Click here to download

A case study of teacher training and empowerment towards the improvement of school self-evaluation and social accountability
Journal Title: RIV Rassegna Italiana di Valutazione 
Author/s: Iris Alemano, Michela Freddano 
Year:  2015 Issue: 61 Language: Italian 
Pages:  23 Pg. 118-140 FullText PDF:  201 KB
DOI:  10.3280/RIV2015-061008
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article deepens the link between self-evaluation and social accountability at school reporting the case study of the school "Istituto Comprensivo Pegli" of Genoa. This school realized an action-research with the aim to carry out schoolmade reading tests in order to evaluate students’ achievement and analyze their results for school self-assessment. This information, compared with school testing scores achieved during external assessments have been used for the development of social accountability processes through the definition of a model of school social balance. This experience has been realized in line with and embedded into the frame of the recent National System of Evaluation. The main aim of the article is to reflect on the value of teacher training experiences to improve teachers’ skills in evaluating and projecting, and to empower their capabilities to be ready to solve problems and to improve school processes.
Keywords: Self-Evaluation, Large Scale Survey, Teacher Training, Social Accountability, Social Balance, Empowerment

  1. Boothroyd R.A., Mc Morris R.F. and Pruzek R.M. (1992). What do teachers know about measurement and how did they find out?. ERIC Document Reproduction Service, 351 309.
  2. Carroll T. and Moody L. (2006). Teacher-made tests. Science Scope, 30, 1, 66–67.
  3. Castoldi M. (2013), Valutare a scuola. Milano: Carocci.
  4. Collura R. (2010). La Rendicontazione Sociale degli Istituti Scolastici attraverso il Bilancio Sociale: lo Standard ISA-2000. Parma: Spaggiari.
  5. Freddano M., Siri A. (2014). Leggere e usare i dati delle valutazioni per costruire un sistema di valutazione interna: una sperimentazione in una rete di scuole in Liguria. In Faggioli M., Migliorare la scuola, Parma: Spaggiari, 206-216.
  6. INVALSI (2014). Rapporto di Autovalutazione. Guida all’autovalutazione, testo disponibile al sito: http://www.istruzione.it/snv/allegati/RAV_24_11_2014_DEF.pdf (4 novembre 2015). Istituto Comprensivo Pegli (2015). Bilancio Sociale 2013-14, testo disponibile al sito: http://www.istitutocomprensivopegli.gov.it/allegati/BILANCIO_SOCIALE_15.pdf (4 novembre 2015).
  7. Marso R.N., Pigge F.L. (1988). “An analysis of teacher-made tests: testing practices, cognitive demands, and item construction errors”. Paper presentato al National Council on Measurement in Education, New Orleans, LA.
  8. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca (22 novembre 2012). Nota MIUR, prot. n. 3214, Trasmissione Linee di indirizzo "Partecipazione dei genitori e corresponsabilità educativa", testo disponibile al sito: http://hubmiur.pubblica.istruzione.it/web/istruzione/dgstudente/news-2012 (4 novembre 2015).
  9. Paletta A. (2007). Il bilancio sociale nella scuola dell’autonomia. In Paletta A. e Tieghi M., a cura di (2007), Il bilancio sociale su base territoriale. Dalla comunicazione istituzionale alla public governance, Novara: Isedi, 230-280, testo disponibile al sito: http://old.istruzione.lombardia.it/formazione/rendicontazione/RS_27-3-08_Capitolo_settimo_def.pdf (4 novembre 2015).
  10. Paletta A. (2011). Scuole responsabili dei risultati. Accountability e Bilancio Sociale. Bologna: Il Mulino.
  11. Paletta A. e Tieghi M., a cura di (2007). Il bilancio sociale su base territoriale. Dalla comunicazione istituzionale alla public governance. Novara: Isedi.
  12. Paletta A., Bonaglia C., Boracchi C. e Peccolo L. a cura di (2011). La scuola rende conto. Idee e strumenti per la costruzione del Bilancio Sociale. Milano: Mondadori, testo disponibile al sito: http://www.istruzione.lombardia.it/wp-content/uploads/2011/02/Paletta_31-marzo-2011.pdf (4 novembre 2015).
  13. Palumbo M. (2014). Come utilizzare i dati della valutazione esterna e dell’autovalutazione per compiere scelte di miglioramento. In Faggioli M., a cura di, Migliorare la scuola. Parma: Spaggiari, 173-191.
  14. Presidenza del Consiglio dei Ministri, Dipartimento della Funzione Pubblica (17 febbraio 2006). Direttiva del Ministro della Funzione Pubblica sulla Rendicontazione Sociale nelle Amministrazioni Pubbliche, Gazzetta Ufficiale Serie Generale, 63, testo disponibile al sito: http://www.gazzettaufficiale.it/atto/serie_generale/caricaDettaglioAtto/originario?atto.dataPubblicazioneGazzetta=2006-03-16&atto.codiceRedazionale=06A02738&elenco30giorni=false (4 novembre 2015).
  15. Previtali D. (2007). La scuola con valore sociale. Sussidiarietà e rendicontazione sociale nelle scuole dell’autonomia. Napoli: Tecnodid. Presidente della Repubblica (27 ottobre 2009).
  16. Decreto Legislativo n. 150, Attuazione della legge 4 marzo 2009, n. 15, in materia di ottimizzazione della produttività del lavoro pubblico e di efficienza e trasparenza delle pubbliche amministrazioni, Gazzetta Ufficiale, 254, 31-10-2009 -Suppl. Ordinario n. 197, testo disponibile al sito: http://www.gazzettaufficiale.it/atto/serie_generale/caricaDettaglioAtto/originario?atto.dataPubblicazioneGazzetta=2009-10-31&atto.codiceRedazionale=009G0164 (4 novembre 2015).
  17. Presidente della Repubblica (28 marzo 2013). Decreto del Presidente della Repubblica 80, Regolamento sul sistema nazionale di valutazione in materia di istruzione e formazione. Gazzetta Ufficiale Serie Generale, 155, 4-7-2013, testo disponibile al sito: http://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2013/07/04/13G00121/sg (4 novembre 2015).
  18. Presidente della Repubblica (13 luglio 2015). Legge 107, Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti, Gazzetta Ufficiale Serie Generale,162, 15-7-2015, testo disponibile al sito: http://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2015/07/15/15G00122/sg (4 novembre 2015).
  19. Stiggins R.J. and Bridgeford N.J. (1985). The ecology of classroom assessment. Journal of Educational Measurement, 22 , 4, 271-286., 10.1111/j.1745-3984.1985.tb01064.xDOI: 10.1111/j.1745-3984.1985.tb01064.x
  20. Swanson D.B., Holtzman K.Z., Albee K, and Clauser B.E. (2006). Psychometric Characteristics and Response Times for Content-Parallel Extended-Matching and One-Best-Answer Items in Relation to Number of Options. Academic Medicine, 81, 52-55., 10.1097/01.acm.0000236518.87708.9dDOI: 10.1097/01.acm.0000236518.87708.9d
  21. Williams J.M. (1991). Writing quality teacher-made tests: A handbook for teachers. ERIC Document Reproduction Service, 349 726.

Iris Alemano, Michela Freddano, A case study of teacher training and empowerment towards the improvement of school self-evaluation and social accountability in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 61/2015, pp. 118-140, DOI:10.3280/RIV2015-061008

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content