Clicca qui per scaricare

La Scuola di Chicago e i metodi qualitativi: le formulazioni metodologiche nella microsociologia urbana di Ernest Burgess
Titolo Rivista: SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE  
Autori/Curatori: Juan I. Piovani, Maria Eugenia Rausky, Javier Santos 
Anno di pubblicazione:  2010 Fascicolo: 91 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  10 P. 43-52 Dimensione file:  369 KB
DOI:  10.3280/SR2010-091002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 




Authors such as M. Bulmer indicate that methodological reflection was not one of the characteristic traits of the Chicago School. However, during the 1920’s articles started appearing in the School’s review (The American Journal of Sociology), which underlined the importance of methodological debate for the development of Sociology. Many of the leading intellectuals, among which Blumer, debated whether social science methods should be derived from natural sciences or be developed endogenously, if they should be formulated prior or subsequently to empirical research. Considering the final outcome of the debate, in this essay the Authors propose to examine the methodological formulations that, explicitly or implicitly, were built in researches on Urban Micro-Sociology conducted by Ernest Burgess, one of the most prominent empirical researchers of the School.



  1. Impossibile comunicare con Crossref: The remote server returned an error: (404) Not Found.

Juan I. Piovani, Maria Eugenia Rausky, Javier Santos, in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 91/2010, pp. 43-52, DOI:10.3280/SR2010-091002

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche