Click here to download

The Space and Its Narration. Paths of Participatory Mapping
Journal Title: TERRITORIO 
Author/s: Michela Bresciani, Alessandra Micoli 
Year:  2017 Issue: 82 Language: Italian 
Pages:  9 Pg. 120-128 FullText PDF:  544 KB
DOI:  10.3280/TR2017-082022
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


Starting from the Parish Map of Niguarda, Ecomuseo Urbano Metropolitano Milano - Nord (eumm) has repeatedly put in place processes of territorial representation. From the Parish Map, to the workers’ neighbourhood map, in Sesto San Giovanni. In the article we analyze how maps, in all its possible representation, is an instrument to enhance the submerged elements of the urban landscape, to make sense of its transformations and to give voice to those who live in between. Leading the path, as a sort of mediator between different spheres and multiple citizens, the Ecomuseum, a territorial expert in the search for interpretation of contemporaneity and complexity of urban life. Participatory mapping processes allow us to reflect on current dynamics of site affiliation and how maps can be used, strategically, to build one’s own identity
Keywords: Maps; landscape; storytelling

  1. Biondillo G., 2014, Psicogeografia, Lezioni del corso di Elementi di psicogeografia e narrazione del territorio. http://psicogeografia.com.
  2. Bisiani R., Diamantini D., 2006, Mobilità e società dell’informazione. Milano: Guerini e Associati.
  3. Brenner N., 2016, Stato, spazio, urbanizzazione. Milano: Guerini e Associati.
  4. Bresciani M., Micoli A., 2015-2016, «Mappe». Antropologia museale. Etnografie del contemporaneo: le comunità patrimoniali, 37-39: 100-104.
  5. Ceccarini G., 2014, «Antropologia del paesaggio: il landscape come processo culturale». Rivista di Scienze Sociali. www.rivistadiscienzesociali.it/antropologia-del-paesaggio-il-landscape-come-processo-culturale.
  6. Clément G., 2005, Manifesto del Terzo paesaggio. Macerata: Quodlibet.
  7. Clifford S., King A., 1993, Losing Your Place. www.aughty.org/pdf/losing_place.pdf.
  8. Clifford S., Maggi M., Murtas D., 2006, Genius Loci: perché, quando e come realizzare una mappa di comunità. Torino: IRES Piemonte.
  9. Giusti M., 2015, Formazione e spazi pubblici. Competenze e metodologie interculturali degli spazi di vita. Milano: FrancoAngeli.
  10. Grasseni C., 2010, a cura di, Ecomuseologie. Pratiche e interpretazioni del patrimonio locale. Rimini: Guaraldi.
  11. Gugg G., 2007, «Antropologia del paesaggio ed ecomuseo. Linee teoriche e prospettive di analisi». In: Gugg G., Alliegro E. (a cura di), Eco-sviluppo.
  12. Identità, linguaggi, politiche, numero monografico. Akiris, Rivista trimestrale per lo Sviluppo Locale, III: 6-7.
  13. Lai F., 2011, Antropologia del «Terzo Paesaggio». Il mestiere dell’antropologo, Antropologia dell’Ambiente. Roma: Ed. CISU.
  14. Landry C., 2009, City Making. L’arte di fare la città. Torino: Codice edizioni.
  15. Kitchin R., Dodge M., 2007, «Rethinking Maps. Progress in Human Geography». In: Kitchin, R., 2010 (eds.), Post Representional cartography.
  16. Exploration in Space and Society, 15., DOI: 10.1177/0309132507077082
  17. Micoli A., Negro E., 2010, «La mappa di comunità tra sintesi e polifonia del tessuto urbano». In: Grasseni C. (a cura di), Ecomuseologie. Pratiche e interpretazioni del patrimonio locale. Rimini: Guaraldi, 115-119.
  18. Pidello G. et al., 2004, a cura di, Mappe di Comunità, numero monografico.
  19. Signum. La rivista monografica dell’Ecomuseo del Biellese, 1.
  20. Servaes J., 1999, Communication for Development. One World, Multiple Cultures. New York: Crees Kill, NJ Hampton Press.
  21. Turri E., 2004, Il paesaggio e il silenzio. Padova: Marsilio.

Michela Bresciani, Alessandra Micoli, The Space and Its Narration. Paths of Participatory Mapping in "TERRITORIO" 82/2017, pp. 120-128, DOI:10.3280/TR2017-082022

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content