Click here to download

Social antennas for initial training: a strucural approach
Journal Title: RIV Rassegna Italiana di Valutazione 
Author/s: Valentina Lamonica, Elena Ragazzi, Lisa Sella 
Year:  2016 Issue: 66 Language: Italian 
Pages:  17 Pg. 59-75 FullText PDF:  469 KB
DOI:  10.3280/RIV2016-066005
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Good territorial policy planning needs preliminary considerations about local needs. The present case study intends to reflect on the importance of policy reference context, starting from the identification of initial trainees’ needs in a vocational training centre in Piedmont. This research experience designs a detection system (social antenna) aiming at identifying systemic needs of students and their families, in order to provide appropriate policy making tools. The multi-dimensionality of trainees’ social disadvantage is addressed by structural equation modeling. The present social antenna is specifically designed to detect the changing needs of young trainees, but the systematization of this methodological approach can guarantee the use of social antennas in different areas and contexts. The fil rouge is the ability to provide policy indications on-the-fly, so that the policy makers can instantaneously (re)orient interventions, depending on environmental changes.
Keywords: Policy Programming; Structural Equation Modeling.

  1. Ballarino, G. (2013). Istruzione, formazione professionale, transizione scuola-lavoro. Il caso italiano in prospettiva comparata. Rapporto di ricerca IRPET.
  2. Benati, I., Lamonica, V., Ragazzi, E., Santanera, E., Sella, L. (2015). Gli esiti occupazionali delle politiche formative in Piemonte. 3° Rapporto Annuale di Placement 2013. Indagine su qualificati e specializzati nell’anno 2012. Torino: CNR-Ceris e Regione Piemonte.
  3. Benati, I., Lamonica, V., Ragazzi, E., Santanera, E., Sella, L. (2014). Gli esiti occupazionali delle politiche formative in Piemonte – 2° rapporto annuale di placement 2012 – Indagine su qualificati e specializzati nell’anno 2011. Torino: CNR-Ceris e Regione Piemonte.
  4. Benati, I., Lamonica, V., Ragazzi, E., Sella, L. (2016). I benefici delle valutazioni “ripetute”. Evidenze da un’esperienza piemontese, Rassegna Italiana di Valutazione, XX (64): 7-26, DOI: 10.3280/RIV2016-06400
  5. Benati, I., Ragazzi, E., Sella, L. (2013). Valutare l’impatto della Formazione Professionale sull’inserimento lavorativo: lezioni da una ricerca in Regione Piemonte, Rassegna Italiana di Valutazione, XVI (56-57): 26-47., DOI: 10.3280/RIV2013-05600
  6. Cataldo, R. (2016). Developments in PLS-PM for the building of a System of Composite Indicators. PhD thesis, University of Naples Federico II.
  7. Cataldo, R., Grassia, M. G., Lauro, N. C., Ragazzi, E., Sella, L. (2017). Individual Disadvantage and Training Policies: The Makings of “Model-based” Composite Indicators, in Lauro N. C., Amaturo E., Grassia M. G., Aragona B., Marino M. (Eds.), Data Science and Social Research – Epistemology, Methods, Technology and Applications, Springer, ISBN 978-3-319-55476-1
  8. Cegolon, A., (2012). Il valore educativo del capitale umano, FrancoAngeli.
  9. Dagum, C., Vittadini, G., Lovaglio, P. G. (2007). Formative indicators and effects of a causal model for household human capital with application. Econometric Reviews, 26(5), 579-596., DOI: 10.1080/0747493070151224
  10. European Commission (2008). Progress towards the Lisbon objectives in education and training, disponibile su http://www.ecnais.org/wp/wp-content/uploads/2013/01/EandT_in_Europe_2008-report_indicators_and_benchmarks.pdf
  11. Faggio, A., Mussino, P., Ragazzi, E., Santanera, E., (2014). Come valutare l’efficacia della formazione professionale per l’integrazione dei soggetti deboli? Lezioni dall’esperienza dell’area Istruzione e Formazione professionale nella Provincia di Torino; paper presentato alla Conferenza ESPANET “Sfide alla cittadinanza e trasformazione dei corsi di vita: precarietà, invecchiamento e migrazioni”, Torino, 18-20 Settembre 2014. Working Paper Cnr-Ceris, N° 24/2014.
  12. Falavigna, G., Ragazzi, E., Sella, L., (2015) Gender inequalities and labour integration. An integrated approach to vocational training in Piedmont, Politica Economica Journal of Economic Policy, XXXI (1): 97-120,, DOI: 10.1429/80538
  13. Grossman, M. (2006). Education and nonmarket outcomes. Handbook of the Economics of Education, 1, 577-633.
  14. ISFOL (2011) Gli esiti formativi e occupazionali dei percorsi triennali - Sintesi della ricerca, Disponibile su: http://isfoloa.isfol.it/bitstream/123456789/119/1/D’Arcangelo_Marsili_%20Scalmato_Gli%20esiti%20formativi%20e%20occupazionali.pdf
  15. Lamonica, V., Ragazzi, E., Santanera, E., Sella, L. (2016) The role of personal networks in the labour insertion of weak jobseekers, Int. J. Computational Economics and Econometrics, Vol. 6, No. 3, pp.315–335.
  16. Lauro C., Nappo D. (2014), Partial Least Squares-Path Modeling with non numerical variables: an optimal scaling approach, ADAC, in press.
  17. Lauro, N. C., Ragazzi, E., (Eds.) (2011) Rapporto Sussidiarietà 2010. Sussidiarietà e istruzione e formazione professionale, Mondadori Università e Fondazione Università, Milano.
  18. Marsilii E., Scalmato V. (a cura di) (2014) Occupati dalla formazione – Seconda indagine nazionale sugli esiti occupazionali dei qualificati nei percorsi IeFP 2013, ISFOL Research Paper n.18. Disponibile su http://bw5.cilea.it/bw5ne2/opac.aspx?web=ISFL&opac=Default&ids=20173
  19. Ragazzi, E., (Ed.) (2008). Perché nessuno si perda. La Piazza dei Mestieri: un modello per contrastare la dispersione scolastica. Guerini e Associati.
  20. Ragazzi, E., (2014), Effectiveness evaluation of training programmes for disadvantaged targets. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1239-1243.
  21. Ragazzi, E., Nosvelli, M., Sella, L., (2012). Gli esiti occupazionali delle politiche formative in Piemonte. 1° rapporto annuale di placement 2011 – Indagine su qualificati e specializzati nell’anno 2010, CNR-Ceris e Regione Piemonte, Torino.
  22. Ragazzi, E., Sella, L., (2014). I dati amministrativi per la valutazione delle politiche: riscontri dall’esperienza piemontese sul FSE. Rassegna Italiana di Valutazione, XVIII (60), 123-146., DOI: 10.3280/RIV2014-06000
  23. Ragazzi E., Sella L., (2016). Migration and work: the cohesive role of vocational training policies, Mondi Migranti, 1, 139-160,, DOI: 10.3280/MM2016-00100
  24. Saisana M., Tarantola S. (2002). State-of-the-art Report on Current Methodologies and Practices for Composite Indicator Development, EUR 20408 EN, European Commission-JRC.
  25. Santagati, M. (2015). Una diversa opportunità. Classi multiculturali ed esperienze di successo nella formazione professionale, Quaderni Ismu, pp. 5-138.
  26. Sella, L., (2014) Enhancing Vocational Training Effectiveness Through Active Labour Market Policies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141: 1140-44,
  27. Tenenhaus, M., Esposito Vinzi, V., Chatelin, Y.M., Lauro, C. (2005). PLS path modelling. Computational Statistics and Data Analysis, 48, 159-205.
  28. Vittadini, G., Dagum, C., Lovaglio, P. G., Costa, M. (2003). A method for the estimation of the distribution of human capital from sample surveys on income and wealth. Proceedings of American Statistical Association, Educational Statistics Section.

Valentina Lamonica, Elena Ragazzi, Lisa Sella, Social antennas for initial training: a strucural approach in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 66/2016, pp. 59-75, DOI:10.3280/RIV2016-066005

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content