Click here to download

Sequence Analysis as a useful tool to study university attrition, retention and students’ careers
Journal Title: RIV Rassegna Italiana di Valutazione 
Author/s: Giampiero D'Alessandro 
Year:  2016 Issue: 65 Language: Italian 
Pages:  19 Pg. 82-100 FullText PDF:  726 KB
DOI:  10.3280/RIV2016-065006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Sequence Analysis; Students' Careers; Attrition; Retention; Longitudinal Studies; Drop Out.

  1. Amico A., D’Alessandro G. (2016), Strategie di gestione e analisi di grandi basi di dati amministrativi: l’utilità di trasformare dati sincronici in vettori diacronici. Sociologia e Ricerca Sociale. 109(1): 127-142., DOI: 10.3280/SR2016-109011.
  2. Anvur (2014). Rapporto sullo stato del sistema universitario e della ricerca 2013. --Testo disponibile al sito:http://www.anvur.org/attachments/article/644/Rapporto%20ANVUR%202013_UNIVERSITA%20e%20RICERCA_integrale.pdf. Ultimo accesso: 31 marzo 2016.
  3. Anvur (2016). Rapporto sullo stato del sistema universitario e della ricerca 2016. --Testo disponibile su:http://www.anvur.org/attachments/article/644/Rapporto%20ANVUR%202013_UNIVERSITA%20e%20RICERCA_integrale.pdf. Ultimo accesso: 20 gennaio 2017.
  4. Benvenuto G. (2012). Il monitoraggio di sistema. In Benvenuto G., Decataldo A. e Fasanella A., a cura di (2012). C’era una volta l’università? Analisi longitudinale delle carriere degli studenti prima e dopo la “grande riforma”. Acireale-Roma: Bonanno.
  5. Benvenuto G., Decataldo A. e Fasanella A. a cura di (2012). C’era una volta l’università? Analisi longitudinale delle carriere degli studenti prima e dopo la “grande riforma”. Acireale-Roma: Bonanno.
  6. Biolcati Rinaldi F. (2006). Povertà, teoria e tempo. La valutazione delle politiche di sostegno al reddito. Milano: FrancoAngeli.
  7. Bison I. (2009). OM matters: the interaction effects between indel and substitution costs, Methodological Innovations Online, 4(2): 53-67. --Testo disponibile all’indirizzo http://www.methodologicalinnovations.org.uk/wp-content/uploads/2013/11/5.-Bison-final-August-9-09.pdf. Ultimo accesso: 31 marzo 2016.
  8. Blanchard P., Bühlmann F. and Gauthier J. A., editors (2014). Advances in Sequence Analysis: Theory, Method, Applications. Berlin-Heidelberg: Springer.
  9. Elzinga C.H. (2014). Distance, Similarity and Sequence Comparison». In: Blanchard P., Bühlmann F. e Gauthier J.A., editors, Advances in Sequence Analysis: Theory, Method, Applications. Berlin-Heidelberg: Springer.
  10. Enqa – European association for quality assurance in higher education (2009). Standards and Guidelines for Quality Assurance in Higher Education, 3rd edition. --Testo disponibile al sito http://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2013/06/ESG_3edition-2.pdf. Ultimo accesso: 31 marzo 2016.
  11. Enqa – European association for quality assurance in higher education (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in Higher Education. --Testo disponibile al sito http://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf. Ultimo accesso: 31 gennaio 2017.
  12. Gabadinho A., Ritschard G., Müller N.S., Studer M. (2009). Mining Sequence Data in R with the TraMineR package: A user's guide, Department of Econometrics and Laboratory of Demography, Geneva, University of Geneva. --Testo disponibile al sito http://mephisto.unige.ch/pub/TraMineR/doc/1.4/TraMineR-1.4-Users-Guide.pdf. Ultimo accesso: 12 gennaio 2016.
  13. Gabadinho A., Ritschard G., Müller, N.S., Studer M. (2011). Analyzing and visualizing state sequences in R with TraMineR. Journal of Statistical Software. 40(4): 1-37.
  14. Fasanella A. (2012). Prospettive metodologiche per l’analisi del cambiamento istituzionale. In Benvenuto G., Decataldo A. e Fasanella A., a cura di (2012). C’era una volta l’università? Analisi longitudinale delle carriere degli studenti prima e dopo la “grande riforma”. Acireale-Roma: Bonanno.
  15. Levine J. (2000). But what have you done for us lately. Sociological Methods & Research, 29(1): 35-40., DOI: 10.1177/0049124100029001002
  16. MacIndoe H. e Abbott A. (2004). Sequence Analysis and Optimal Matching Techniques for Social Science Data. In Hardy M. e Bryman A., editors, The Handbook of Data Analysis. London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage.
  17. Menard S., a cura di (2007). Handbook of longitudinal research: design, measurement, and analysis. Amsterdam: Elsevier.
  18. R Core Team (2014). R: A language and environment for statistical computing. Vienna: R Foundation for Statistical Computing.
  19. Ruspini E. (2004), La ricerca longitudinale. Milano: FrancoAngeli.
  20. Studer M. (2013). WeightedCluster library manual: A practical guide to creating typologies of trajectories in the social science. Lives Working Papers. 24: 1-32.
  21. Studer M., Ritschard G. (2014), A comparative review of sequence dissimilarity measures. Lives Working Papers, 33: 1-47.
  22. Tanucci G. (2006). Orientamento e carriera universitaria. In Fasanella A. e Tanucci G., a cura di, Orientamento e carriera universitaria. Ingressi ed abbandoni in cinque Facoltà dell’Università di Roma “La Sapienza” nel nuovo assetto didattico. Milano: FrancoAngeli.
  23. Wu L.L. (2000). Some comments on Sequence analysis and optimal matching methods in sociology: Review and prospect. Sociological methods and research, 29(1): 41-64., DOI: 10.1177/0049124100029001003

Giampiero D'Alessandro, Sequence Analysis as a useful tool to study university attrition, retention and students’ careers in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 65/2016, pp. 82-100, DOI:10.3280/RIV2016-065006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content