Click here to download

Citizen-user or customer?
Journal Title: RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE 
Author/s: Anna Fici 
Year:  2015 Issue: Language: Italian 
Pages:  11 Pg. 92-102 FullText PDF:  89 KB
DOI:  10.3280/SA2015-003007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


In this article the author reconstructs the evolution of the relationship between web and civil society, to support that, since the nineties of last century, wile flourished the debate on electronic democracy, the botton-up civic networks, the end of the mass communication, citizen journalism, a bit ‘on the sly citizens of Western democracies has seen relegated to the user or, by virtue of the recent process of corporatization of the public sector in Europe, to the role of factual customer. Interventions survey of customer satisfaction can produce greater public trust in public institutions, provided that it is supported in the expression of its digital voice by schools, universities, or training next preferably public. Otherwise, the choice of the exit will prevail and will be formalized in a shelter, especially by younger, recreational and social dimension in the network, or in forms of "digital Luddites" by those who feel marginalized by age digital technology.
Keywords: Citizen - user - customer

  1. Aquino S. (2012), Aziendalizzazione, nuova governance, e performance delle amministrazioni pubbliche: un confronto internazionale, in Economia Aziendale Online Vol. 3, 3-4/2012: 321-348., DOI: 10.4485/ea2038-5498.003.0025
  2. Bassanini F. (2008). Le riforme amministrative degli anni ’90: che cosa si è fatto che cosa resta da fare. Astrid Rassegna, n. 17.
  3. Bauman Z., Lyon D. (2014). Sesto potere. La sorveglianza nella modernità liquida. Roma-Bari: Laterza (ed. orig. 2013).
  4. Bell D. (1976). The Coming of Post-Industrial Society. New York: Basic Books.
  5. Bobbio N., Matteucci N., Pasquino G. (1983 e 1990) (a cura di). Democrazia formale e democrazia sostanziale. Dizionario della Politica, voce X.
  6. Carlotto P. (2015). Il voto elettronico nelle democrazie contemporanee, Padova: Cleup.
  7. Ceccarini L. (2015). La cittadinanza on line. Bologna: il Mulino.
  8. Censis (UCSI) (2015). XII Rapporto sulla Comunicazione in Italia, Milano: FrancoAngeli.
  9. Coleman J.S. (2005). Fondamenti di teoria sociale. Bologna: il Mulino (ed. orig. 1990).
  10. Coleman S., Blumer J.G. (2009). Internet and Democratic Citizenship: Theory, Practice and Policy. Cambridge: Cambridge University Press.
  11. De Biase L. (2003). Edeologia. Critica del fondamentalismo digitale. Roma-Bari: Laterza.
  12. De Rosa R. (2014). Cittadini digitali. L’agire politico al tempo dei social media. Sant’Arcangelo di Romagna: Maggioli.
  13. Fici A. (2002). Internet e le nuove forme della partecipazione politica. Milano: FrancoAngeli. Fici A. (2004). Mondo Hacker e logica dell’azione collettiva. Milano: FrancoAngeli.
  14. Fici A. (2008). Leggere e scrivere i media. L’uso delle nuove tecnologie tra delega e competenza. Milano: FrancoAngeli.
  15. Franchi M., Schianchi A. (2011). Scegliere nel tempo di Facebook. Roma: Carocci.
  16. Gallino L., (2007). Tecnologia e democrazia. Conoscenze tecniche e scientifiche come beni pubblici. Torino: Einaudi
  17. Habermas J. (1977). Storia e critica dell’opinione pubblica. Roma-Bari: Laterza (ed. orig. 1962).
  18. Habermas J. (1986). Teoria dell’agire comunicativo, vol. 2, Bologna: il Mulino (ed. orig. 1981).
  19. Hirschman A.O. (1970), Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge (MA): Harvard University Press.
  20. Lyon D. (1997). L’occhio elettronico. Privacy e filosofia della sorveglianza. Milano: Feltrinelli (ed. orig. 1994).
  21. Lyon D. (2003). La società sorvegliata. Tecnologie di controllo della vita quotidiana, Milano: Feltrinelli (ed. orig. 2001).
  22. Macaluso M. (2007). Democrazia e consultazione on line. Milano: FrancoAngeli.
  23. Maistrello S. (2010). Giornalismo e nuovi media. L’informazione al tempo del Citizen Journalism, Milano: Apogeo.
  24. Nannucci R., Biasiotti M.A. (2004). Verso nuove forme di democrazia partecipativa: esperienze, metodologie
  25. e prospettive dell’e-Democracy. Informatica e diritto, Vol. XIII, n. 1-2: 67-119.
  26. Pizzorno A. (1980). I soggetti del pluralismo. Classi, partiti e sindacati. Bologna: il Mulino.
  27. Putnam R.D. (1997), La tradizione civica nelle regioni italiane, Milano: Mondadori (ed. orig. 1993).
  28. Putnam R.D. (2004). Crisi e rinascita della cultura civica in America. Milano: Mondadori (ed. orig. 2000).
  29. Rheingold H. (1994). Comunità virtuali. Parlare, incontrarsi, vivere nel ciberspazio. Milano: Sperling
  30. & Kupfer.
  31. Rodotà S. (2004). Tecnopolitica. La democrazia e le nuove tecnologie della rete. Laterza: Roma-Bari
  32. Rodotà S., (2013), Iperdemocrazia. Come cabia la sovranità democratica con il web, Laterza: Roma
  33. Rodotà S. (2014), Il mondo nella rete. Quali diritti, quali vincoli. Roma-Bari: Laterza.
  34. Sartori G. (2002), Homo videns. Televisione e post-pensiero. Roma-Bari: Laterza.
  35. Sartori G. (2006), Il divario digitale. Internet e le nuove diseguaglianze sociali. Bologna: il Mulino.
  36. Sartori G. (2009), Trenta lezioni sulla democrazia. Milano: Mondadori.
  37. Scarpitti G., Zingarelli D. (1999) (a cura di). Il telelavoro: teorie e applicazioni. La destrutturazione del tempo e dello spazio nel lavoro post-industriale. Milano: FrancoAngeli.
  38. Trottier D. (2012). Social Media as Survegliance. Rethinking Visibility in a Converging World. Surrey: Ashgate.

Anna Fici, Citizen-user or customer? in "RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE" 3/2015, pp. 92-102, DOI:10.3280/SA2015-003007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content