Titolo Rivista: PARADIGMI
Autori/Curatori: Mariangela Landi
Anno di pubblicazione: 2017 Fascicolo: 2 Lingua: Italiano
Numero pagine: 17 P. 23-39 Dimensione file: 211 KB
DOI: 10.3280/PARA2017-002003
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf)
seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit.
Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
A «comprehensive» anthropology spread at a time when the issue of «man’s place in nature» (T. Huxley, 1863) was intensely debated: it investigated «life forms» also in the laboratory (Mochi, 1901) and led scholars to think that it was even possible to refound pedagogy on an anthropological basis. As for "scientific pedagogy", this essay looks at the contributions of Spanish anthropologists, which have long been overlooked and run parallel with the development of studies that promoted the transition from comparative to experimental psychology. As for ethnology, this essay considers, also through the analysis of manuals, the entire period spanning from the first morphological evidence pointing to the fact that the concept of race has no scientific foundations (Mantegazza, 1875), confirming that it is "a myth" developed in light of the first data on population genetics (J. Huxley, 1935).
Mariangela Landi, "Man’s place in nature". From Thomas to Julian Huxley in "PARADIGMI" 2/2017, pp 23-39, DOI: 10.3280/PARA2017-002003