Clicca qui per scaricare

Test a individuazione di informazioni della certificazione di italiano per stranieri CILS: aspetti crititci
Titolo Rivista: RIV Rassegna Italiana di Valutazione 
Autori/Curatori: Paolo Torresan 
Anno di pubblicazione:  2014 Fascicolo: 59 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  20 P. 104-123 Dimensione file:  146 KB
DOI:  10.3280/RIV2014-059006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 


In this article, we consider a reading test developed by the Centro di Certificazione CILS (CILS Certification Centre) of the Università per Stranieri di Siena, designed for students of Italian as a foreign language. The so-called “information-detection test” is a variant of a true/false test. We have studied the design of the test, examined its goals, studied its scoring systems, collected data based on samples tested on foreigners and natives, analyzed all of the items and considered the structure of the text on which the test is based. Numerous critical issues are identified making the tests poorly suited to the certifying body’s purposes.


Keywords: Language Assessment, Validity, Reading, Teaching Italian as a FL, Proficiency Tests, Item Writing.

  1. Alderson, J. C.; Clapham, C.; Wall, D. (1995). Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: CUP.
  2. Barni, M.; Bandini, A.; Sprugnoli, L.; Lucarelli, S., Scaglioso A. M.; Strambi, B., Fusi, C.; Arruffoli A. M. (2009). Linee guida CILS. Certificazione di italiano come LS Università per stranieri di Siena. Perugia: Guerra.
  3. Cangelosi, J. S. (1990). Designing Tests for Evaluating Student Achievement. New York: Longman.
  4. Council of Europe (2001). The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, CUP, Cambridge (edizione italiana: Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento, insegnamento, valutazione, La Nuova Italia, Firenze).
  5. Spinelli, B.; Parizzi, F. (2010). Profilo della lingua italiana. Firenze: La Nuova Italia.
  6. Thorndike, R. L.; Hagen, E. (19693). Measurement and Evaluation in Psychology and Education. New York: John Wiley and Sons.

Paolo Torresan, in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 59/2014, pp. 104-123, DOI:10.3280/RIV2014-059006

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche