Risorgimento e tradizioni municipali: il viaggio di propaganda di Vincenzo Gioberti nell’Italia del 1848

Titolo Rivista: MEMORIA E RICERCA
Autori/Curatori: Marco Manfredi
Anno di pubblicazione: 2013 Fascicolo: 44 Lingua: English
Numero pagine: 17 P. 7-23 Dimensione file: 132 KB
DOI: 10.3280/MER2013-044002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit.
Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

This article investigates the various stages and moments of what proved to be a very popular political tour of the Italian peninsula undertaken by Vincenzo Gioberti in the summer of 1848. The aim of this propaganda tour was to visit several places in order to promote and popularise the ideas underlying the Italian national movement. The highlights of the tour were the public speeches the Piedmontese abbot held in many different towns. In these speeches he repeatedly put forward a narrative aimed at assigning to the various Italian localities he visited a specific place against the backdrop, as it were, of a shared Risorgimento tapestry. By means of an incisive communication strategy he sought to combine the national message with the deep-rooted Italian municipal traditions. At the intersection between political and cultural history, this study nevertheless examines various issues which allow Gioberti’s tour to be read in the light of the cultural paradigms proposed by the "new history of the Risorgimento". In particular, the political tour analysed in this article is an especially good example of how, during the Italian "long Forty-eight", political propaganda activated new communication circuits and explored new methods and practices of communication, based on essentially innovative methods of shaping public opinion.

Marco Manfredi, Risorgimento e tradizioni municipali: il viaggio di propaganda di Vincenzo Gioberti nell’Italia del 1848 in "MEMORIA E RICERCA " 44/2013, pp 7-23, DOI: 10.3280/MER2013-044002