Click here to download

Fourth power and Mass in the contemporary society
Journal Title: RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE 
Author/s: Michela Luzi 
Year:  2014 Issue: Language: Italian 
Pages:  13 Pg. 87-99 FullText PDF:  845 KB
DOI:  10.3280/SA2014-003006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Contemporary society is characterized by the great diffusion of the mass media, thanks to the development of sophisticated technologies - internet in particular - that are able to reach easily every individual anywhere in the world. The barriers of space and time are canceled in favor of a comprehensive and continuous communication addressed to an indistinct aggregate of individuals: the mass. The new forms of communication are taking a central role in the lives of individuals and societies. It is the "fourth power" that is able to produce cultural revolutions and global socio-political transformations.
Keywords: Mass communication, mass media, fourth power

  1. Abruzzese A. (2001). L’intelligenza del mondo. Fondamenti di storia e teoria dell’immaginario. Roma: Meltemi.
  2. Bauman Z. (1999). Dentro la globalizzazione. Le conseguenze sulle persone. Roma-Bari: Laterza.
  3. Beck U. (2012). I rischi della libertà. L’individuo nell’epoca della globalizzazione. Bologna: Il Mulino.
  4. Boczkowski P. (2005). Digitizing the News: Innovation in Online Newspapers. Cambridge: MIT Press.
  5. Carr N. (2011). Internet ci rende stupidi? Come la rete sta cambiando il nostro cervello. Milano: Raffaello Cortina.
  6. Castells M. (2006). Galassia Internet. Milano: Feltrinelli.
  7. Castells M. (2009). Comunicazione e Potere. Milano: Egea.
  8. Ciofalo G. (2011). Infiniti anni ottanta. TV, cultura e società alle origini del nostro presente. Milano: Mondadori Università.
  9. D’Avanzo G. (2012). Il guscio vuoto. Metamorfosi di una democrazia. Bari: Laterza. De Simone E. (2012). Storia economica. Dalla rivoluzione industriale alla rivoluzione informatica. Milano: FrancoAngeli.
  10. Fadini U. (2009). La vita eccentrica. Soggetti e saggi nel mondo della rete. Bari: Dedalo.
  11. Federici M.C. (2004). Elementi sociologici della comunicazione nella società postmoderna. Perugia: Morlacchi.
  12. Federici M.C., Picchio M. (2010). La dimensione incrociata dell’individuo e della società. Roma: Aracne.
  13. Ferrarotti F. (1992). Mass media e società di massa. Roma-Bari: Laterza.
  14. Gorman L., McLean D. (2005). Media e società nel mondo contemporaneo. Bologna: Il Mulino.
  15. Hall S., Held D., McGrew T. (2002). Modernity and its futures. Cambridge: Polity Press.
  16. Luzi M. (2008). Protagonisti della globalizzazione. Roma: Bulzoni.
  17. Mann M. (1986). The Sources of Social Power. Cambridge: Cambridge University Press.
  18. McLuhan M. (2004). Gli strumenti del comunicare. Milano: Il Saggiatore.
  19. Mongardini C. (1996). La montagna incantata. Comunicazione e aspettative sociali. Pisa-Roma: Istituti editoriali e poligrafici.
  20. Mongardini C. (1999). Folla (Definizione di). In: Universo del Corpo. Roma: Istituto
  21. dell’Enciclopedia Italiana Treccani.
  22. Mongardini C. (2007). Capitalismo e politica nell’era della globalizzazione. Milano: FrancoAngeli.
  23. Ortega y Gasset J. (2001). La ribellione delle masse. Milano: SE.
  24. Pellicani L. (2008). La genesi del capitalismo e le origini della modernità. Roma: Carocci.
  25. Simmel G. (1995). La metropoli e la vita dello spirito. Roma: Armando.
  26. Stiglitz J.E. (2006). La globalizzazione che funziona. Un mondo migliore è possibile. Torino:
  27. Einaudi.
  28. Teti A. (2012). Il potere delle informazioni. Comunicazione globale, cyberspazio, intelligence della conoscenza. Milano: Il Sole 24ore.
  29. Thompson J.B. (1998). Mezzi di comunicazione e modernità. Una teoria sociale dei media. Bologna: Il Mulino.
  30. Zeno Zencovich V. (2004). La libertà d’espressione. Bologna: Il Mulino.

Michela Luzi, Fourth power and Mass in the contemporary society in "RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE" 3/2014, pp. 87-99, DOI:10.3280/SA2014-003006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content