Click here to download

An evaluation study on Youth Guarantee implementation in Lazio
Journal Title: RIV Rassegna Italiana di Valutazione 
Author/s: Maria Paola Faggiano, Enrico Nerli Ballati 
Year:  2018 Issue: 70 Language: Italian 
Pages:  22 Pg. 30-51 FullText PDF:  466 KB
DOI:  10.3280/RIV2018-070003
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


This paper presents the results of a study on the implementation of the Youth Guarantee plan for Neets in Lazio. It illustrates the social profile of users by means of indicators provided by Anpal and aims to compare it with the characteristics of Neet population of Lazio, through data analysis of the RCFL Istat. Paradoxically, our results indicate that the program has showed greater difficulty in involving the most disadvantaged youths. On the basis of semistructured interviews with public service workers and directors of 12 Employment Centers, we formulated hypotheses on the self-selection and selection mechanisms that would operate in the programme. Measures of the Plan would work as a catalyst, that is able to increase opportunities and to reduce the duration of unemployment of users who display more resources and skills beforehand. On the other hand, the contribution to reducing the risk of social exclusion of socially disadvantaged Neets seems limited.
Keywords: Neets; Youth Guarantee Plan; Social Inequalities; Employment Activation.

  1. Cobalti A., Schizzerotto A. (1994). La mobilità sociale in Italia. Bologna: il Mulino.
  2. Agnoli, M. S., a cura di (2014). Generazioni sospese: percorsi di ricerca sui giovani Neet. Milano: FrancoAngeli.
  3. Amaturo, E., Punziano, G. (2016). I “Mixed-Methods” nella ricerca sociale. Roma: Carocci.
  4. Anpal (2017a). L’attuazione della Garanzia Giovani in Italia. Rapporto trimestrale Numero 0/2017.
  5. Roma: Agenzia Nazionale Politiche Attive del Lavoro.
  6. Anpal (2017b). L’attuazione della Garanzia Giovani in Italia. Rapporto trimestrale Numero 2/2017.
  7. Roma: Agenzia Nazionale Politiche Attive del Lavoro.
  8. Breen, R., Goldthorpe (1997). Explaining Educational Differentials towards a Formal Rational Action
  9. Theory, Rationality and Society, 9(3):275-305., DOI: 10.1177/10434639700900300
  10. Bynner, J., Parsons, S. (2002). Social Exclusion and the Transition from School to Work: The Case of Young People Not in Education, Employment, or Training (NEET). Journal of Vocational Behavior, 60(2): 289–309.
  11. Castel, R. (1997). Diseguaglianze e vulnerabilità sociale. Rassegna italiana di sociologia, 38(1): 41–56., DOI: 10.1423/2446
  12. Council of the European Union (2013). Council Recommendation of 22 April 2013 on establishing a Youth Guarantee (2013/C 120/01) [on-line]. Testo disponibile al sito -- http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2013:120:0001:0006:EN:PDF. e consultato il 13 novembre 2017.
  13. De Minicis, M., Canal, T. (2016). “Garanzia Giovani” e modelli di governance. L’innovazione frammentata. Menabò di Etica ed Economia, 49/2016. Testo disponibile al sito -- https://www.eticaeconomia.it/garanzia-giovani-e-modelli-di-governance-linnovazioneframmentata/e consultato il 7 marzo 2018
  14. di Padova, P. Nerli Ballati, E. (2018). Stratificazione sociale, riproduzione delle disuguaglianze e condizione NEET in Italia. Politiche Sociali, Social Policies 2/2018: 245-274., DOI: 10.7389/90597
  15. Eurofound (2012). NEETs - Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  16. Eurofound (2014). Mapping youth transitions in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  17. Eurofound (2016). Exploring the diversity of NEETs. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  18. Evans, T., Harris, J. (2004). Street-Level Bureaucracy, Social Work and the (Exaggerated) Death of Discretion. The British Journal of Social Work, 34(6): 871–895.
  19. Faggiano, M.P. (2016). L’analisi del contenuto di oggi e di ieri. Testi e contesti on e offline. Milano: FrancoAngeli.
  20. Gambardella, D., Lumino, R., Caputo, G.O. (2017). Uniformare i trattamenti e gestire le diseguaglianze: la profilazione e le politiche attive del lavoro. Politiche Sociali, 2/2017: 387-400. -- https://doi.org/10.7389/87243.
  21. Giubileo, F. (2016). Garanzia Giovani, attuazione e problemi del programma. Economia & lavoro, Rivista di politica sindacale, sociologia e relazioni industriali. 1/2016: 129-148, DOI: 10.7384/83606
  22. Isfol (2016). Rapporto sulla Garanzia Giovani in Italia. Roma: Istituto per lo sviluppo della formazione professionale dei lavoratori.
  23. Istat (2006). La rilevazione sulle forze di lavoro: contenuti, metodologie, organizzazione, Metodi e Norme n.32 - 2006, Roma: Istituto nazionale di statistica.
  24. Istat (2014). Generazioni a confronto: come cambiano i percorsi verso la vita adulta. Roma: Istituto nazionale di statistica.
  25. Istat (2017). NEET (giovani non occupati e non in istruzione e formazione)., disponibile al sito http://dati.istat.it/Index.aspx?DataSetCode=DCCV_NEETe consultato il 24 aprile 2017.
  26. Mayring, P. (2014). Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. Testo disponibile al sito -- https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/39517 e consultato in data 28 maggio 2018.
  27. MLPS (2014). Piano di attuazione italiano della Garanzia per i Giovani. Roma: Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali.
  28. Morlino, L., Raniolo, F. (2017). The Impact of the Economic Crisis on South European Democracies, London: Palgrave Macmillan.
  29. Msila, V., Setlhako, A. (2013). Evaluation of Programs: Reading Carol H. Weiss. Universal Journal of Educational Research, 1(4): 323–327.
  30. Pintaldi, F., Della Ratta Rinaldi, F., Pontecorvo, M. E., De Rosa, E. (2017). Le tante facce dei giovani che non studiano e non lavorano. In Alfieri, S., Sironi, E., a cura di, Una generazione in panchina. Da NEET a risorsa per il paese. Milano: Vita e Pensiero.
  31. Rees, G., Williamson, H., Istance, D. (1996). ‘Status Zero’: a study of jobless school-leavers in South Wales. Research Papers in Education, 11(2): 219–235., DOI: 10.1080/0267152960110206
  32. Serracant, P. (2014). A Brute Indicator for a NEET Case: Genesis and Evolution of a Problematic Concept and Results from an alternative Indicator. Social Indicators Research 117(2): 401-409.
  33. Silverman, D. (2000). Interpreting Qualitative Data, 3rd Edition. London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage Publications.
  34. Stame, N. (2004). Theory-Based Evaluation and Types of Complexity. Evaluation, 10(1): 58–76., DOI: 10.1177/1356389004043135
  35. Stame, N. (2016). Valutazione pluralista. Milano: FrancoAngeli.
  36. Vesan, P., Lizzi, R. (2016). La Garanzia giovani in Italia e l'approccio del new policy design: tra aspettative, speranze e delusioni. Rivista Italiana di Politiche Pubbliche, 1/2016: 57-86. DOI 10.1483/82949.
  37. Weiss, C. H. (1997). Theory-based evaluation: Past, present, and future. New Directions for Evaluation, 1997(76): 41–55.

Maria Paola Faggiano, Enrico Nerli Ballati, An evaluation study on Youth Guarantee implementation in Lazio in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 70/2018, pp. 30-51, DOI:10.3280/RIV2018-070003

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content