«Un argomento mai sostenuto da alcuno»? Machiavelli e Hume in dialogo sull’eternità del mondo

Titolo Rivista RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA
Autori/Curatori Lucio Biasiori
Anno di pubblicazione 2016 Fascicolo 2016/2 Lingua Italiano
Numero pagine 12 P. 183-194 Dimensione file 625 KB
DOI 10.3280/SF2016-002001
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No scholars have apparently noticed that the sixth part of David Hume’s Dialogues Concerning Natural Religion was molded on Niccolò Machiavelli’s Discourses on the first Decade of Livy II 5, in which the Florentine Secretary took position on the eternity of the world. Starting from this textual finding, the article sheds some light on Hume’s ambiguous reappropriation of Machiavelli’s works (in particular The Discourses and the History of Florence), with special regard to religion. Both the Dialogues and the Natural History of Religion bear deep traces of Hume’s meditation on Machiavelli. The connection between them helps to explain not only the making of his texts but also the longlasting influence that the Humean juxtaposition of learned and popular religion exerted on 19th and 20th century religious studies.;

Keywords:Machiavelli, Hume, eternity of the world, materialism, religious studies

  1. - Anglo 2005: Sydney Anglo, Machiavelli-The First Century: Studies in Enthusiasm, Hostility, Irrelevance, Oxford U.P., Oxford 2005.
  2. - Arienzo e Borrelli 2009: Alessandro Arienzo, Gianfranco Borrelli (eds.), Anglo-American Faces of Machiavelli, Polimetrica, Monza 2009.
  3. - Belgrado 1987: Anna Belgrado, La “vecchia ipotesi epicurea” nei Dialoghi sulla religione naturale di Hume, in “Studi settecenteschi”, XI-XII (1988-89), pp. 35-100.
  4. - Brown 1981: Peter Brown, Il culto dei santi. L’origine e la diffusione di una nuova religiosità, Einaudi, Torino 1983 (ed. or. 1981).
  5. - Brown 1982: Id., Conoscenza e immaginazione, in Id., La società e il sacro nella tarda antichità, Einaudi, Torino 1988 (ed. or. 1982).
  6. - Burckhardt 1860: Jacob Burckhardt, La civiltà del Rinascimento in Italia, a cura di E. Garin, Sansoni, Firenze 1955.
  7. - Cantimori 2013: Delio Cantimori, Machiavelli, Guicciardini e le idee religiose del Cinquecento, a cura di Adriano Prosperi, Edizioni della Normale, Pisa 2013.
  8. - Cutinelli Rendina 1998: Emanuele Cutinelli Rendina, Chiesa e religione in Machiavelli, Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali, Pisa-Roma 1998.
  9. - Danford 2006: John W. Danford, Getting Our Bearings: Machiavelli and Hume, in Paul A. Rahe (ed.), Machiavelli’s Liberal Republican Legacy, Cambridge U. P., Cambridge 2006, pp. 94-120.
  10. - Filoramo 2004: Giovanni Filoramo, Che cos’è la religione? Temi, metodi, problemi, Einaudi, Torino 2004.
  11. - Forbes 1975: Duncan Forbes, Hume’s Philosophical Politics, Cambridge U. P., Cambridge 1975.
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  18. - Hume 2006b: Id., An Enquiry Concerning Human Understanding, ed. by Tom L. Beauchamp, Oxford U. P., Oxford 2006.
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  21. - Machiavelli 1720: The works of the famous Nicholas Machiavel, citizen and secretary of Florence, Churchill, Bonwick and Goodwin, London 1720.
  22. - Machiavelli 1997: Id., Opere, 3 voll., a cura di Corrado Vivanti, I, Einaudi-Gallimard, Parigi-Torino 1997.
  23. - Miller 2007: Peter N. Miller (ed.), Momigliano and Antiquarianism: Foundation of the Modern Cultural Sciences, Toronto U. P., Toronto-Los Angeles 2007.
  24. - Momigliano 1966: Arnaldo Momigliano, Storia antica e antiquaria (1966), in Sui fondamenti della storia antica, Einaudi, Torino 1984, pp. 3-45.
  25. - Momigliano 1987: Id., Storiografia della religione (1987), in Id., Saggi di storia della religione romana. Studi e lezioni 1983-1986, a cura di Riccardo Di Donato, Morcelliana, Brescia 1988.
  26. - Procacci 1995: Giuliano Procacci, Machiavelli nella cultura europea dell’età moderna, Laterza, Bari 1995.
  27. - Prosperi 1977: Adriano Prosperi, La religione, il potere, le élites. Incontri italo-spagnoli nell’età della Controriforma, in «Annuario dell’Istituto Storico Italiano per l’età Moderna e Contemporanea», XXIX-XXX (1977-78), pp. 499-529, ora in Id., Eresie e devozioni. La religione italiana in età moderna, I, Storia e Letteratura, Roma 2010, pp. 61-85.
  28. - Sabl 2009: Andrew Sabl, New Models and Orders: Hume’s Cromwell as Modern Prince, in Sharon R. Krause, Mary Ann McGrail (eds.), The Arts of Rule: Essays in Honor of Harvey Mansfield, Lexington, Lanham 2009, pp. 254-265.
  29. - Sabl 2012: Id., Hume’s Politics: Coordination and Crisis in the History of England, Princeton U. P., Princeton 2012.
  30. - Saltel 2008: Philippe Saltel, Machiavel himself. Hume et le secrétaire de Florence, in “Revue Philosophique de la France et de l’étranger”, CXXXIII (2008), pp. 31-42.
  31. - Sasso 1987: Gennaro Sasso, De aeternitate mundi, in Machiavelli e gli antichi e altri saggi, Ricciardi, Milano-Napoli 1987, pp. 167-399.
  32. - Viroli 2005: Maurizio Viroli, Il Dio di Machiavelli e il problema morale dell’Italia, Laterza, Bari 2005.
  33. - Whelan 2004: Frederick G. Whelan, Hume and Machiavelli: Political Realism and Liberal Thought, Lexington, Lanham 2004.

Lucio Biasiori, «Un argomento mai sostenuto da alcuno»? Machiavelli e Hume in dialogo sull’eternità del mondo in "RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA" 2/2016, pp 183-194, DOI: 10.3280/SF2016-002001