Click here to download

How the labor force in the educational system changes. Demographic trends of Italian teachers, 1990-2010
Journal Title: SOCIOLOGIA DEL LAVORO  
Author/s: Gianluca Argentin 
Year:  2013 Issue: 131 Language: Italian 
Pages:  15 Pg. 74-88 FullText PDF:  462 KB
DOI:  10.3280/SL2013-131005
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article investigates the demographic changes affecting the Italian teachers during the period 1990-2010. Previous research detected feminization and ageing within this population, but only the latter distinguishes the teaching labor force. Recruitment processes, mainly in the public sector, played a relevant role in teachers’ ageing and in the increase of their occupational instability. This highly regulated labor market has not been directly affected by the economic crisis (at least until 2010). Concluding, the author makes suggestions for policy makers and economic sociologists.
Keywords: Teacher, Teacher labor market, Feminization, Ageing, Teacher recruitment, Teacher demographics

  1. Barbieri P. e Scherer S. (2007), “Vite svendute, Uno sguardo analitico sulla costruzione sociale delle prossime generazioni di esclusi”, in Polis, vol. 21, no. 3, pp. 341-362,, DOI: 10.1424/25692
  2. Castells M. (2000), “The Rise of the Network Society. The Information Age: Economy”, Society and Culture (vol. 1). Malden: Blackwell.
  3. Cavalli A. (a cura di) (2000), Gli insegnanti nella scuola che cambia. Seconda indagine Iard sulle condizioni di vita e di lavoro nella scuola italiana, Bologna: il Mulino.
  4. Cavalli A. e Argentin G. (a cura di) (2010), Gli insegnanti italiani: come cambia il modo di fare scuola. Terza indagine dell’Istituto IARD sulle condizioni di vita e di lavoro nella scuola italiana, Bologna: il Mulino.
  5. Cipollone P. e Sestito P. (2010), Il capitale umano. Come far fruttare i talenti, Bologna: il Mulino.
  6. Corcoran S.P., Evans W.N. e Schwab R.M. (2004), “Women, the Labor Market, and the Declining Relative Quality of Teachers”, in Journal of Policy Analysis and Management, vol. 23, n. 3, 449-470 (2004).
  7. de Lillo A. (2010), Insegnanti e diseguaglianze sociali, in Cavalli e Argentin (a cura di).
  8. Fisher L. (2010), L’immagine della professione di insegnante, in Cavalli e Argentin (a cura di).
  9. Fondazione Giovanni Agnelli (2010), Rapporto sulla scuola in Italia 2010, Bari-Roma: Laterza.
  10. Fondazione Giovanni Agnelli (2011), Rapporto sulla scuola in Italia 2011, Bari-Roma: Laterza.
  11. Gerosa T. (2012), Italian School Teachers Atypical Employment and Job Satisfaction, poster presentato alla conferenza “Employability and the Graduate Labour Market” della British Sociological Association, 22 giugno 2012, University of Leicester.
  12. Gualmini E. (1998), La politica del lavoro, Bologna: il Mulino.
  13. Gui M. (2010), L’uso didattico delle ICT, in Cavalli e Argentin (a cura di).
  14. Hanushek E.A. e Rivkin S.G. (2010), “Using Value-Added Measures of Teacher Quality”, in The American Economic Review, vol. 100, n. 2.
  15. Ingersoll R.M. (2007), “Who Controls Teachers’ Work? Power and Accountability”, in America’s Schools, Harvard: Harvard University Press.
  16. Ingersoll R.M. e Merrill L. (2010), “Who’s Teaching Our Children?”, in Educational Leadership, vol. 67, n. 8.
  17. Meraviglia C. (2011), Il prestigio dei docenti della scuola secondaria inferiore, report a uso interno per la Fondazione Giovanni Agnelli.
  18. Nye B., Kostantopoulos S. e Hedges L.V. (2004), “How large are teacher effects?”, in Educational Evaluation and Policy Analysis, vol. 26 n. 3 pp. 237-257,, DOI: 10.3102/01623737026003237
  19. OECD (2005), Teachers Matter. Attracting, developing and retaining effective teachers, Paris: OECD.
  20. OECD (2010), Education at a glance, Parigi: OECD.
  21. Reyneri E. e Centorrino M. (2007), Stabilità e precarietà del lavoro, tra pubblico e privato, in Consorzio Interuniversitario AlmaLaurea (a cura di), IX Rapporto sulla condizione occupazionale dei laureati. Dall’università al lavoro in Italia e in Europa, Bologna: il Mulino.
  22. Santiago P. (2004), “The Labour Market for Teachers”, in Johnes (a cura di), International handbook on the economics of education, Edward Elgar Pub.
  23. Scheerens J. (2007), Review and meta-analyses of school and teaching effectiveness, reperibile al sito www.iqb.hu-berlin.de/lehre/dateien/rapportScherens.pdf.
  24. Schizzerotto A. (2000), La condizione sociale e la carriera lavorativa degli insegnanti italiani, in Cavalli (a cura di).

Gianluca Argentin, How the labor force in the educational system changes. Demographic trends of Italian teachers, 1990-2010 in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 131/2013, pp. 74-88, DOI:10.3280/SL2013-131005

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content