The paper presents a methodology to estimate the potential demand for carsharing by university students. The methodology is based on three surveys: a paper-and-pencil questionnaire; a detailed computer-assisted personal interview, and a contingent valuation interview. The data collected are used to operationalize a model that estimates the generalized cost under alternative scenarios, with and without carsharing. A Monte Carlo simulation procedure is used to estimate the probability that a person would use carsharing. The methodology has been tested with students enrolled at the University of Trieste. The main finding is that, under the prevailing conditions, a quite large number of the sample students (32%) would benefit in terms of generalised cost from the use of carsharing if a private car were unavailable. The model is also used to perform scenario analysis.
Il lavoro presenta una metodologia per stimare la domanda potenziale di carsharing degli studenti universitari. La metodologia si basa su tre indagini: un questionario cartaceo; una dettagliata computer-assisted personal interview, e un’intervista basata sul metodo della valutazioni contingenti. I dati raccolti sono stati utilizzati per stimare un modello di costo generalizzato in differenti scenari alternativi, con e senza carsharing. La tecnica di simulazione Monte Carlo è stata utilizzata per stimare la probabilità di utilizzo del servizio di carsharing. La metodologia è stata testata analizzando gli studenti iscritti all’Università di Trieste. Il risultato principale, considerate le assunzioni effettuate, evidenzia che il 32 % degli studenti intervistati potrebbe trarre beneficio in termini di costo generalizzato derivante dall’utilizzo del carsharing se il mezzo di trasporto privato fosse non disponibile. Il modello è stato anche utilizzato per effettuare analisi di scenario.
Keywords: Carsharing; stima di domanda; Monte Carlo simulation.
Jel Code: R40, R41, R48
Romeo Danielis, Lucia Rotaris, Andrea Rusich, Eva Valeri, La domanda potenziale di carsharing degli studenti universitari: un caso italiano in "SCIENZE REGIONALI " 1/2016, pp. 77-99, DOI:10.3280/SCRE2016-001004