Click here to download

Wellness of children with specific learning difficulties and their parents: a pilot study with the questionnaire on the school wellness - parents’ version
Journal Title: RICERCHE DI PSICOLOGIA  
Author/s: Valentina Tobia, Gian Luca Marzocchi 
Year:  2011 Issue: Language: Italian 
Pages:  19 Pg. 499-517 FullText PDF:  662 KB
DOI:  10.3280/RIP2011-004004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Alcuni studi mostrano come alle difficolta scolastiche dei bambini con Disturbi Specifici dell’Apprendimento (DSA), si affiancano difficolta di natura emotiva, comportamentale e relazionale, che vanno ad influenzare il benessere psicologico dei bambini stessi e dei loro genitori. In questo articolo vengono analizzati i risultati della somministrazione del Questionario sul Benessere Scolastico-versione per genitori (QBS-G), che valuta diversi aspetti dell’integrazione scolastica dei bambini con DSA e i vissuti dei loro genitori. In questo studio pilota viene misurata la validita della struttura interna del questionario con un’analisi fattoriale confermativa che mostra risultati accettabili; anche i punteggi di omogeneita interna delle singole sottoscale e del punteggio totale danno risultati da sufficienti a ottimi. I punteggi del questionario ottenuti dai genitori di bambini con DSA (n = 164) vengono confrontati con quelli di genitori di bambini con sviluppo tipico (n = 59), mostrando differenze significative. L’analisi del solo gruppo di genitori con figli con DSA evidenzia delle differenze nei punteggi in base al numero di disturbi in comorbilita (sottoscala Valutazione degli apprendimenti) e all’aver preso parte o meno ad un intervento (sottoscala Rapporto con scuola e insegnanti). Nell’articolo vengono discusse le implicazioni del benessere scolastico in relazione alla valutazione e al trattamento dei bambini con DSA. Parole chiave: Disturbi specifici dell’apprendimento, difficolta d’apprendimento, benessere scolastico, genitori. Abstract Few studies reported emotional, behavioural and relational difficulties in children with Specific Learning Difficulties (SLD), associated with a decline in school wellness. Furthermore, children’s difficulties also afflict parents’ wellness. In this study the results from the first administration of the Questionnaire on the School Wellness-parents’ version (QSW-P), are described. The questionnaire’s internal structure is analyzed using a confirmatory factor analysis, that showed acceptable fit indices. Furthermore, the validity analysis showed good psychometric properties of the instrument. The scores from the QSW-P administered to parents whose children have a diagnosis of SLD (n = 164) were compared to questionnaires of parents of children with typical development (n = 59): the two groups showed significant difference in some sub-scales of the questionnaire. Analyses run on the SLD group, showed differences in the QSW-P scores based on comorbidity (subscale Evaluation of learning processes) and on taking part in an intervention (subscale Relationship with teachers and school). The results of the QSWP in relationship with assessment and treatment of children with SLD are discussed.
Keywords: Specific learning disorders, learning difficulties, dyslexia, school wellness, parents.

Valentina Tobia, Gian Luca Marzocchi, Wellness of children with specific learning difficulties and their parents: a pilot study with the questionnaire on the school wellness - parents’ version in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 4/2011, pp. 499-517, DOI:10.3280/RIP2011-004004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content