti.

cod. 11750.1