Click here to download

"The Europe 2020" strategy and the evaluation within the education system in Italy: a comparative analysis of PISA 2009 and the Italian national test for 2011/2012
Journal Title: RIV Rassegna Italiana di Valutazione 
Author/s: Michela Freddano, Anna Siri 
Year:  2013 Issue: 55 Language: Italian 
Pages:  21 Pg. 107-127 FullText PDF:  3416 KB
DOI:  10.3280/RIV2013-055007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article shows a comparative analysis on the educational systems of the countries from European Union about arising the educational benchmarks of Europe 2020 Strategy, by using PISA 2009 data from OECD. Particularly, the article deepens the Italian framework by using data from the National Service of Evaluation of students of the ten ISCED grade (S.Y. 2011/2012).
Keywords: Comparative analysis, Europe 2020, INVALSI; OECD PISA, National Service of Evaluation, evaluation of educational system

  1. Bottani N. (2003), “La valutazione: un possibile strumento per bilanciare autonomia e giustizia scolastica”, in N. Bottani e A. Cenerini, Una pagella per la scuola. La valutazione tra autonomia e equità, Erikson, Trento, pp. 21-65.
  2. Cedefop (2008), Skill supply and demand in Europe: medium-term forecast up to 2020. Testo disponibile al sito: http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/3052_en.pdf, 11 settembre
  3. 2013.
  4. Cipollone P., Sestito P. (2010), Il capitale umano, il Mulino, Bologna.
  5. Commissione delle Comunità europee (2010), Europa 2020 una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusiva. Comunicazione della Commissione Com (2010) 2020, testo disponibile al sito: http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20IT%20BARROSO%20-%20Europe%202020%20-%20IT%20version.pdf, 11 settembre 2013. Comunità Europee (2009), Quadro europeo delle qualifiche per l’apprendimento permanente (EFQ), Ufficio delle pubblicazioni ufficiali delle Comunità Europee, Lussemburgo, testo disponibile al sito http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/general/eqf/broch_it.pdf, 11 settembre 2013.
  6. Corbetta P. (2003), La ricerca sociale: metodologia e tecniche. Vol. IV. L’analisi dei dati, il Mulino, Bologna.
  7. Duru-Bellat M., Suchaut B. (2005), “Organisation and Context, Efficiency and Equity of Educational Systems: what PISA tells us”, European Educational Research Journal, 4/3: 181-194.
  8. Gay G., Triventi M. (2011), “Voti in italiano e competenze in letture: come variano gli standard valutativi in Italia?”, in Ufficio Regionale Scolastico per la Lombardia, Le competenze degli studenti lombardi. Il rapportoOCSE-PISA 2009 in Lombardia: risultati e approfondimenti tematici, FrancoAngeli, Milano, pp. 145-166.
  9. Hanushek E.A. Woessmann L. (2010), “The Cost of Low Educational Achievement in the European Union”, EENEE Analytical Report, 7.
  10. INVALSI (2003), Come tradurre il termine literacy?, testo disponibile al sito http://archivio.invalsi.it/ri2003/pisa2003/cosa/literacy.htm, 11 settembre 2013.
  11. INVALSI (2011), Le competenze in lettura, matematica e scienze degli studenti quindicenni italiani. Rapporto Nazionale PISA 2009. INVALSI, Frascati, testo disponibile al sito: http://www.invalsi.it/invalsi/ri/Pisa2009/documenti/RAPPORTO_PISA_2009.pdf, 11 settembre 2013.
  12. INVALSI (2012), Rilevazioni Nazionali sugli Apprendimenti 2011-2012, INVALSI, Frascati, testo disponibile al sito: http://www.invalsi.it/snv2012/documenti/Rapporti/Rapporto_rilevazione_
  13. apprendimenti_2012.pdf, 11 settembre 2013.OECD (2009a), PISA 2009 Assessment Framework. Key competencies in Reading,
  14. Mathematics and Science, OECD, Paris, testo disponibile al sito: http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/44455820.pdf, 11 settembre 2013.
  15. OECD (2009b), PISA Data Analysis Manual. SPSS Second Edition, OECD, Paris, testo disponibile al sito: http://browse.oecdbookshop.org/oecd/pdfs/free/9809031e.pdf, 11settembre 2013.
  16. OECD (2010), PISA 2009 Results: Overcoming Social Background. Equity in Learning Opportunities and Outcomes. Volume II, OECD, Paris, testo disponibile al sito: http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48852584.pdf, 11 settembre 2013.
  17. OECD (2012), PISA 2009 Technical Report, OECD, Paris, testo disponibile al sito: http://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2009-technical-report_9789264167872-en, 11 settembre 2013.
  18. Siniscalco M.T. (2012), “Dieci anni di OCSE-PISA in Italia”, in Bottani N., Checchi D., a cura di, La sfida della valutazione, il Mulino, Bologna, pp. 65-96.

Michela Freddano, Anna Siri, "The Europe 2020" strategy and the evaluation within the education system in Italy: a comparative analysis of PISA 2009 and the Italian national test for 2011/2012 in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 55/2013, pp. 107-127, DOI:10.3280/RIV2013-055007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content