Click here to download

Participatory Evaluation as an Instrument for Research, Training and Change: a Case Study of the PEIV (Piano educativo integrato del Vergante)
Journal Title: SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI 
Author/s: Nicoletta Pavesi 
Year:  2017 Issue: Language: Italian 
Pages:  23 Pg. 91-113 FullText PDF:  339 KB
DOI:  10.3280/SP2017-002006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The aim of this paper is to propose a reflection on the theme of participatory evaluation, starting from concrete experience in the socioeducational field. Participatory evaluation involves trained evaluation personnel (or research specialists) and practice-based stakeholders working in partnership. Stakeholders are organization members with program responsibility or people (citizens) with a vital interest in the program, (primary users). First, the group reconstructed the project in its material dimension (needs-answers) and then reflected on the principles that guided the project. The experience of this participatory evaluation has allowed us to verify that, as indicated in the literature, this tool allows you to achieve results at a personal level, at group level and at the project level.
Keywords: Participatory Evaluation; Networking Social Work; Education; Community; Empowerment

  1. Adelman, C., Kemmis, S., Jenkins, D. 1980. Rethinking Case Study: Notes From the Second Cambridge Conference, in H. Simons (ed.), Towards a Science of the Singular, pp.47-61. CARE Occasional Publications. No. 10. Norwich: Centre for Applied Research in Education, University of East Anglia
  2. Beck, U. 2000. La società del rischio. Roma: Carocci.
  3. Belardinelli S. a cura di 2005. Welfare community e sussidiarietà. Milano: EGEA - Giuffrè.
  4. Bertolo, E. e Moretto, A. 1998, Percorsi di empowerment. Animazione Sociale, 1, pp. 61-69.
  5. Boccacin, L. 2009. Terzo settore e partnership sociali : buone pratiche di welfare sussidiario. Milano: Vita e Pensiero.
  6. Bramanti, D. 2010. Welfare community e nuove professioni: tra prossimità e coesione sociale, paper presentato al X Convegno Nazionale AIS, 23-25 settembre 2010, Milano.
  7. Brunner, I. and Guzman, A. 1989. Participatory Evaluation: A Tool to Assesss Projects and Empower People, in R.F. Conner and M. Hendricks eds., International Innovations in Evaluation Methodology. New Directions for Evaluation. 42, pp. 9-18
  8. Carrà, E. 1998. I molti “volti” dell’associazionismo familiare: due studi di caso. in P. Di Nicola a cura di. Famiglia e politiche di welfare. Sociologia e politiche sociali 3, pp. 153-179.
  9. Carrà, E. 2008a. Buone pratiche e capitale sociale. Servizi alla persona pubblici e di privato sociale a confronto. Milano: LED.
  10. Carrà, E. 2008b. Un’osservazione che progetta. Strumenti per l’analisi e la progettazione relazionale di interventi nel sociale. Milano: LED.
  11. Carrà E. 2013. “Putting family first”: a sociological analisys of Doherty’s citizen professionalism and participatory approaches. Italian Journal of Sociology of Education. 5, pp. 127-147.
  12. Colozzi I. 1997. Il principio di sussidiarietà come principio regolatore delle politiche sociali, in G. Rossi a cura di. Terzo settore, stato e mercato nella trasformazione delle politiche sociali in Europa. pp. 24-33. Milano: FrancoAngeli.
  13. Cousins, J. B. and Earl, L. M. 1992, The Case for Participatory Evaluation, Educational Evaluation and Policy Analysis. 14 (4), pp. 397-418.
  14. Doherty, W.J. 2013. The citizen professional: working with families and communities in problem people care about. Italian Journal of sociology of education. 5, pp. 111-126.
  15. Donati, P. 2006. Un nuovo modo di analizzare, valutare e implementare le buone prassi nei servizi alla famiglia: il modello relazionale, in P. Donati P. e R. Prandini a cura di. Buone pratiche e servizi innovativi per la famiglia, pp. 546- 567. Milano: FrancoAngeli.
  16. —2007. L’approccio relazionale al capitale sociale. Sociologia e politiche sociali, X, 1, pp. 9-39.
  17. —a cura di. 2007. Famiglia e bisogni sociali: la frontiera delle buone prassi. Milano: FrancoAngeli.
  18. Donati, P. e Prandini, R. 2006. a cura di. Buone pratiche e servizi innovativi per la famiglia, Milano: FrancoAngeli.
  19. Donati, P. e Colozzi, I. a cura di. 2005. La sussidiarietà: che cos’è e come funziona. Roma: Carocci.
  20. Folgheraiter, F. 1998. Teoria e metodologia del servizio sociale. FrancoAngeli: Milano.
  21. —2000. L’utente che non c’è. Lavoro di rete e empowerment nei servizi alla persona, Erickson, Trento.
  22. —2007. La logica sociale dell’aiuto. Fondamenti per una teoria relazionale del welfare. Trento: Erickson.
  23. Foresti, M. 2004. La partecipazione in ambito valutativo: mito o realtà? Teoria e pratica degli approcci valutativi. Rivista italiana di valutazione. 25, pp. 45-70.
  24. Franco, V. 1996. Etiche possibili. Il paradosso della morale dopo la morte di Dio. Roma: Donzelli.
  25. Freire, P. 1982. Creating Alternative Research Methods: Learning to Do It by Doing It, in B. Hall, A. Gillette, R. Tandon eds. Creating Knowledge: a Monopoly. Participatory Research, pp. 29-37. New Delhi: Society for Participatory research in Asia and Toronto: International Council for Adult Education.
  26. Garaway, G.B. 1995, Participatory Evaluation. Studies in Educational Evaluation. 21, pp. 85-102.
  27. Ghiglione, R., Beauvois, J.L., Chabrol, C., Trognon, A. 1980. Manuel d’analyse de contenu, Armand Colin, Paris.
  28. Goffman, E. 1970. Stigma, l’identità negata. Bari: Laterza.
  29. Kemmis, S. 1980. The imagination of the case and the invention of the study. in H. Simons ed. Towards a Science of the Singular, Centre for Applied Research in Education, pp. 96-146. Norwich: University of East Anglia.
  30. Levitorn, L.C. and Hughes, E.F.X. 1981. Research on the Utilization of Evaluations: a Review and Synthesis, Evaluation Review, 5, pp. 525-548.
  31. Maguire L. 1987, Il lavoro sociale di rete. L’operatore sociale come mobilizzatore e coordinatore delle risorse informali della comunità, Trento: Erickson.
  32. Martini, E.R. 1996. La ricerca-azione partecipata. Per una pratica dello sviluppo di comunità. In S. Berruti a cura di. Il lavoro di comunità, pp. 104-119, Torino: Gruppo Abele.
  33. Martini, E. R. 2001. La valutazione dei progetti di sviluppo di comunità, più domande che risposte. Rassegna italiana di valutazione, 21, pp. 35-50.
  34. Merton, R.K. 1968. Teoria e struttura sociale. Bologna: il Mulino.
  35. Orlando, V. e Pacucci, M. 2005, La scommessa delle reti educative. Il territorio come comunità educante, Roma: LAS.
  36. Palumbo, M. 2004. La valutazione partecipata e i suoi esiti. Rassegna italiana di valutazione, 25, pp. 71-88.
  37. Napolitano E. 2015, Educazione, comunità e politiche del territorio. FrancoAngeli: Milano.
  38. Prandini, R. 2006. I servizi relazionali per la famiglia, in E. Scabini, G. Rossi a cura di. Le parole della famiglia, Studi interdisciplinari sulla famiglia, n. 21, pp. 199-212.
  39. Rappaport, J. 1987, Terms of empowerment exemplars of prevention: towards theory of community, American Journal of Community Psychology, 15, 2, pp. 121-148.
  40. Rossi, G. 2005. Servizi alla persona e sussidiarietà. in S. Belardinelli a cura di. Welfare Community e sussidiarietà, p. 91-110. Milano: Egea, Milano.
  41. —2010. Politiche familiari, in AIS a cura di. Mosaico Italia, pp. 399-404. Milano: FrancoAngeli.
  42. Rossi, G. e Boccacin, L. a cura di 2007. Capitale sociale e partnership tra pubblico, privato e terzo settore. Casi di buone pratiche nei servizi alla famiglia. Volume I, Milano: FrancoAngeli.
  43. Scabini, E. e Rossi, G. a cura di. 2006. Le parole della famiglia. Milano: Vita e Pensiero.
  44. Shaw, I.F. and Green, J.C., Mark, M.M. eds. 2006. The Sage Handbook of Evaluation, New Delhi: Sage.
  45. Schön, D. A. 1999. Il professionista riflessivo. Per una epistemologia della pratica professionale. Bari: Dedalo.
  46. Shaw, I., and Lishman, J. a cura di 2002. La valutazione nel lavoro sociale. Approcci e metodi. Trento: Erickson.
  47. Smits, P.A. and Champagne, F. 2008. An Assessment of the Theoretical Underpinnings of Practical Participatory Evaluation. American Journal of Evaluation. 29, pp.427-442
  48. Stake, R.E. 1995. The Art of Case Study Research. Thousand Oaks- London-New Delhi: Sage.
  49. Weaver, L. and Cousins, J.B. 2004. Unpacking the participatory process. Journal of MultiDisciplinary Evaluation. 1, pp. 19-40
  50. Whitmore, E. 1991. Evaluation and empowerment: it’s process that counts. Empowerment and Family Support Networking Bulletin. (Cornell University Empowerment Project), 2, pp. 1-7.

Nicoletta Pavesi, Participatory Evaluation as an Instrument for Research, Training and Change: a Case Study of the PEIV (Piano educativo integrato del Vergante) in "SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI" 2/2017, pp. 91-113, DOI:10.3280/SP2017-002006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content