Click here to download

The National evaluation system. The unresolved tension between external accountabil-ity and school development
Journal Title: SOCIOLOGIA DEL DIRITTO  
Author/s: Isabella Quadrelli 
Year:  2017 Issue: Language: Italian 
Pages:  32 Pg. 153-184 FullText PDF:  451 KB
DOI:  10.3280/SD2017-003007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Evaluation - Self evaluation - Accountability - Improvement - Governance - National evaluation system

  1. Allulli, Giorgio, 2008. Autonomia e valutazione. FGA Working paper, 7, 12/2008: 3-13.
  2. Avolio, Bruce J., Bernard M. Bass, & Dong I. Jung, 1999. Reexamining the Components of Transformational and Transactional Leadership Using the Multifactor Leadership Questionnaire. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 72: 441-462.
  3. Baert, Patrick, 2002. La teoria sociale contemporanea. Bologna: il Mulino. Ball, Stephen J., 1998. Big Policies/Small World: An introduction to international perspectives in education policy. Comparative Education, 34:2, 119-130. doi/org: 10.1080/03050069828225
  4. —, 2003. The Teacher’s Soul and the Terrors of Performativity. Journal of Education Policy 18, 2: 215-228.
  5. —, 2008. The Education Debate. Bristol: The Policy Press.
  6. Beech, Jason, 2009. Who Is Strolling through the Global Garden? International Agencies and Educational transfer. In Robert Cowen & Andreas M. Kazamias (eds.), International Handbook of Comparative education. London-New York: Springer.
  7. Benadusi, Luciano, & Orazio Giancola, 2016. Per una valutazione bilanciata nel sistema educativo italiano. In Paolo Landri & Andrea M. Maccarini (a cura di) Uno specchio per la valutazione. Paradossi, controversie, vie d’uscita. MIlano: FrancoAngeli.
  8. —, & Francesco Consoli, 2004. La governance della scuola. Istituzioni e soggetti alla prova dell’autonomia. Bologna: il Mulino.
  9. —, & Paolo Landri, 2002. Verso la governance. L’eclissi della burocrazia scolastica e la costruzione del sistema dell’istruzione e della formazione. Economia & Lavoro, XXXVI: 163-182.
  10. Bordignon, Massimo, Piergiorgio Carapella & Gilberto Turati, 2017. Eduscopio: le determinanti dell’accesso all’informazione. FGA Working Paper, 56: 1-15.
  11. Cipollone, Piero, & Paolo Sestito, 2010. Il capitale umano. Bologna: il Mulino.
  12. Dardot, Pierre, & Christian Laval, 2013. La nuova ragione del mondo. Critica della razionalità neoliberista. Roma: DeriveApprodi.
  13. DiMaggio, Paul J., & Walter W. Powell, 1983. The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48, 2: 147-160.
  14. European Commission/EACEA/Eurydice, 2015. Assuring Quality in Education: Policies and Approaches to School Evaluation in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  15. Eurydice Italia, 2012. Sistemi scolastici europei 2012. Bollettino di informazione internazionale, marzo 2012: 1-56. http://eurydice.indire.it/wpcontent/uploads/2016/08/BOLLETTINO_sistemi_scolastici_UE_2012_finale_x_web.pdf (visitato il 23 maggio 2017)
  16. Fondazione Giovanni Agnelli, 2014. La valutazione della scuola. A che cosa serve e perché è necessaria all’Italia. Roma-Bari: Laterza.
  17. Gambardella, Dora, & Rosaria Lumino, 2015. Sapere valutativo e politiche pubbliche: l’ingannevole rincorsa al rigore. Rassegna italiana di sociologia, LVL, 3-4: 529-553. doi/org: 10.1423/81804.
  18. Giddens, Anthony, 1990. La costituzione della società: lineamenti di teoria della strutturazione. Traduzione italiana. Milano: Edizioni di Comunità.
  19. Grek, Sotiria, 2009. Governing by Numbers: The PISA ‘Effect’ in Europe. Journal of Education Policy, vol 24, no. 1: 23-37. doi/org:10.1080/02680930802412669
  20. Grimaldi, Emiliano, & Roberto Serpieri, 2016. Scuole a ‘prova’ di Invalsi: la valutazione fra riflessività e fabbricazione. In P. Landri & Andrea M. Maccarini (a cura di), Uno specchio per la valutazione. Paradossi, controversie, vie d’uscita. Milano: FrancoAngeli.
  21. Hauriou, Maurice, 1933[1967]. Aux sources du droit: le pouvoir, l’ordre et la liberté. Traduzione italiana Teoria dell’istituzione e della fondazione, Milano: Giuffrè.
  22. INVALSI, 2016, I processi e il funzionamento delle scuole. Dati dal Questionario scuola INVALSI e dalle sperimentazioni VALES e VM. http://www.invalsi.it/snv/docs/141016/Rapporto_Processi_2016.pdf (visitato il 23 maggio 2017).
  23. Karatzia-Stavlioti, Eleni, & Harris Lambropoulos, 2009. Education and Economic Development: Evaluations and Ideologies. In Robert Cowen & Andreas M. Kazamias (eds.), International Handbook of Comparative education. London-New York: Springer.
  24. Landri, Paolo, 2014. Governing by Standards: The Fabrication of Austerity in the Italian Education System. Education Inquiry, 5, 1: 25 41.
  25. —, & Andrea M. Maccarini (a cura di), 2016. Uno specchio per la valutazione. Paradossi, controversie, vie d’uscita. Milano: FrancoAngeli.
  26. Lawn, Martin, 2011. Standardizing the European Education Policy Space, European Educational Research Journal, 10, 2: 259-272. doi.org/10.2304/eerj.2011.10.2.259.
  27. Mattei, Paola, 2012. Market Accountability in Schools: Policy Reforms in England, Germany, France and Italy. Oxford Review of Education, 38, 3: 247-266.
  28. Martini, Angela, 2014. La pubblicità dei risultati della valutazione esterna dei livelli di apprendimento raggiunti dalle scuole: pro e contro, alla luce delle esperienze internazionali, FGA Working Paper, 52, 3/2014: 1-18
  29. —, 2007. Autonomia ‘chiama’ valutazione. Rivista dell’Istruzione, XXIII, 2: 35-41.
  30. —, 2008. L’accountability nella scuola. FGA Working Paper, 8, 12/2008: 3-20
  31. Meyer, John W., & Brian Rowan, 1977. Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. The American Journal of Sociology, 83, 2: 340-363.
  32. OECD, 2013, Synergies for Better Learning: An International Perspective on Evaluation and Assessment. Paris: OECD Publishing.
  33. Olsen Johan P., 2015. Democratic Order, Autonomy, and Accountability. Governance: An International Journal of Policy, Administration, and Institutions, 28, 4: 425–440.
  34. Ozga, Jenny, 2009. Governing Education through Data in England: from Regulation to Self‐evaluation. Journal of Education Policy, 24, 2: 149-162. doi.org/10.1080/02680930902733121.
  35. Rivzi, Fasal, & Bob Lingard, 2010. Globalizing Education Policy. New York: Routledge.
  36. Romano, Santi, [1918]1951. L’ordinamento giuridico. Firenze: Sansoni.
  37. Scott, Richard W., 1995. Institutions and Organizations. Thousand Oaks: Sage Publications.
  38. Serpieri, Roberto, 2016. Anarcheologia del canone valutativo. Scuola democratica, 2: 299-308. doi.org/10.12828/84532.
  39. —, & Emiliano Grimaldi, 2015. Leader as Policy Device. The Hybridization of Head Teachers in Italy. ECPS Journal, 11. doi.org/10.7358/ecps-2015-011-serp. http://www.ledonline.it/index.php/ECPS-Journal/article/view/847 (visitato il 9 ottobre 2017).
  40. Stame, Nicoletta, 2016. Valutazione pluralista. Milano: FrancoAngeli.
  41. —, 2004. Valutazione e contesto delle politiche: l’esperienza europea. Rassegna italiana di valutazione, VIII, 28: 9-22.
  42. Vaira, Massimiliano, 2011. La costruzione della riforma universitaria e dell’autonomia didattica. Idee, norme, pratiche, attori. Milano: LED Edizioni universitarie.
  43. —, 2003. Dove va il neoistituzionalismo? Alcune riflessioni sui recenti sviluppi e i problemi aperti dell’analisi istituzionale. Rassegna italiana di sociologia, XLIV, 1: 123-138.

Isabella Quadrelli, The National evaluation system. The unresolved tension between external accountabil-ity and school development in "SOCIOLOGIA DEL DIRITTO " 3/2017, pp. 153-184, DOI:10.3280/SD2017-003007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content