Click here to download

Evaluating organizational learning. Transformation in work practices and pro-fessional identities.
Journal Title: STUDI ORGANIZZATIVI  
Author/s: Emanuele Testa, Giuseppe Scaratti 
Year:  2018 Issue: Language: Italian 
Pages:  31 Pg. 9-39 FullText PDF:  381 KB
DOI:  10.3280/SO2018-001001
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The paper aims to explore a training evaluative process in a context of profes-sional and organizational change. The focus is on a transformative and learning process of practitioners belonging to a challenging and complex organizational context, which is under the pressure of qualitative improvement of its services. The target refers to teachers of nursery schools located in a northern Italian re-gion: they are involved in an in-depth transformation of their system of activity which conveys an upsetting of the existent balances related to the in use educative practices. The paper describes the methodology adopted and the phenomenological analysis of the gathered data in order to provide empirical evidence to the exits of the training process. As a general finding a strong connection with the practice in use is underlined, together with a process of positive contamination of the daily innovation of teaching experience.
Keywords: Evaluation; training effectiveness; professional identity; organiza-tional learning.

  1. Alvarez, K., Salas, E., & Garofano, C. M. (2004). “An integrated model of training evaluation and effectiveness”. Human Resource Development Review, 3 (4), 385-416.
  2. Arthur, W. Jr., Bennett, W. Jr., Edens, P. S., & Bell, S. T. (2003). “Effectiveness of Training in Organizations: A Meta-Analysis of Design and Evaluation Features”. Journal of Applied Psychology, 88 (2), 234–245.
  3. Frascaroli, D., (2011). Valutare l’efficacia della formazione. Un approccio teorico e metodologico. Milano: Vita & Pensiero.
  4. Ivaldi S., Scaratti G., Nuti G. (2015). “The practice of evaluation as evaluation of practices”. Evaluation, 21(4), pp. 497-512,
  5. Kaneklin, C. & Scaratti, G. (a cura di) (1998). Formazione e narrazione. Milano: Raffaello Cortina.
  6. Kaneklin, C., & Olivetti Manoukian, F. (1990). Conoscere l’organizzazione. Roma: Carocci.
  7. Kirkpatrick, D. L. (1967). “Evaluation of training”. In R. L. Craig, & L. R. Bittel (Eds.) Training and development handbook (pp. 87-112). New York: McGraw-Hill.
  8. Kirkpatrick, D. L. (1976). “Evaluation of training”. In R. L. Craig (ed.), Training and Development Handbook: A Guide Resource Development (pp. 301–319). New York: McGraw-Hill.
  9. Kirkpatrick, D. L. (1994). Evaluating training programs: The four levels. San Francisco: Berrett-Kochler.
  10. Kirkpatrick, D. L. (1999). “Evaluation”. Risorsa Uomo. Rivista di psicologia del Lavoro e dell’Organizzazione. Numero monografico di sulla valutazione della formazione, VI (3-4), 289-305. (pp. 21-46).
  11. Lichtner, M. (2002). “Valutare gli apprendimenti”. In C. Bisio (a cura di), Valutare in formazione (pp. 94-128). Milano: FrancoAngeli.
  12. Ledermann S (2011). Exploring the necessary conditions for evaluation use in program change. American Journal of Evaluation, 33(28), 159-178
  13. Lipari, D. (2002). Logiche di azione formativa nelle organizzazioni. Milano: Guerini e Associati.
  14. Mezirow, J. (2003). Apprendimento e trasformazione, Milano: Raffaello Cortina. (Testo originale pubblicato nel 1991).
  15. Morelli, U. & Weber. C. (1996). Passione e apprendimento. Formazione-intervento: teoria, metodo, esperienze. Milano: Raffaello Cortina.
  16. Pontecorvo, C., Ajello, A.M., Zucchermaglio, C. (2004). Discutendo si impara. Interazione e conoscenza a scuola. Roma: Carocci.
  17. Quaglino, G. P. (2004). La vita organizzativa. Milano: Raffaello Cortina.
  18. Richards, L., & Morse, J. M. (2007). Fare ricerca qualitativa: Prima guida. Milano: FrancoAngeli.
  19. Saunders M (2012). “The use and usability of evaluation outputs: A social practice approach”. Evaluation, 18(4), 421-436.
  20. Scaratti G. (2015). “Spunti per una cultura valutativa autentica”. In Scaratti G., Arborea V., Cinque (a cura di) Pratiche di valutazione formativa, pp. 1-18
  21. Scaratti, G., & Regalia, C. (1999). “Note di architettura metodologica per l’applicazione di una conoscenza valutativa alla formazione”. Risorsa Uomo. Rivista di psicologia del Lavoro e dell’Organizzazione. Numero monografico di sulla valutazione della formazione, VI (3-4), 269-288.
  22. Scaratti, G., Stoppini, L., Zucchermaglio, C. (2009). Autori di ambienti organizzativi. Roma: Carocci.
  23. Scaratti G., Arborea V., Cinque M. (2015). Pratiche di valutazione formative. Il caso Fondazione RUI. Milano: Raffaello Cortina.
  24. Stame, N. (2001). “Tre approcci principali alla valutazione: distinguere e combinare”. In M. Palumbo (a cura di), Il processo di valutazione. Decidere, programmare, valutare (pp. 21-46). Milano: FrancoAngeli.
  25. Stame, N. (a cura di) (2007). I classici della valutazione. Milano: FrancoAngeli.
  26. Vygotskij, L. S. (1987) Il processo cognitivo. Torino: Bollati Boringhieri. (Testo originale pubblicato nel 1978).
  27. Vygotskij, L. S. (1990) Pensiero e linguaggio. Roma-Bari: Laterza. (Testo originale pubblicato nel 1978).

Emanuele Testa, Giuseppe Scaratti, Evaluating organizational learning. Transformation in work practices and pro-fessional identities. in "STUDI ORGANIZZATIVI " 1/2018, pp. 9-39, DOI:10.3280/SO2018-001001

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content