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Ancora su Lowith e la filosofia della storia
Titolo Rivista: RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA 
Autori/Curatori: Lorenzo Calabi 
Anno di pubblicazione:  2016 Fascicolo: suppl. 4 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  17 P. 321-337 Dimensione file:  122 KB
DOI:  10.3280/SF2016-004-S1022
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The author offers a critical re-assessment of Lowith’s view of the philosophy of history. Classical philosophies of history (Turgot, Kant, Schiller, Hegel, Humboldt) aim at understanding their own time as history: i. e., they do not only think of a meaning, nor do they only conceive of themselves as a concluding theoretical apprehension at the end of a process. They also endeavor to envisage the process itself, the forces of change, the phenomena of these forces, and the moral issues raised by them. Lowith’s three-ages model can be a frame for a philosophy of classical philosophies of history. The different divisions of world history into epochs made by them show what categories are deemed significant in order to conceptualize mankind as one subject through time. Lowith’s idea of nature seems to be at odds with the idea of nature set forth by an author whose importance he emphasizes, namely Charles Darwin: Darwin always conceives nature within time. However, Lowith’s skeptical back-to-nature line of thinking, against the pervasiveness of history and progress in the West, must be viewed within his critical appraisal of Heidegger. His meditations about the diversity and the unity of men are still very significant today.
Keywords: Hegel, Darwin, Lowith, State, time, world history

  1. - Badiou 2012: Alain Badiou, Le Réveil de l’histoire (2011), tr. it. di Luigi Toni e Michele Zaffarano Il risveglio della storia, Ponte Alle Grazie, Milano 2012.
  2. - Blumenberg 1992: Hans Blumenberg, Die Legitimät der Neuzeit (1966, 19742), tr. it. di Cesare Marelli La legittimità dell’epoca moderna, Marietti, Genova 1992.
  3. - Bonacina 20042: Giovanni Bonacina, Introduzione. La storia narrata da Hegel, oggi, in Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Lezioni sulla filosofia della storia, tr. it. (dell’ed. di Karl Hegel, 1840, riveduta da Eva Moldenhauer e Karl-Markus Michel, in Id., Werke, Suhrkamp, Frankfurt 1969-1979, vol. XII) a cura di Giovanni Bonacina e Livio Sichirollo, Laterza, Roma-Bari 20042.
  4. - Borghesi 2008: Massimo Borghesi, L’era dello Spirito. Secolarizzazione ed escatologia moderna, Edizioni Studium, Roma 2008.
  5. - Botturi, Canavero, Canobbio, Fabris, Maggioni, Natoli, Xeres 2002: Francesco Botturi, Alfredo Canavero, Giacomo Canobbio, Adriano Fabris, Bruno Maggioni, Salvatore Natoli, Saverio Xeres, Di fronte alla storia, Ibis, Pavia 2002.
  6. - Brague 2006: Remi Brague, Au moyen du Moyen Âge. Philosophies mediévales en chrétienté, judaisme et islam, Flammarion, Paris 2006.
  7. - Bruni 2012: Marco Bruni, La natura oltre la storia. La filosofia di Karl Löwith, Il Prato, Padova 2012.
  8. - Calabi 2008: Lorenzo Calabi, La filosofia della storia come problema. Karl Löwith tra Heidegger e Rosenzweig, Edizioni ETS, Pisa 2008.
  9. - Calabi 2013: Lorenzo Calabi, Filosofia della storia in Kant e Schiller, in Alberto Siani, Gabriele Tomasi (a cura di) Schiller lettore di Kant, Edizioni ETS, Pisa 2013.
  10. - Cesa 1963: Claudio Cesa, Il giovane Feuerbach, Laterza, Bari 1963.
  11. - Cesa 2008: Claudio Cesa, Le astuzie della storia. Ideologie e filosofie della storia nel XIX secolo, Aragno Editore, Torino 2008.
  12. - Condorcet 1969: Marie-Jean-Antoine Nicolas de Condorcet, Esquisse d’un tableau historique des progrès de l’esprit humain (1793), tr. it. a cura di Marco Minerbi Abbozzo
  13. di un quadro storico dei progressi dello spirito umano, Einaudi, Torino 1969.
  14. - Donaggio 2004: Enrico Donaggio, Una sobria inquietudine. Karl Löwith e la filosofia, Feltrinelli, Milano 2004.
  15. - Feuerbach 1959-602: Ludwig Feuerbach, Sämtliche Werke, Fromman, Stuttgart 1903-11, 1959-602, con una prefazione di Karl Lowith, IV.
  16. - Findlay 1972: John Niemeyer Findlay, Hegel: a re-examination (1958), tr. it. a cura di Lorenzo Calabi Hegel oggi, ILI, Milano 1972.
  17. - Fukuyama 2003: Francis Fukuyama, The End of History and the Last Man (1992), tr. it. di Delfo Ceni La fine della storia e l’ultimo uomo, BUR, Milano 2003.
  18. - Gnoli,Volpi 2008: Antonio Gnoli, Franco Volpi, Edmund Husserl. La crisi delle scienze e i conflitti del pensiero, ≪la Repubblica≫, 2. 7. 2008. - Hazlitt 1858: William Hazlitt, The Spirit of the Age: or, Contemporary Portraits, edited by his son, C. Templeton, London 1858.
  19. - Hegel 1954: Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Grundlinien der Philosophie des Rechts (1821), tr. it. di Francesco Messineo Lineamenti di filosofia del diritto. Ossia Diritto Naturale e Scienza dello Stato in Compendio, Laterza, Bari 1954.
  20. - Hegel 1991: Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Grundlinien der Philosophie des Rechts (1821), tr. it. di Giuliano Marini Lineamenti di filosofia del diritto. Diritto Naturale e Scienza dello Stato in Compendio, Laterza, Roma-Bari 1991.
  21. - Heidegger 1924: Martin Heidegger, Der Begriff der Zeit (1924), tr. it. a cura di Franco Volpi Il concetto di tempo, Adelphi Edizioni, Milano 201211.
  22. - Huntington 2000: Samuel Philips Huntington, The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order (1996), tr. it. di Sergio Minucci Lo scontro di civiltà e il nuovo ordine mondiale, Garzanti, Milano 2000.
  23. - Inwood 1992: Michael Inwood, A Hegel Dictionary, Blackwell Publishers, Oxford 1992.
  24. - Jonas 1997: Hans Jonas, Der Gottesbegriff nach Auschwitz. Eine judische Stimme (1989), tr. it. di Carlo Angelino Il concetto di Dio dopo Auschwitz. Una voce ebraica, il melangolo, Genova 1989, il nuovo melangolo, Genova 1997.
  25. - Lowith 19652: Karl Lowith, Meaning in History. The Theological Implications of the Philosophy of History (1949), tr. it. (dalla versione tedesca, Weltgeschichte und Heilsgeschehen. Die Theologischen Voraussetzungen der Geschichtsphilosophie, 1953) di Flora Tedeschi Negri Significato e fine della storia, Edizioni di Comunita, Milano 1963, 19652.
  26. - Lowith 1987: Karl Lowith, M. Heidegger und F. Rosenzweig. Ein Nachtrag zu “Sein und Zeit”, ≪Zeitschrift fur philosophische Forschung≫, XII, 1958, pp. 161-188 (in origine M. Heidegger and F. Rosenzweig, or Temporality and Eternity, ≪Philosophy and Phenomenological Research≫, 3, 1942, pp. 53-77), tr. it. di Edoardo Greblo M. Heidegger e F. Rosenzweig. Poscritto a “Essere e tempo”, ≪aut aut≫, 222, nov.-dic. 1987, pp. 76-102.
  27. - Lowith 1988: Karl Lowith, Mein Leben in Deutschland vor und nach 1933: Ein Bericht (1940), tr. it. di Enzo Grillo La mia vita in Germania prima e dopo il 1933, Il Saggiatore, Milano1988.
  28. - Lowith 2000: Karl Lowith, Gott, Mensch und Welt in der Metaphysik von Descartes bis zu Nietzsche (1967), tr. it. a cura di Orlando Franceschelli Dio, uomo e mondo nella metafisica da Cartesio a Nietzsche, Donzelli, Roma 2000.
  29. - Lowith 2006: Karl Lowith, Heidegger Denker in dürftiger Zeit (1953, 19602), tr. it. Di Cesare Cases e Alessandro Mazzone Saggi su Heidegger, SE, Milano 2006.
  30. - Lowith 2013: Karl Lowith, Die Einheit und die Verschiedenheit der Menschen (1938), tr. it. di Giorgio Fazio L’unità e la diversità degli uomini, ≪MicroMega. Almanacco di filosofia≫, 1/2013, pp.190-204.
  31. - Marx 19645:: Karl Marx, Das Kapital. Kritik der politischen Ökonomie, Erster Band, Nachwort zur zweiten Auflage (1873), tr. it. di Delio Cantimori Il capitale, Libro Primo, Poscritto alla seconda edizione, Editori Riuniti, Roma 19645.
  32. - Marx 1965: Karl Marx, Zur Kritik der Hegel’schen Rechts- Philosophie. Einleitung (1843), tr. it. a cura di Gian Mario Bravo Critica della filosofia hegeliana del diritto pubblico. Introduzione, in Annali Franco-Tedeschi di Arnold Ruge e Karl Marx, Edizioni del Gallo, Milano 1965.
  33. - Marx 1968: Karl Marx, Grundrisse der Kritik der Politischen Ökonomie (1857-1858). Einleitung, tr. it. di Enzo Grillo Lineamenti fondamentali della critica dell’economia politica. Introduzione, La Nuova Italia, Firenze 1968. - Marx 19692: Karl Marx, Zur Kritik der politischen Ökonomie. Vorwort (1859) tr. it. di Emma Mezzomonti Cantimori Per la critica dell’economia politica. Prefazione, Editori Riuniti, Roma 19692.
  34. - Marx 1976: Grundrisse der Kritik der Politischen Ökonomie (1857-1858). Einleitung, in MEGA, Dietz Verlag, Berlin 1976, II, 1.1.
  35. - Ndreca 2012: Ardian Ndreca, Lessico di filosofia della storia, Urbaniana University Press, 2012.
  36. - Neiman 2011: Susan Neiman, Evil in Modern Thought. An Alternative History of Philosophy (2002), tr. it. a cura di Federica Giardini In cielo come in terra. Storia filosofica del male, Laterza, Roma-Bari 2011.
  37. - Nietzsche 200718: Friedrich Nietzsche, Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben (1874), tr. it. di Sossio Giametta Sull’utilità e il danno della storia per la vita, Adelphi, Milano 200718.
  38. - Nietzsche 200010: Friedrich Nietzsche, Zur Genealogie der Moral. Eine Streitschrift (1887), tr. it. di Ferruccio Masini Genealogia della morale. Uno scritto polemico, Adelphi, Milano 200010.
  39. - Pasquale 2011: Gianluigi Pasquale La ragione della storia. Per una filosofia della storia come scienza, Bollati Boringhieri, Torino 2011.
  40. - Scheler 2009: Max Scheler, Der Mensch im Weltalter des Augleichs (1929), tr. it. L’uomo nell’epoca dell’armonizzazione, in Id., Formare l’uomo, a cura di Giuliana Mancuso, Franco Angeli, Milano 2009, pp. 121-151.
  41. - Schiller 2004: Friedrich Schiller, Resignation (1786), in Sämtliche Werke, Auf der Grundlage der Textedition von H. G. Gopfert herausgegeben von Peter-Andre Alt, Albert Meier und Wolfgang Riedel, Carl Hanser Verlag, Munchen-Wien 2004, Bd. I.
  42. - Schiller 2012: Friedrich Schiller, Was heisst und zu welchem Ende studiert man Universalgeschichte? Eine akademische Antrittsrede (1789), tr. it in F. Schiller, Lezioni di filosofia della storia, introduzione, traduzione e cura di Lorenzo Calabi, Edizioni ETS, Pisa 2012.
  43. - Schnadelbach 2002: Herbert Schnadelbach, Hegel zur Einführung (1999), traduzione ed edizione italiana a cura di Furio Ferraresi Hegel, Il Mulino, Bologna 2002.
  44. - Spengler 19814: Oswald Spengler, Der Untergang des Abendlandes (1918 e 1922), tr. it. di Julius Evola Il tramonto dell’Occidente. Lineamenti di una morfologia della storia universale, Longanesi, Milano 19814.
  45. - Strauss, Lowith 2012: Korrespondenz Leo Strauss-Karl Löwith. Gesammelte Schriften Band 3 (2001), traduzione e note a cura di Manuel Rossini Oltre Itaca. La filosofia come emigrazione. Carteggio (1932-1971), introduzione di Carlo Altini, Carocci, Roma 2012.
  46. - Taubes 1997: Jacob Taubes, Abendlandische Escatologie (1947), tr. it. di Giusi Valent Escatologia occidentale, Garzanti, Milano 1997.
  47. - von Balthasar 1937-1939: Hans Urs von Balthasar, Apocalypse der deutschen Seele. Sudien zu einer Lehre von Letzten Haltungen. I, Der deutsche Idealismus; II, Im Zeichen Nietzsches; III, Die Vergottlichung des Todes, Salzburg 1937-1939.
  48. - von Humboldt 1797: Wilhelm von Humboldt, Über den Geist der Menscheit (1797), tr. it. di Giovanni Moretto Lo spirito dell’umanità, in Id., Il compito dello storico, a cura di Fulvio Tessitore, E. S. I. Edizioni Scientifiche Italiane, Napoli 1980.
  49. - von Humboldt 1814: Wilhelm von Humboldt, Betrachtungen über die Weltgeschichte (1814), tr it. di Giovanni Moretto Considerazioni sulla storia universale, in Id., Il compito dello storico, a cura di Fulvio Tessitore, E. S. I. Edizioni Scientifiche Italiane, Napoli 1980.
  50. - Weber 2004: Max Weber, Wissenschaft als Beruf (1917), tr. it. di Pietro Rossi La scienza come professione, in Id., La scienza come professione. La politica come professione, Einaudi, Torino 2004.

Lorenzo Calabi, in "RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA" suppl. 4/2016, pp. 321-337, DOI:10.3280/SF2016-004-S1022

   

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