Clicca qui per scaricare

Strategie di prezzo e profittabilità nel mercato degli oli extra-vergine di oliva: un modello di analisi attraverso gli scanner data
Titolo Rivista: RIVISTA DI ECONOMIA AGRARIA 
Autori/Curatori:  Antonio Stasi, Francesco Diotallevi, Andrea Marchini 
Anno di pubblicazione:  2012 Fascicolo: 1  Lingua: Italiano 
Numero pagine:  20 P. 69-88 Dimensione file:  646 KB
DOI:  10.3280/REA2012-001005
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


The paper proposes a quantitative analysis of extra-virgin olive oils market designed to study the intra-sectoral competition and to analyze the profitability of pricing strategies for different types of companies: small produces, large manufactures, private label. The analysis focuses on trade within the modern grocery sector, which represents the first distribution channel of extra virgin olive oils at the national level. The study refers to the theory of industrial organization and, through the demand estimation, comes to the measurement of price-cost margins. The most important results relate to the concerns of the smaller producers respect to private label, big and international companies in the event of a further fall of extra virgin olive oils prices.


Keywords: Olio d’oliva, private label, leadership, pricing, potere di mercato
Jel Code: C36, D22, D43, F12

Antonio Stasi, Francesco Diotallevi, Andrea Marchini, in "RIVISTA DI ECONOMIA AGRARIA" 1/2012, pp. 69-88, DOI:10.3280/REA2012-001005

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche