Click here to download

Scholastic contexts: from complexit to possible connections
Journal Title: INTERAZIONI 
Author/s: katia Provantini, Ivana Simonelli 
Year:  2016 Issue: Language: Italian 
Pages:  12 Pg. 76-87 FullText PDF:  176 KB
DOI:  10.3280/INT2016-001007
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The authoresses want to look into social, psychic and pedagogic aspects which characterize the school context and which bear upon the dynamics between the processes of teaching and of learning in the specific adolescent evolutionary phase. Teachers today have to exercise expertises considering the number of cognitive, relational, emotive, evolutionary, cultural and digital elements that are involved in learning. Children are influenced by scholastic experiences. Therefore, thoughts and perceptions follow them at school: the risk is corrupting the student role, increasing the sense of being uncertain about the future, of disputing himself in case of mistakes, defeats and fails. The contribute shows how to bring to schools a way to give the right meaning to unforeseen events, mistakes, lacks of learning. It is thus possible to understand which teaching methods can better respond to new adolescents ways of learning.
Keywords: Learning, teaching, adolescent, teaching methods, expertises

  1. Bocchi G., Ceruti M. (1986) (a cura di). La sfida della complessità. Milano: Feltrinelli.
  2. Bateson G. (1977). Verso un’ecologia della mente. Milano: Adelphi.
  3. Fornasa W. (2000). Lavorare per progetti verso la competenza evolutiva. Atti del convegno “L’educazione ambientale alle soglie del terzo millennio”, Bolzano 21.10.2000.
  4. Fornasa W. (2006). Oltre l’occhio di Polifemo. Costruzione, cambiamento e processi educativi. Consultabile su www.costruttivismoedidattica.it
  5. Fornari F. (1982). Codici affettivi e rapporto corpo/mente. Psicologia Clinica, I, 1: 33-69.
  6. Medeghini R., Fornasa W. (2011) (a cura di). L’educazione inclusiva. Milano: FrancoAngeli.
  7. Nicolis G., Prigogine I. (1991). La complessità. Esplorazioni nei nuovi campi della scienza. Torino: Einaudi.
  8. Perticari P. (2012). Alla prova dell’inatteso. Scuola e crisi educativa. Dalla malaripetizione agli insegnamenti profondi. Roma: Armando.
  9. Pietropolli Charmet G. (2000). I Nuovi Adolescenti. Milano: Raffello Cortina.
  10. Pietropolli Charmet G. (2009). Fragile e spavaldo. Ritratto dell’adolescente di oggi. Bari: Laterza.
  11. Provantini K. (2007). L’adolescenza oggi: il punto di vista psicologico. In: Scandella O. (a cura di), Interpretare la tutorship. Nuovi significati e pratiche nella scuola dell’autonomia. Milano: Franco Angeli.
  12. Provantini K. (2013). Scuola media: manuale per la sopravvivenza. Cosa occorre sapere per non farsi travolgere. Milano: Mondadori.
  13. Provantini K., Longoni M. (2014). Generazione Tablet. I sì e i no per crescere nell’era del web. Milano: Mondadori.
  14. Simonelli I., Fornasa W. (2009). La scala WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children): vincoli, risorse e possibilità. Psicologia dell’Educazione e della Formazione, 11: 31-52.

katia Provantini, Ivana Simonelli, Scholastic contexts: from complexit to possible connections in "INTERAZIONI" 1/2016, pp. 76-87, DOI:10.3280/INT2016-001007

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content