Clicca qui per scaricare

Il porto moderno: confronto tra Genova e Rotterdam tra possibilità di sviluppo e vincoli fisici
Titolo Rivista: ECONOMIA PUBBLICA  
Autori/Curatori: Matteo Migheli 
Anno di pubblicazione:  2009 Fascicolo: 3-4 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  18 P. 153-170 Dimensione file:  890 KB
DOI:  10.3280/EP2009-003006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 




The port system is today one of the main pillars of transportations and trade. Italy is located at the centre of the Mediterranean See and of Europe, therefore the development of modern and competitive ports is of great importance for the country. The harbour of Genoa is a natural candidate to become one of the most important ports in the world. This positioning would constitute a factor of competitiveness and development for both the city of Genoa and the country as a whole. This paper analyzes first the determinants of success of a modern port and offers a comparison between the Ligurian port and that of Rotterdam. This comparison highlights the strengths and weaknesses of Genoa’s harbour with respect to Rotterdam’s. By means of a simulation, this paper shows the possible consequences of an enlargement of the Ligurian port.
Keywords: Porto, Sviluppo, Genova, Rotterdam.
Jel Code: L19, R14, R48



  1. Impossibile comunicare con Crossref: The remote server returned an error: (404) Not Found.

Matteo Migheli, in "ECONOMIA PUBBLICA " 3-4/2009, pp. 153-170, DOI:10.3280/EP2009-003006

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche