Click here to download

Education for gifted
Journal Title: RICERCHE DI PSICOLOGIA  
Author/s: Mariateresa Cairo 
Year:  2013 Issue: Language: Italian 
Pages:  14 Pg. 325-338 FullText PDF:  202 KB
DOI:  10.3280/RIP2013-002006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article focuses on some important issues about the school and family gifted education. After highlighting the complexity of the situation of these students, the authoress emphasizes ‘the inclusive back’ in which to place programs and educational choices.
Keywords: Gifted, education, programs, educational choices, school, family

  1. Andreani Dentici, O. (1992). I soggetti dotati: ricerca e intervento. Nucleo Monotematico, Eta Evolutiva, 43, 49-99.
  2. Andreani Dentici, O., & Orio, S. (1972). Le radici psicologiche del talento. Bologna: il Mulino.
  3. Andreani Dentici, O. (2001). Intelligenza e creativita. Roma: Carocci.
  4. AAVV (1999). L’intelligenza. Le Scienze Dossier, 1, 5-120.
  5. Andreani Dentici, O. (1990). Intelligenza e talenti: una risorsa inesplorata. Annali della Pubblica Istruzione, 2, 183-196.
  6. Antonietti, A. (2011). La creativita si impara. Firenze-Milano: Giunti.
  7. Cadamuro, A. (2004). Stili cognitivi e stili di apprendimento. Da quello che pensi a come lo pensi. Roma: Carocci.
  8. Cairo, M.T. (2001). Superdotati e dotati. Itinerari educativi e didattici. Milano: Vita e Pensiero.
  9. Cairo, M.T. (2008). Problemi di apprendimento a scuola: disabilita, difficolta, svantaggi e dotazioni. Milano: Vita e Pensiero.
  10. Clarke, R.(2002). Supercervelli. Dai superdotati ai geni. Torino: Bollati Boringhieri.
  11. Cianciolo, A.T., & Sternberg, R.J. (2004). Breve storia dell’intelligenza. Bologna: il Mulino.
  12. Cornoldi, C., De Beni, R., & MT Gruppo (1989). Imparare a studiare. Gardolo (TN): Erickson.
  13. Cornoldi, C., De Beni, R., MT Gruppo (2001). Imparare a studiare. Strategie, stili cognitivi, metacognizione e atteggiamenti nello studio. Gardolo (TN): Erickson.
  14. Cornoldi, C. (2007). L’intelligenza. Bologna: il Mulino.
  15. Feldman, D.H., & Golds, L.T. (1991). Quando la natura fa centro: bambini con talenti eccezionali. Firenze: Giunti.
  16. Gallagher, J.J. (1970). L’educazione dei ragazzi dotati. Firenze: La Nuova Italia.
  17. Gangemi, A., Miceli, S., & Sprini, G. (2003), L’intelligenza. Teorie e modelli. Bari: Laterza.
  18. Gardner, H. (1987). Formae Mentis. Saggio sulla pluralita dell’intelligenza. Milano: Feltrinelli.
  19. Gardner, H. (1991). Aprire le menti. La creativita e i dilemmi dell’educazione. Milano: Feltrinelli.
  20. Gould, S.J. (1998). Intelligenza e pregiudizio. Milano: Il Saggiatore.
  21. Heller, K.A., Monks, F.J., Sternberg, R.J., & Subotnik, R.F. (Eds.) (2000). International Handbook of Giftedness and Talent. New York: Pergamon.
  22. Howe, M.J.A. (1993). Bambini dotati. Le radici psicologiche del talento. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  23. Loschi, T. (2001). Mio figlio sara intelligente. Spini di Gardolo (TN): Erickson.
  24. Marina, J.A. (2005). Il fallimento dell’intelligenza. Teoria e pratica della stupidita. Milano: Longanesi.
  25. Medina, J. (2011). Naturalmente intelligenti. Istruzioni per lo sviluppo armonioso del cervello dei bambini della prima eta. Torino: Bollati Boringhieri.
  26. Mormando, F. (2011). I bambini ad altissimo potenziale intellettivo. Guida per insegnanti e genitori. Trento: Erickson.
  27. Oleron, P., Piaget, J., Inhelder, B., & Greco, P. (1976). L’intelligenza. Torino: Einaudi.
  28. Renzulli, J.S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition, Phi Dela Kappan, 60, 180-184.
  29. Renzulli, J.S. (1986). The Three Ring Conceptions of Giftedness: a Developmental Model for Creative Productivity. In R.J. Sternberg & I.E. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (pp. 53-92). Cambridge: Cambridge University Press.
  30. Renzulli, J.S. (2005). Applying Gifted Education Pedagogy to Total Talent Development for All Students, Theory into Practice, 44, 80-89.
  31. Sternberg, R.J. (1987). Teoria dell’intelligenza. Milano: Bompiani.
  32. Sternberg, R.J., & Spear-Sweling, L. (1997). Le tre intelligenze. Spini di Gardolo (TN): Erickson.
  33. VanTassel-Baska, J. (Ed.) (1998). Excellence in Educating Gifted & Talented Learners. Denver (Colorado): Love Publishing Company.
  34. Vico, G. (1979). Disadattamento. Brescia: La Scuola.
  35. Vygotskij, L.S. (1984). Lo sviluppo psichico del bambino. Roma: Editori Riuniti.

Mariateresa Cairo, Education for gifted in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 2/2013, pp. 325-338, DOI:10.3280/RIP2013-002006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content