Clicca qui per scaricare

Il metodo per problemi e la strategia del contrasto. La filosofia con i bambini a partire da paradossi e rompicapi
Titolo Rivista: SOCIETÀ DEGLI INDIVIDUI (LA) 
Autori/Curatori: Luca Zanetti 
Anno di pubblicazione:  2020 Fascicolo: 68  Lingua: Italiano 
Numero pagine:  9 P. 127-135 Dimensione file:  83 KB
DOI:  10.3280/LAS2020-068012
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 




In this paper I describe a particular didactic strategy that can be used in order to facilitate children’s inquiry on philosophical puzzles and paradoxes. The strategy consists of three basic moves: first, let children’s convictions emerge; second, present a stimulus that challenges children’s convictions; finally, help children to appreciate the clash and to explore it. The strategy is grounded on the view that most philosophical problems depend on a clash among our intuitions and convictions. I shall show a concrete application of this strategy on a puzzle about the metaphysics of identity that is based on the story of the Ship of Theseus.
Keywords: Philosophy for children, paradoxes, thought experiments, philosophical dialogue.

Luca Zanetti, in "SOCIETÀ DEGLI INDIVIDUI (LA)" 68/2020, pp. 127-135, DOI:10.3280/LAS2020-068012

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche