Click here to download

Teachers and Publishing between 19th and 20th Century
Journal Title: SOCIETÀ E STORIA  
Author/s: Elisa Marazzi 
Year:  2015 Issue: 149 Language: Italian 
Pages:  9 Pg. 561-569 FullText PDF:  515 KB
DOI:  10.3280/SS2015-149006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article singles out - within the DBE - some profiles of educators and teachers that cooperated with publishing houses between 19th and 20th century, ending up as pillars for major educational publishers. Their manifold activities - as authors, editors, series directors - were not only a chance to increase their poor incomes, but especially allowed them to integrate and enhance didactic methods, offering up-to-date materials to their colleagues. In this way, publishing houses became proper pedagogic laboratories, even though concern for economic profit remained high, the latter leading to an increase of schoolbooks publishing in that period. A particular attention is devoted to women teacher and their activity as children’s authors.
Keywords: Schoolbooks, Children’s literature, Publishing history, Gender history, Didactics, Pedagogic methods

  1. Bini G. (1981), Romanzi e realtà di maestri e maestre in Storia d’Italia. Annali, IV, Intellettuali e potere, Torino, Einaudi, pp. 1195-1224.
  2. Caspard P. (a cura di) (1981), La presse d’éducation et d’enseignement. XVIIIè siècle – 1940, (4 voll.), Paris, INRP.
  3. Chiosso G. (a cura di) (1997), La stampa pedagogica e scolastica in Italia, 1820-1943, Brescia, La Scuola.
  4. Chiosso G. (2000), Tra artigianato e imprenditorialità. L’editoria per la scuola nel secondo Ottocento, in «Contemporanea», 3, n. 2, pp. 333-355.
  5. Chiosso G. (2011), Diventare maestri. La conquista della professione magistrale, in Id., Alfabeti d’Italia. La lotta contro l’ignoranza nell’Italia unita, Torino, SEI.
  6. Choppin A. (2002), L’histoire du livre et de l’édition scolaire: vers un état des lieux, in «Paedagogica Historica», 38, n. 1, pp. 21-49.
  7. Choppin A. (2004), La recherche sur l’histoire du livre et de l’édition scolaires en France: un bilan sommaire, in C. Betti (a cura di), Percorsi del libro per la scuola tra Otto e Novecento, Firenze, Giunta regionale toscana, pp. 23-37.
  8. Colombo P. (2011), A margine di Cuore. Note sul rapporto tra storia e narrazione, in Patrioti si diventa. Luoghi e linguaggi di pedagogia patriottica nell’Italia unita, a cura di A. Arisi Rota, M. Ferrari, M. Morandi, Milano, FrancoAngeli, pp. 199-205.
  9. Ghizzoni C. (2009), Essere maestri in Italia fra Otto e Novecento, in Formare alle professioni. Sacerdoti, principi, educatori, a cura di E. Becchi e M. Ferrari, Milano, FrancoAngeli, pp. 454-491.
  10. Marcati G.A. (1883), In mia difesa, Stradella, Tipografia Perea.
  11. Palazzolo M.I. (2004), L’editore come autore: traduzioni e libri per ragazzi, in Editori e piccoli lettori tra Otto e Novecento, a cura di L. Finocchi e A. Gigli Marchetti, Milano, FrancoAngeli, pp. 47-60.
  12. Palazzolo M.I. (2013), La nascita del diritto d’autore in Italia: concetti, interessi, controversie giudiziarie (1840-1941), Roma, Viella.
  13. Porciani I. (1981), Improvvisazione pedagogica e controllo del sapere: i libri di testo per le elementari nei primi due decenni postunitari, in «Educazione oggi», 5, n. 12-13, pp. 90-11.
  14. Santoni Rugiu A. (1996), Maestre e maestri. La difficile storia degli insegnanti elementari, Roma, Carocci.
  15. Turi G. (2001), Geografia editoriale nell’Italia del XIX secolo, in «La Fabbrica del libro. Bollettino di storia dell’editoria in Italia», 7, n. 2. .
  16. Vigo G. (2012), Il maestro elementare, in E. Pagano, G. Vigo, Maestri e professori. Profili della professione docente tra Antico Regime e Restaurazione, Milano, Unicopli.
  17. Villa S., Carnevali G. (1910), Opere sussidiarie dell’insegnamento elementare. Studio critico sintetico e piano organico di riforma, Milano, A. Vallardi.iuffré.

Elisa Marazzi, Teachers and Publishing between 19th and 20th Century in "SOCIETÀ E STORIA " 149/2015, pp. 561-569, DOI:10.3280/SS2015-149006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content