Click here to download

Gli Ambienti Virtuali
Journal Title: EDUCAZIONE SENTIMENTALE 
Author/s: Marcello Carrozzino 
Year:  2013 Issue: 20 Language: Italian 
Pages:  8 Pg. 45-52 FullText PDF:  627 KB
DOI:  10.3280/EDS2013-020005
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Le tecnologie di ambienti virtuali sono da anni sulla cresta dell’onda, anche se la loro limitata diffusione ne ha confinato la conoscenza ad un pubblico di nicchia. I progressi tecnologici degli ultimi anni hanno portato ad abbattere molte delle barriere che ne ostacolavano la diffusione, tuttavia le loro potenzialità sono ancora in gran parte inesplorate. Questo articolo si propone di illustrare i sistemi basati sugli ambienti virtuali, descrivendone i principali aspetti dal punto di vista tecnologico e applicativo, ed evidenziando il nuovo tipo di rapporto che si crea tra informazione digitale e fruitore, nel quale all’immaterialità della prima si contrappone la fisicità del secondo, al fine di generare una sensazione di presenza virtuale paragonabile a quella di una corrispondente situazione reale. Abstract: Virtual environments. Virtual environment technologies have been a cutting-edge discipline for many years, although their limited spread has relegated their knowledge to a niche public. The technological advances of the latest years have led to break down many of the barriers preventing their diffusion, nevertheless their potential is still mainly unexplored. This article aims at presenting the information systems based on virtual environments, describing their main aspect in terms of technologies and applications, and highlighting the new type of relationship established between the digital information and the user, where the immateriality of the former is opposed to the corporeity of the latter, in order to generate a virtual presence comparable to that of a corresponding real situation.
Keywords: Virtual environments, interaction, immersion, presence.

Marcello Carrozzino, in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 20/2013, pp. 45-52, DOI:10.3280/EDS2013-020005

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content