Click here to download

Teachers in parents’ mind
Journal Title: INTERAZIONI 
Author/s: Ludovica Grassi 
Year:  2016 Issue: Language: Italian 
Pages:  15 Pg. 41-55 FullText PDF:  165 KB
DOI:  10.3280/INT2016-001004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Several components of parents-teachers relationship are analysed, that specifically involve processes of identification and projection, transference and symmetric/asymmetric elements. Transference with the school institution is also considered, while a few topics are deepened through a clinical vignette and an example from a movie story.
Keywords: Parents, teachers, transference

  1. Bleger J. (2010). Simbiosi e ambiguità. Studio psicoanalitico. Roma: Armando.
  2. Britton R. (1993). Il collegamento mancante: la sessualità dei genitori nel complesso edipico. In: Breen D. (a cura di), L’enigma dell’identità dei generi. Roma: Borla, 2000.
  3. Decobert S. (1985). La scuola. Il suo ruolo e le sue difficoltà. In: Lebovici S., Diatkine R., Soulé M. (a cura di), Trattato di psichiatria dell’infanzia e dell’adolescenza. Roma: Borla, 1990.
  4. Deutsch H. (1942). Some forms of emotional disturbance and their relationship to schizophrenia. Neuroses and character types. Clinical Psychoanalytic Studies. NY: Int. Univ. Press, 1995.
  5. Fairbairn W.R.D. (1952). Studi psicoanalitici sulla personalità. Torino: Boringhieri, 1977.
  6. Freud S. (1912). Dinamica della traslazione. OSF, vol. 6. Torino: Boringhieri, 1977.
  7. Freud S. (1921). Psicologia delle masse e analisi dell’Io. OSF, vol. 9. Torino: Boringhieri, 1977.
  8. Laplanche J. (1987). “Intervista sull’inconscio” (a cura di) A. Luchetti. Rivista di Psicoanalisi, XLVI, 2000: 19-44.
  9. Manzano J., Palacio Espasa F., Zilkha N. (1999). Scenari narcisistici della genitorialità. La consultazione genitori-bambino. Milano: Cortina, 2001.
  10. Meltzer D., Harris M. (1983). Il ruolo educativo della famiglia. Un modello psicoanalitico dei processi di apprendimento. Torino: Centro Scientifico Editore, 1986.
  11. Rossi-Doria M. (2011). La scena multiforme: le sfide educative di genitori e insegnanti. In: Rossi-Doria M. (a cura di), Genitori e insegnanti. Roma: Astrolabio.
  12. Russo L. (2009). Destini delle identità. Roma: Borla.
  13. Winnicott D.W. (1957). The child, the family and the outside world. Massachusetts: Reading, 1964.

Ludovica Grassi, Teachers in parents’ mind in "INTERAZIONI" 1/2016, pp. 41-55, DOI:10.3280/INT2016-001004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content