Click here to download

Consumption, happiness and social capital
Journal Title: SOCIOLOGIA DEL LAVORO  
Author/s: Roberta Paltrinieri 
Year:  2013 Issue: 132 Language: Italian 
Pages:  14 Pg. 24-37 FullText PDF:  240 KB
DOI:  10.3280/SL2013-132003
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The essay analyzes the relationship between new patterns of consumption and social capital. In particular, it examines the role of socially responsible consumerism in the production of social capital, that capital able to generate trust and wider social reciprocity. The theoretical hypothesis assumes that consumers, through consumption actions, put in place networks of social interaction, trust, being aware of the ecological, social, cultural and economic footprint, they claim the right to exercise sustainable lifestyles, according to a model of happiness intersubjectively meant.
Keywords: Responsibility, consumerism, happiness, relational goods, culture

  1. Arena G. (2006), Cittadini attivi, Roma-Bari: Laterza.
  2. Arnesano G. (2010), Seconda mano. Oggetti significati e relazioni nei mercatini di abiti usati, Lecce: Besa.
  3. Bartolini S. (2010), Manifesto per la felicità. Come passare dalla società del ben-avere a quella del ben-essere, Roma: Donzelli.
  4. Becchetti L. (2005), Felicità sostenibile. Economia della responsabilità sociale, Roma: Donzelli Editore.
  5. Beck U. (2003), La società cosmopolita. Prospettive dell’epoca postnazionale, Bologna: il Mulino.
  6. Bennett W.L. (2003), New Media Power: The Internet and Global Activism, in Couldry N., Curran J. (Eds.), Contesting Media Power, Md: Rowman & Littlefield, Lanham.
  7. Bourdieu P. (1983), La distinzione. Critica sociale del gusto, Bologna: il Mulino.
  8. Bruni L., Zamagni S. (2004), Economia Civile, Bologna: il Mulino.
  9. Bruni L., Porta P.L. (a cura di) (2004), Felicità ed economia, Milano: Guerini & Associati., DOI: 10.1400/93912.CastrignanòM.(2012),Comunità,capitalesociale,quartiere,Milano:FrancoAngeli
  10. Davis M. (2011), “From Individualism to interdependence: a basis for shared social responsibilities, in Towards an Europe of shared social responsibilities Challenges and strategies”, in Trends in Social Cohesion, n.23, Council of Europe Publishing, Strasbourg.
  11. De Biase L. (2007), Economia della Felicità. Dalla blogosfera al valore del dono e oltre, Milano: Feltrinelli.
  12. Della Porta D. (2011), Democrazie, Bologna: il Mulino.
  13. Di Nicola P. (2009), “Frammenti di modernità riflessiva”, in Sociologia del Lavoro, n. 113, Milano: FrancoAngeli., DOI: 10.3280/SL2009-113008
  14. Donati P. (2007), “Il capitale sociale. L’approccio relazionale”, in Sociologia e politiche sociali, Milano: FrancoAngeli.
  15. Donati P., Solci R. (2011), I beni relazionali. Che cosa sono e quali effetti producono, Torino: Bollati Boringhieri.
  16. Hirsch F. (1981), I limiti sociali allo sviluppo, Milano: Bompiani.
  17. Hirschman A.O. (1982), Lealtà, defezione, protesta, Milano: Bompiani.
  18. Hirschman A.O. (1983), Felicità privata e felicità pubblica, Bologna: il Mulino.
  19. Holzer B., Sørensen M. (2001), Subpolitics and Subpoliticians, Arbeitspapier 4 des SBF 536, Reflexive Modernisierung, Munchen: Univesity of Munich.
  20. Hopkins R. (2009), Manuale Pratico della Transizione. Dalla dipendenza dal petrolio alla forza delle comunità locali, Bologna: Arianna Editrice.
  21. Lazzarini G. (2006), Etica e scenari di responsabilità sociale, Milano: Franco-Angeli.
  22. Mazzoli L. (2012), Patchwork mediale, Milano: FrancoAngeli.
  23. Meadows E.H. (1972), I limiti dello sviluppo, Milano: Mondadori.
  24. Micheletti M. (2010), Critical shopping. Consumi individuali e azioni collettive, Milano: FrancoAngeli.
  25. Pianta M. (2009), “L’altraeconomia: tra mercato e società civile”, in Sociologia del lavoro, n. 113, Milano: FrancoAngeli., DOI: 10.3280/SL2009-113006
  26. Putnam R. (2004), Capitale sociale e individualismo, Bologna: il Mulino (ed. or. 2000).
  27. Sandel M. (2013), Quello che i soldi non possono comprare. I limiti morali del mercato, Milano: Feltrinelli.
  28. Segrè A. (2012), Economia a colori, Torino: Einaudi.
  29. Sennett R. (2012), Insieme. Rituali, piaceri, politiche della collaborazione, Milano: Feltrinelli.

Roberta Paltrinieri, Consumption, happiness and social capital in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 132/2013, pp. 24-37, DOI:10.3280/SL2013-132003

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content