Click here to download

Determining factors in the job search strategies: A multivariate analysis
Journal Title: SOCIOLOGIA DEL LAVORO  
Author/s: Silvia Ghiselli, Luca Pesenti 
Year:  2015 Issue: 137 Language: English 
Pages:  20 Pg. 95-114 FullText PDF:  320 KB
DOI:  10.3280/SL2015-137006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The hypothesis discussed on this paper is that there is a correlation between individual pro-activity (right from the educational stages) and the propensity to select the search methods used in the period of job seeking. The occupational incidence of resourcefulness attitude in young Italian graduates is here analysed starting with the strategies for using the various job search methods. We use original information drawn from a larger survey on a sample of about 5.800 people interviewed three years after graduation. A multiple correspondences analysis enucleates a number of factors that describe the degree of pro-activity and resourcefulness of young graduates. The performance of graduates are evaluated on the basis of a number of socio-graphic variables, of the university path and of the experiences carried during their studies. Finally, are identified the aspects that have the greatest impact on research strategies using a linear discriminant analysis, measuring the magnitude of the effect.
Keywords: New graduates; labor market; job search methods; activation; multiple correspondence; linear discriminant analysis

  1. Ballarino G. (2006). Stratificazione educativa e stratificazione sociale in Italia: il rendimento occupazione del settore di studio universitario. In: Ballarino G.,
  2. Checchi D., a cura di, Sistema scolastico e diseguaglianza sociale. Scelte individuali e vincoli strutturali. Bologna: Il Mulino.
  3. Ballarino G., Bratti M. (2009). Field of Study and University Graduates’ Early Employment Outcomes in Italy During 1995-2004. Labour, 23(3): 421-457.
  4. Ballarino G., Scheler S. (2013). More investment – less returns? Changing returns to education in Italy across three decades. Stato e Mercato, 3: 359-388.
  5. Barbieri P. (1997). Non c’e rete senza nodi. Il ruolo del capitale sociale nel mercato del lavoro. Stato e mercato, 1: 60-96.
  6. Cammelli A. (2012). I giovani non possono piu attendere: investire in istruzione, ricerca, innovazione, cultura. In: Consorzio Interuniversitario AlmaLaurea, a cura di, Condizione occupazionale dei laureati. XIV Indagine 2011.
  7. Caroleo F.E., Pastore F. (2013). L’overeducation in Italia: le determinanti e gli effetti salariali nei dati AlmaLaurea. Scuola democratica, 2: 353-378.
  8. Chiesi A.M. (2006). Le modalita di ricerca del lavoro. Un’analisi delle intenzioni dichiarate. In: Consorzio Interuniversitario AlmaLaurea, a cura di, VIII Profilo dei laureati italiani. I primi figli della riforma. Bologna: Il Mulino.
  9. Cimini C., Gasperoni G., Girotti C. (2011). Factors Contributing to Participation in Web-based Surveys among Italian University Graduates, AlmaLaurea wor king papers n. 35, 2011, available at www2.almalaurea.it/universita/pubblicazioni/wp.
  10. Di Fabio A., Bernaud J.-L., Palazzeschi L. (2008). Efficacia percepita dell’intervento di career counseling in studenti italiani. Counseling. Giornale Italiano di Ricerca e Applicazioni, 1: 315-326.
  11. Franchi M. (2005). Mobili alla meta. I giovani tra università e lavoro. Roma: Donzelli.
  12. Giammatteo M., Marchetti S. (2011). L’intensita di ricerca del lavoro: un modello interpretativo e una analisi empirica per l’Italia. Economia & Lavoro, 3: 5-26.
  13. Granovetter M. (1973). The strength of weak ties. The American Journal of Sociology, 6: 1360-1380.
  14. Leuven e Oosterbeek (2011). Overeducation and Mismatch in the Labour Market. IZA Discussion Paper, 5523.
  15. Lodigiani R. (2008). Welfare attivo. Apprendimento continuo e nuove politiche del lavoro in Europa. Trento: Erickson.
  16. Mancinelli M.R., a cura di (2003). L’orientamento come promozione all’inserimento occupazionale. Milano: Vita e Pensiero.
  17. Mandrone E. (2011). La ricerca del lavoro in Italia: l’intermediazione pubblica, privata e informale. Politica economica, 1: 83-123.
  18. Marzano E., Palidda R. (2008). Strategie di ricerca, tempi di ingresso e caratteristiche dei laureati. In: Consorzio Interuniversitario AlmaLaurea, a cura del, XII Rapporto sulla condizione occupazionale dei laureati. Investimenti in capitale umano nel futuro di Italia ed Europa. Bologna: Il Mulino.
  19. Mrotz T.A., Savage T.H. (2006). The Long-Term Effects of Youth Unemployment. Journal of Human Resources, 2: 259-293.
  20. Paci M., Pugliese E. (2011). Welfare e promozione delle capacità. Bologna: Il Mulino.
  21. Reyneri E., Pintaldi F. (2013). Proseguire gli studi conviene ancora? Scuola democratica, 2: 305-323.
  22. Righi A., Sciulli D. (2011). La transizione scuola-lavoro permanente in quattro paesi europei. Economia dei servizi, 1: 129-144.
  23. Rovati G., a cura di (2013). Sussidiarietà e… neolaureati e lavoro. Milano: Fondazione per la Sussidiarieta.
  24. Saporta G. (1990). Probabilité, analyse des données et statistique. Paris: Editions Technip.
  25. Saporta G. (2006). Credit scoring, statistique et apprentissage, in Egc ’06, Lille.
  26. Wolbers M.H.J. (2003). Job Mismatches and their Labour Market Effects among School Leavers in Europe. European Sociological Review, 3: 249-266.

Silvia Ghiselli, Luca Pesenti, in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 137/2015, pp. 95-114, DOI:10.3280/SL2015-137006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content