Editoriale. A che punto è la notte? Il mondo della scuola e l’ossessione della Grande Riforma
Titolo Rivista: PASSATO E PRESENTE 
Autori/Curatori: Simonetta Soldani 
Anno di pubblicazione:  2016 Fascicolo: 97 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  21 P. 5-25 Dimensione file:  155 KB
DOI:  10.3280/PASS2016-097001
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 

 

Starting with the 1990s the long-term paralysis that for decades had crippled the Italian school system has been broken by a series of repeated attempts of reform, poorly received by most of those who live and work in the school system. These attempts have all been characterized by a neoliberal approach, centred on different versions of the so-called «school autonomy» - initially perceived as an opportunity for more freedom as against the slow, intrusive and ubiquitous presence of State bureaucracy. This article looks at the different stages in this 25-year-long process, characterized by increasing budget cuts, large and vibrant protest movements, the economic crisis, and the political and cultural hegemony of the right-wing parties, advocating for a more hierarchical restructuring of schools, teaching and students as well as an entrepreneurial, privatistic and vocational view of education.


Keywords: Riforma della scuola, Istruzione, Autonomia scolastica, Legge 107/2015, Italia

Simonetta Soldani, in "PASSATO E PRESENTE" 97/2016, pp. 5-25, DOI:10.3280/PASS2016-097001

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche