Clicca qui per scaricare

Nuove mappe per nuovi territori. Festival per la cultura, la cittadinanza, lo sviluppo
Titolo Rivista: PRISMA Economia - Società - Lavoro 
Autori/Curatori: Cristiana Colli 
Anno di pubblicazione:  2012 Fascicolo: 1  Lingua: Italiano 
Numero pagine:  14 P. 56-69 Dimensione file:  621 KB
DOI:  10.3280/PRI2012-001007
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


Events and festivals are hubs of people and networks, are territorial competitive goods for the development and common community goods; they are infrastructures of citizenship and relationship, they foster a transversal innovation. Thanks to their cognitive, relational and organisational content, they are geo-localised products/processes, which are nonetheless able to go beyond their territory to talk to the entire world, through the construction of functional and meaningful processes between individualism, good citizenship, multiculturalism, reputation and competition within a region and among different regions. They are formats with their own business models, forms of symbolic aggregation, that have a logics, as well as operational strategies and visions. They are territorial drivers than confront themselves with the rules of production of goods and services, but at the same time they have a specificity that makes them unique, that is, their public mission, even when they represent completely private experiences. They are processes that entail a fine conceptualisation, they are able to update the dialogue with the vocational community, to keep their identity during their change, to manage the space between fidelity and hybridization. They are dynamic containers that keep together all the components of a communitarian life: search for identity and citizenship, search for knowledge, search for leisure/pleasure. They are textual hypertexts, a matrix of matrixes that goes with the replacement of landscapes and territories in the contemporary imaginary. They are magnets, attractors of economies, viruses that modify and reshape access, life and consumption style.


  1. Agamben G., (2008) Che cos’è il contemporaneo? I sassi nottetempo, Roma
  2. Anselmi S., (1996) Storie di Adriatico, il Mulino, Bologna
  3. Bonami F., (2010) Si crede Picasso, Mondadori, Milano
  4. Bonomi A., (2010) Il distretto del piacere, Bollati Boringhieri, Torino
  5. Caliandro C., Sacco P., (2011) Italia Reloaded, il Mulino, Bologna
  6. Cattelan M., (2011) Un salto nel vuoto, Rizzoli, Milano
  7. Ciorra P., (2011) Senza architettura, Laterza, Roma-Bari
  8. Ciorra P., Marini S., (2011) Re-cycle, Electa-Fondazione Maxxi, Milano
  9. Codeluppi V., (2008) Il biocapitalismo, Bollati Boringhieri, Torino
  10. Communitas 42, (2010) Dal distretto del piacere alla notte rosa, Editoriale Vita, Milano
  11. De Botton A., (2009) Una settimana all’aeroporto, Guanda, Parma
  12. De Luca E., (2008) Pianoterra, nottetempo, Roma
  13. Dini A., (2006) Le professioni della comunicazione, Il Sole 24 Ore-Iulm, Milano
  14. Federculture, (2011) Rapporto Annuale
  15. Gezzi M., Ruggeri A., (2008) Porta Marina, Pequod, Ancona
  16. Giancarli D., (2009) Storie al margine, Exorma, Roma
  17. Koolhaas R., (2010) Singapore Songlines, Quodlibet, Macerata
  18. Pollarini A., (2010) “I turismi vocazionali”, Rivista di Scienze del Turismo, n. 1, http://www.ledonline.it/Rivista-Scienze-Turismo/
  19. Symbola-Unioncamere, (2012) L’Italia che verrà. Industria culturale, made in Italy e territori, www.symbola.net
  20. Taddia F., Ceroni C., (2010) Fuori luogo, Feltrinelli, Milano
  21. Venturi R., Scott Brown D., Izenour S., (2010) Imparare da Las Vegas, Quodlibet Abitare, Macerata

Cristiana Colli, in "PRISMA Economia - Società - Lavoro" 1/2012, pp. 56-69, DOI:10.3280/PRI2012-001007

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche