Click here to download

Reason and Ethics in Ernesto De Martino
Journal Title: PARADIGMI 
Author/s:  Anna Donise 
Year:  2013 Issue: Language: Italian 
Pages:  13 Pg. 79-91 FullText PDF:  108 KB
DOI:  10.3280/PARA2013-002007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Ernesto De Martino’s outlook seems tainted by some sort of duplicity: on one hand is his interest for a mythical, ritual world emerges, which according to Hegel may be defined as the negative of life; on the other hand, is a full, suddenly matured awareness of the need to keep enquiries, study and comprehension of such phenomena and of how these may be shared as separate steps. The hypothesis we wish to propose in the below pages is that, the theoretical framework afforded by phenomenology, especially in Husserl’s version from his late years, as well as by existentialism (Sartre, Jaspers, Paci) within the lengthy theoretical elaboration which came to a stop with The End of the World, allowed De Martino to deal with such obscure and negative dimension. He does so, however, without renouncing the "postulate of common humanity".
Keywords: Ethics, irrationalism, phenomenology, psychopathology, reason,subjectivit

  1. Battini M. (1990). La ragione negata. I fondamenti psicologici dell’antropologia demartiniana. In: Di Donato R., a cura di. La contraddizione felice? Ernesto De Martino e gli altri. Pisa: ETS.
  2. Charuty G. (2009). Les vies antérieures d’un anthropologue. Marseille: Parenthèses (trad. it.: Ernesto De Martino. Le precedenti vite di un antropologo. Milano: Angeli, 2010).
  3. Conte D. (2010). Decadenza dell’Occidente e fede nel giovane De Martino. Archivio di Storia della Cultura, 23: 485-505.
  4. Croce B. (1949). Intorno al magismo come età storica. In: Id., Filosofia e storiografia . Napoli: Bibliopolis, 2005 (rist. in: De Martino, 1948, pp. 242-253).
  5. De Natale N. (1985). La fenomenologia come critica della “ragione pigra”. In: Signore M., a cura di. Husserl. La “Crisi delle scienze europee” e la responsabilità storica dell’Europa. Milano: Angeli: 311-319.
  6. Di Donato R. (1990). Preistoria di Ernesto De Martino. In: Di Donato R., a cura di. La contraddizione felice? Ernesto De Martino e gli altri. Pisa: ETS: 41-67.
  7. Gallini C. (1997). Le patrie culturali, la memoria. In: Gallini C. e Massenzio M., a cura di. Ernesto De Martino nella cultura europea. Napoli: Liguori: 5-10.
  8. Gallini C. e Faeta F. (1999). I viaggi nel Sud di Ernesto De Martino. Torino: Bollati Boringhieri.
  9. Husserl E. (1954). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. den Haag: Martinus Nijhoff (trad. it.: La crisi delle scienze europee e la fenomenologia trascendentale. Milano: il Saggiatore, 1997).
  10. Husserl E. (1988). Vorlesungen über Ethik und Wertlehre 1908-1914. Dordrecht: Kluwer (trad. it.: Lineamenti di etica formale: lezioni sull’etica e la teoria dei valori del 1914. Firenze: Le Lettere, 2002).
  11. Kant I. (1781/1787). Kritik der reinen Vernunft. Berlin: De Gruyter (trad. it.: Critica della ragion pura, a cura di P. Chiodi. Torino: UTET, 1986).
  12. Paci E. (1950). Il nulla e il problema dell’uomo. Torino: Einaudi.
  13. Scheler M. (1916). Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Freiburg: Niemeyer (trad. it.: Il formalismo nell’etica e l’etica materiale dei valori. Cinisello Balsamo: San Paolo, 1996).
  14. Sartre J.P. (1939). Esquisse d’une théorie des émotions. Paris: Hermann (trad. it.: Idee per una teoria delle emozioni. Milano: Bompiani, 2004).
  15. Storch A. und Kulenkampff (1950). Zum Verständnis des Weltuntergang beiden Schizophrenen. Der Nervenarzt, 21, 102: 102-108.

Anna Donise, Reason and Ethics in Ernesto De Martino in "PARADIGMI" 2/2013, pp. 79-91, DOI:10.3280/PARA2013-002007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content