Economia della cultura e sviluppo locale

Titolo Rivista ARGOMENTI
Autori/Curatori Giancarlo Corò, Riccardo Dalla Torre
Anno di pubblicazione 2008 Fascicolo 2007/21 Lingua Italiano
Numero pagine 23 P. 25-47 Dimensione file 206 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

Aim of this article is to analyse virtuous relationships between cultural activity and economic growth, particularly at urban level. Recognising that by too much time concepts of culture and economics have belonged to far worlds of meanings, we estimate worthwhile to recall several reasons to look today at cultural policies among the most important strategies for local development in the global economy. Using up-to-date statistical data on cultural economics, the article shows relevance of culture activities and employment in the modern economies. The operational concept of cultural district has recovered from industrial economics, but it’s used in new meanings and institutional perspectives to design a wide integrated strategy of local development. After a review of economic literature considering cultural districts as important concept to understand economic change and growth, this article analysed various experience of cultural strategies at urban level in United States, Europe and Italy. Final remarks underline bearing of cultural strategies in the evolution of Italian economy, not just to shift from manufacture toward tourism-cultural specializations, but also to feed local industrial innovation processes with creative resources.;

Giancarlo Corò, Riccardo Dalla Torre, Economia della cultura e sviluppo locale in "ARGOMENTI" 21/2007, pp 25-47, DOI: