Click here to download

Ethical Consumption and civic participation as aspects of young people’s behavior patterns. A research project on high school students in Marsica
Journal Title: SOCIOLOGIA DEL LAVORO  
Author/s: Geraldina Roberti 
Year:  2013 Issue: 132 Language: Italian 
Pages:  14 Pg. 113-126 FullText PDF:  374 KB
DOI:  10.3280/SL2013-132009
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


This paper deals with the relationship between different typologies of ethical consumption and the new dimensions of civic participation. Based on data obtained through research carried out on young people attending their final year in Marsican high schools, the author detects "consonance" between higher degrees of ethical consumption behavior and lifestyles exhibiting greater commitment to civic and social responsibility. Among the young people in the sample, in fact, a growing awareness of the social spin-offs of consumption processes is accompanied by a greater attention to public interest topics and, in general, a less detached attitude towards politics itself Moreover, analysis of the data collected brought to light a link between a high endowment of cultural and communicative capital on the part of an individual, and the adoption by that individual of more ethical consumption styles. The data also highlighted the fundamental role that consumption patterns and attitudes in the family play in socializing young people into ethical consumption.
Keywords: Young people, ethical consumption, civic participation, cultural capital, social capital, lifestyles

  1. Bettin Lattes G. (a cura di) (2001), La politica acerba. Saggi sull’identità civica dei giovani, Soveria Mannelli: Rubbettino.
  2. Buzzi C., Cavalli A. e de Lillo A. (a cura di) (2007), Rapporto giovani. Sesta indagine dell’Istituto IARD sulla condizione giovanile in Italia, Bologna: il Mulino.
  3. Caltabiano C. (2003), Il sottile filo della responsabilità civica. Gli italiani e la sfera pubblica: 8° Rapporto sull’associazionismo sociale, Milano: FrancoAngeli. Casati D. e Sali G. (a cura di) (2005). Il contenuto sociale dei prodotti. Indagine sul consumo responsabile, Milano: FrancoAngeli.
  4. Giaccardi C. e Magatti M. (2003), L’Io globale. Dinamiche della socialità contemporanea, Roma-Bari: Laterza.
  5. Harrison R., Newholm T. e Shaw D. (a cura di) (2005), The Ethical Consumer, London: Sage.
  6. La Valle D. (2005), “A cosa servono le associazioni”, Quaderni di Sociologia, 39: 73-98.
  7. Lori M. e Volpi F. (2007), Scegliere il “bene”. Indagine sul consumo responsabile, Milano: FrancoAngeli.
  8. Melucci A. (2000), Parole chiave. Per un nuovo lessico delle scienze sociali, Roma: Carocci.
  9. Micheletti M. (2010), Critical Shopping. Consumi individuali e azioni collettive, Milano: FrancoAngeli.
  10. Naldini M., Solera C. e Torrioni P.M. (a cura di) (2012), Corsi di vita e generazioni, Bologna: il Mulino., DOI: 10.7384/73290
  11. Paltrinieri R. (2012), Felicità responsabile. Il consumo oltre la società dei consumi, Milano: FrancoAngeli.
  12. Rebughini P. (2008), “Reti relazionali e significati delle scelte di acquisto”, in Leonini
  13. L. e Sassatelli R., a cura di, Il consumo critico, Roma-Bari: Laterza.
  14. Rebughini P. e Sassatelli R. (a cura di) (2008), Le nuove frontiere dei consumi, Verona: Ombre corte.
  15. Roberti G. e Anzera G. (2013), Diventare adulti al tempo della crisi. Una ricerca sui giovani della Marsica, Acireale-Roma: Bonanno editore.
  16. Santoro M. (2008), “Famiglie, generazioni e consumi: sfera domestica e comunicazione intergenerazionale”, in Leonini L. e Sassatelli R. (a cura di), Il consumo critico, Roma-Bari: Laterza.
  17. Sassatelli R. (2008), “Consumi e democrazia. Consumi critici, mercati alternativi, giustizia globale”, in Rebughini P. e Sassatelli R. (a cura di), Le nuove frontiere dei consumi, Verona: Ombre corte

Geraldina Roberti, Ethical Consumption and civic participation as aspects of young people’s behavior patterns. A research project on high school students in Marsica in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 132/2013, pp. 113-126, DOI:10.3280/SL2013-132009

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content