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La debolezza di volontà in Anselmo e le sue fonti
Titolo Rivista: RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA 
Autori/Curatori: Riccardo Fedriga, Roberto Limonta 
Anno di pubblicazione:  2016 Fascicolo: Lingua: Italiano 
Numero pagine:  30 P. 357-386 Dimensione file:  112 KB
DOI:  10.3280/SF2016-003001
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The article aims to retrace the sources for a theory of the weakness of will (incontinentia) in Anselm of Canterbury’s works. Paul of Tarsus, Augustine of Hippo and Lanfranc of Canterbury seem to be in the theological context the main Anselmian sources for what is defined as a modal theory of the weakness of will, founded on the crucial notion of rectitudo. This theory appears to be original compared to both the theological traditions of the Latin West and the models of Greek philosophy (particularly with respect to the Aristotelian notion of akrasia in Nicomachean Ethics VII), while it is shown to be in debt to Seneca and his argument on the topic. The article demonstrates that the Epistulae morales ad Lucilium have several analogies with Anselmian ethics.


Keywords: Weakness of will, incontinentia, akrasia, Anselm of Canterbury, History of reading, Seneca

  1. - Abaelardus 1971: Peter Abelard’s Ethics, ed. David Edward Luscombe, Clarendon Press, Oxford 1971, (tr. it. Etica, a cura di Mariateresa Fumagalli Beonio Brocchieri, Mimesis, Milano 2014).
  2. - Abelardo 2008: Abelardo ed Eloisa, Epistolario, a cura di Ileana Pagani, Utet, Torino 2008.
  3. - Anselmo 1936: Philosophical Fragments vedi Schmitt 1936.
  4. -Anselmo 1946-1961: Sancti Anselmi Cantuariensis Archiepiscopi Opera omnia ad fidem codicum recensuit Franciscus Salesius Schmitt O.S.B., 6 vv., Nelson, Edimburgo 1946-1961.
  5. - Anselmo 2008: Anselmo d’Aosta, Opere filosofiche, a cura di Sofia Vanni Rovighi, revisione di Pietro Bassiano Rossi, Laterza, Bari-Roma 2008.
  6. - Agostino di Ippona 1953-: Opera Omnia. Corpus Christianorum, Series Latina edition, Turnhout, Brepols 1953-.
  7. - Batsch, Schiesaro 2015: Shadi Bartsch e Alessandro Schiesaro (eds.), The Cambridge Companion to Seneca, Cambridge University Press, Cambridge 2015.
  8. - Barth 1965: Karl Barth, Fides quaerens intellectum: La prova dell’esistenza di Dio secondo Anselmo e il suo programma teologico, in Id., Filosofia e rivelazione, Silva, Milano 1965, pp. 1-255.
  9. - Becker 1885: Gustav Heinrich Becker, Catalogi Bibliotecharum Antiqui, Cohen, Bonn 1885.
  10. - Brower, Guilfoy 2004: Jeffrey Brower e Kevin Guilfoy, The Cambridge Companion to Abelard, Cambridge University Press, Cambridge 2004.
  11. - Charlton 1988: William Charlton, Weakness of will, Blackwell, Oxford 1988.
  12. - Chenu 1976: Marie Dominique Chenu, La théologie au douzième siècle, Vrin, Paris 1976.
  13. - Colish 1985: Marcia Colish, The Stoic Tradition From Antiquity to The Early Middle Ages, 2 voll., Brill, Leiden 1985.
  14. - Colish 2014: Ead., Seneca on Acting Against Conscience in Seneca Philosophus, eds. Jula Wildberger and Marcia Colish, De Gruyter, Berlin 2014, pp. 95-110.
  15. - Cova 2014: Luciano Cova, Peccato originale. Agostino e il Medioevo, il Mulino, Bologna 2014.
  16. - Cranfield 1975: Charles Ernst Burland Cranfield, A Critical and Exegetical Commentary on The Epistle To The Romans, vol. 1, Clark, London-New York 1975.
  17. - Davidson, Donald 1980: How is Weakness of the Will Possible? in Essays on Actions and Events, Clarendon Press, Oxford 1980 (tr. it. Azioni ed eventi, a cura di Eva Piccardi, il Mulino, Bologna 2000).
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  19. - D’Onofrio 2011: Id., Vera Philosophia, Città Nuova, Roma 2011.
  20. - D’Onofrio 2016: Id., Leggere Anselmo in Luigi Catalani e Renato de Filippis (a cura di), Anselmo d’Aosta e il pensiero monastico medievale, Atti del Convegno SISPM nel Centenario della morte di Anselmo d’Aosta (1109), Cava de’ Tirreni-Fisciano (Salerno), Brepols, Turnhout 2016 (in corso di stampa).
  21. - Dronke 1986: Peter Dronke, Donne e cultura nel Medioevo. Scrittrici medievali dal II al XIV secolo, il Saggiatore, Milano 1986. - Elster 2008: Jon Elster, Agir contre soi. La faiblesse de volonté, Odile Jacob, Paris 2007 (tr. it. La volontà debole, il Mulino, Bologna 2008).
  22. - Fedriga 2015: Riccardo Fedriga, La sesta prosa. Discussioni medievali su prescienza, libertà e contingenza, Mimesis, Milano 2015.
  23. - Fumagalli Beonio Brocchieri 1964: Mariateresa Fumagalli Beonio Brocchieri, La logica di Abelardo, La Nuova Italia, Firenze 1964.
  24. - Fumagalli Beonio Brocchieri 1974: Ead., Introduzione ad Abelardo, Laterza, Roma-Bari 1974.
  25. - Fumagalli Beonio Brocchieri 1987: Ead., Le bugie di Isotta. Immagini della mente medievale, Laterza, Roma-Bari 1987.
  26. - Gibson 1971: Margaret Gibson, Lanfranc’s Commentary on the Pauline Epistles in «Journal of Theological Studies», XXII (1971), 86-112.
  27. - Gibson 1978: Ead., Lanfranc of Bec, Oxford University Press, Oxford 1978.
  28. - Gilson 1950: Étienne Gilson, Eloisa e Abelardo, Einaudi, Torino 1950.
  29. - Goebel 2001: Bernd Goebel, Rectitudo, Wahrheit und Freiheit bei Anselm von Canterbury: Eine philosophische Untersuchung seines Denkansatzes, Aschendorff, Münster 2001.
  30. -Goebel 2006: Id., Anselm von Canterbury über Willensstärke und Willensschwäche in Hoffmann, Müller e Perkams 2006, pp. 89-122.
  31. - Goslin 1990: Justin Goslin, Weakness of the Will, Routledge, London 1990.
  32. - Hadot 2005: Pierre Hadot, Esercizi spirituali e filosofia antica, Einaudi, Torino 20052.
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  34. - Hintikka 1973: Jaakko Hintikka, Time and Necessity, Studies in Aristotle’s Theory of Modality, Oxford University Press, Oxford 1973.
  35. - Hintikka 1978: Id., Aristotle’s Incontinent Logician in «Ajatus», 37 (1978), pp. 48-65.
  36. - Hoffmann, Müller e Perkams 2006: Tobias Hoffmann, Jörn Müller e Matthias Perkams (a cura di), Das Problem der Willensschwäche in der mittelalterlichen Philosophie / The Problem of Weakness of Will in Medieval Philosophy. Recherches de Théologie et Philosophie Médiévales – Bibliotheca, 8, Peeters Publishers, Leuven 2006.
  37. - Jackson 1975: Frank Jackson, On the Adverbial Analysis of Visual Experience in «Metaphilosophy», VI (1975), 127-135.
  38. - Knuuttila 2004: Simo Knuuttila, Emotions in Ancient and Medieval Philosophy, Oxford University Press, Oxford 2004.
  39. - Kramer 2016: Susan Kramer, Sin, Interiority, and Selfhood in the Twelfth-Century West, Brepols, Turnhout 2016.
  40. - Meirinhos e Weijers 2009: José Meirinhos e Olga Weijers (a cura di), Florilegium mediaevale. Études offertes à Jaqueline Hamesse à l’occasion de son éméritat, Brepols, Turnhout 2009.
  41. - Mayer 2015: Roland Mayer, Seneca Redivivus: Seneca in the Medieval and Renaissance World in Bartsch, Schiesaro 2015, pp. 277-288.
  42. - Müller 2009: Jörn Müller, Willensschwäche in Antike und Mittelalter. Eine Problemgeschichte von Sokrates bis Johannes Duns Scotus (Ancient and Medieval Philosophy I, 40), Leuven University Press, Leuven 2009.
  43. - Panaccio 2007: Claude Panaccio, Mental Language and Tradition Encounters in Medieval Philosophy: Anselm, Albert and Ockham in «Vivarium», 45 (2007), pp. 269-282. - Parodi 1988: Massimo Parodi, Il conflitto dei pensieri. Studio su Anselmo d’Aosta, Lubrina, Bergamo 1988.
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  45. - Pouchet 1964: Robert Pouchet, La Rectitudo chez Saint Anselme. Un itinéraire Augustinien de l’Ame à Dieu, Ètudes Augustiniennes, Paris 1964.
  46. - Reynolds 1965: Leighton Durham Reynolds, The Medieval Tradition of Seneca’s Letters, Oxford University Press, Oxford 1965.
  47. - Saenger 1997: Paul Saenger, Space between Words: the Origins of Silent Reading, Stanford University Press, Stanford, (CA) 1997.
  48. - Schmitt 1936: Franciscus Salesius Schmitt, Beitrage Zur Geschichte der Pbilosophie und Theologie des Mitteialters, n. 33, fascicolo 3, Münster 1936.
  49. - Saarinen 1994: Risto Saarinen, Weakness of the Will in Medieval Thought, Leiden-New York-Köln, Brill 1994.
  50. - Seneca 1914: Lucii Annaei Senecae Ad Lucilium epistularium moralium quae supersunt, hrsg. Otto Hense, Bibliotheca Scriptorum Graecorum Et Romanorum Teubneriana, Leipzig 19142.(tr. it. Lettere a Lucilio, traduzione di Giuseppe Monti, Rizzoli, Milano 201428).
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  52. - Thomas Aquinatis 1888-1982: Opera omnia, ed. Leonina. Vol. 4-12: Summa theologiae 1888-1906. Vol. 23: De Malo, 1982. Vol 47, 1-2: Sententia libri Ethicorum, Vatican Polyglot Press, Città del Vaticano 1969.
  53. - Torre 2015: Chiara Torre, Seneca and the Christian Tradition in Bartsch, Schiesaro 2015, pp. 266-276.
  54. - Trego 2010: Kristell Trego, L’essence de la liberté. La refondation de l’éthique dans l’oeuvre de saint Anselme de Cantorbéry, Vrin, Paris 2010.
  55. - Tye 1975: Michael Tye, The Adverbial Theory: a Defense of Sellars Against Jackson in «Metaphilosophy», VI (1975), pp. 136-143.
  56. - Valente 2011: Luisa Valente, Exhortatio e recta vivendi ratio. Filosofi antichi e filosofia come forma di vita in Pietro Abelardo, in Alessandro Palazzo (a cura di), L’antichità classica nel pensiero medievale, Atti del convegno della Società Italiana per lo Studio del Pensiero Medievale (Trento, 27-29 settembre 2010),Fédération Internationale des Instituts d’Études Médiévales, Gabinete de Filosofia Medieval / Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto 2011, pp. 39-66.
  57. - Voltolini e Calabi 2009: Alberto Voltolini e Clotilde Calabi, I problemi dell’intenzionalità, Torino, Einaudi 2009.
  58. - Wildberger e Colish 2014: Jula Wildberger e Marcia L. Colish (a cura di), Seneca Philosophus, De Gruyter, Berlin 2014.
  59. - Zavattero 2006: Irene Zavattero, Felicità e Principio Primo. Teologia e filosofia nei primi commenti latini all’Ethica Nicomachea, in «Rivista di storia della filosofia», LXI (2006), 1, pp. 109-136.
  60. - Zavattero 2010: Ead., I primi commentatori latini dell’Ethica Nicomachea: interpreti fedeli di Aristotele? in Paola Bernardini (a cura di), I manoscritti e la filosofia, Edizioni dell’Università, Siena 2010, pp. 67-84.

Riccardo Fedriga, Roberto Limonta, in "RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA" 3/2016, pp. 357-386, DOI:10.3280/SF2016-003001

   

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