Editoriale. A che punto è la notte? Il mondo della scuola e l’ossessione della Grande Riforma

Titolo Rivista PASSATO E PRESENTE
Autori/Curatori Simonetta Soldani
Anno di pubblicazione 2016 Fascicolo 2016/97 Lingua Italiano
Numero pagine 21 P. 5-25 Dimensione file 155 KB
DOI 10.3280/PASS2016-097001
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

Starting with the 1990s the long-term paralysis that for decades had crippled the Italian school system has been broken by a series of repeated attempts of reform, poorly received by most of those who live and work in the school system. These attempts have all been characterized by a neoliberal approach, centred on different versions of the so-called «school autonomy» - initially perceived as an opportunity for more freedom as against the slow, intrusive and ubiquitous presence of State bureaucracy. This article looks at the different stages in this 25-year-long process, characterized by increasing budget cuts, large and vibrant protest movements, the economic crisis, and the political and cultural hegemony of the right-wing parties, advocating for a more hierarchical restructuring of schools, teaching and students as well as an entrepreneurial, privatistic and vocational view of education.;

Keywords:Riforma della scuola, Istruzione, Autonomia scolastica, Legge 107/2015, Italia

  • Il Mezzogiorno pre - e postunitario nei libri di Storia per le superiori Marco Rovinello, in SOCIETÀ E STORIA 174/2022 pp.769
    DOI: 10.3280/SS2021-174008

Simonetta Soldani, Editoriale. A che punto è la notte? Il mondo della scuola e l’ossessione della Grande Riforma in "PASSATO E PRESENTE" 97/2016, pp 5-25, DOI: 10.3280/PASS2016-097001