Click here to download

Sense of place and authenticity: the case of via del Campo in Genoa
Journal Title: SOCIOLOGIA URBANA E RURALE 
Author/s: Silvia Crivello 
Year:  2017 Issue: 114 Language: Italian 
Pages:  19 Pg. 37-55 FullText PDF:  233 KB
DOI:  10.3280/SUR2017-114003
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Genoa, via del Campo, sense of place, authenticity, urban regeneration, historical centre

  1. Augé M. (1992). Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil (trad. it.: Nonluoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Eleuthera, 2002).
  2. Bhabha B. (1994). Location of Culture. London: Routledge (trad. it.: I luoghi della cultura. Roma: Meltemi, 2001).
  3. Bovone L., Mazzette A., Rovati G. (a cura di) (2005). Effervescenze urbane. Quartieri creativi a Milano, Genova e Sassari. Milano: FrancoAngeli.
  4. Briata P. (2014). Spazio urbano e immigrazione in Italia. Milano: FrancoAngeli.
  5. Cresswell T. (2004). Place: A Short Introduction. London: Blackwell.
  6. Dal Lago A., Quadrelli E. (2003). La città e le ombre. Milano: Feltrinelli.
  7. Dematteis G. (1995). Progetto implicito: il contributo della geografia umana alle scienze del territorio. Milano: FrancoAngeli.
  8. Dematteis G. (1998). La geografia dei beni culturali come sapere progettuale. Rivista geografica italiana, 105: 24-35.
  9. Dovey K. (2010). Becoming Places. London: Routledge.
  10. Gastaldi F. (2012). Grandi eventi e rigenerazione urbana negli anni della grande trasformazione di Genova: 1992-2004. TRIA, 9: 23-35.
  11. Gazzola A. (2003). Traformazioni urbane: società e spazi di Genova. Napoli: Liguori.
  12. Gazzola A., Prampolini R., Rimondi D. (2014). Negli spazi pubblici. Utilizzatori temporanei e pratiche sociali a Genova. Milano: FrancoAngeli.
  13. Gilli M. (2009). Autenticità e interpretazione nell’esperienza turistica. Milano: FrancoAngeli.
  14. Governa F. (1997). Il milieu urbano: l’identità territoriale nei processi di sviluppo. Milano: FrancoAngeli.
  15. Judd D.R., Fainstein S.M. (eds.) (1999). The Tourist City. New Haven: Yale University Press.
  16. Lefebvre H. (1974). La production de l’espace. Paris: Anthropos (trad. it.: La produzione dello spazio. Milano: Miozzi, 1976).
  17. Leone M. (2010). La leggenda dei vicoli. Milano: FrancoAngeli.
  18. Longoni L. (2005). Come parlano i luoghi: viaggio attraverso il centro storico. In Bovone L., Mazzette A., Rovati G. (a cura di). Effervescenze urbane. Milano: FrancoAngeli.
  19. Lynch K. (1960). The Image of the City. Cambridge: MIT Press (trad. it.: L’immagine della città. Venezia: Marsilio, 2006).
  20. Magnaghi A. (a cura di). (1994). Il territorio dell’abitare. Milano: FrancoAngeli.
  21. Manella G. (2013). Le luci della città: l’ascesa del turismo urbano tra opportunità e rischi. Sociologia Urbana e Rurale, 8: 7-12., 10.3280/SUR2013-10000DOI: 10.3280/SUR2013-10000
  22. Marcenaro G. (2004). Genova e le sue storie. Milano: Bruno Mondadori.
  23. Martinelli M. (2009). La fruizione dei beni culturali come contributo del turismo allo sviluppo delle città d’arte. Sociologia Urbana e Rurale, 88: 59-72., 10.3280/SUR2009-08800DOI: 10.3280/SUR2009-08800
  24. Massey D. (2005). For Space. London: Sage.
  25. Massey D., Jess P. (eds.) (1995). A Place in the World?: Places, Cultures and Globalization. Oxford: Oxford University Press (trad. it.: Luoghi, culture e globalizzazione. Torino: Utet, 2001).
  26. Mela A. (2006). Sociologia della città. Roma: Carocci.
  27. Papastergiadis N. (2000). The turbulence of migration: Globalization, deterritorialization and hybridity. Cambridge: Polity Press.
  28. Petrillo A. (2003). La città delle paure. Napoli: Sellino.
  29. Petrillo A. (2004). Genova e i migranti. Storia recente e prospettive future. In Rugafiori P. (a cura di). Genova del saper fare. Lavoro, imprese, tecnologie. Milano: Skirà.
  30. Poleggi E., Cevini P. (1981). Genova. Roma: Laterza.
  31. Proshansky H.M., Fabian A.K., Kaminoff R. (1983). Place identity: physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3, 1: 57-83., 10.1016/S0272-4944(83)80021-8DOI: 10.1016/S0272-4944(83)80021-8
  32. Raffestin C. (1980). Pour une géographie du pouvoir. Paris: Litec (trad. it.: Per una geografia del potere. Milano: Unicopli).
  33. Raffestin C. (1982). Remarques sur les notions d'espace, de territoire et de territorialite. Es-pace et société, 41: 167-171.
  34. Relph E. (1976). Place and placelessness. London: Pion.
  35. Romana C. (1991). Fabrizio De André. Amico fragile. Milano: Sperling & Kupfer.
  36. Rose G. (1995). Place and identity: a sense of place. In Massey D., Jess P. (eds.). A place in the world? Oxford: Oxford University Press and Open University, 87-132 (trad. it.: Luoghi, culture e globalizzazione.Torino: Utet, 2001).
  37. Semi G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: il Mulino.
  38. Shields R. (2003). The Virtual. London: Routledge.
  39. Simonicca A. (2004). Turismo e società complesse. Saggi antropologici. Roma: Meltemi.
  40. Tuan Y.F. (1977). Space and place: the perspective of experience. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  41. Turco A. (a cura di) (1984). Regione e regionalizzazione. Milano: FrancoAngeli.
  42. Urry J. (1990). The Tourist Gaze. Leisure and travel in contemporary societies. London: Sage.
  43. Vanolo A. (2016). City Branding, Urban Imaginaries and Ghosts: The Politics of Representation in Globalising Cities. London: Routledge (in corso di stampa).
  44. Wang N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26, 2: 349-370., 10.1016/S0160-7383(98)00103-0DOI: 10.1016/S0160-7383(98)00103-0
  45. Zukin S. (1991). Landscapes of power. From Detroit to Disney World. Berkeley: Univesrity of California Press.
  46. Zukin S. (2008). Consuming authenticity. From outposts of difference to means of exclusion. Cultural Studies, 22, 5: 724-748., 10.1080/09502380802245985DOI: 10.1080/09502380802245985
  47. Zukin S. (2010). Naked city: The Death and Life of Authentic Urban Places. Oxford: Oxford University Press.

Silvia Crivello, Sense of place and authenticity: the case of via del Campo in Genoa in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 114/2017, pp. 37-55, DOI:10.3280/SUR2017-114003

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content