Clicca qui per scaricare

«Le industrie culturali e creative»: una formula fortunata, ma ancora in cerca di identità (giuridica)
Titolo Rivista: RIVISTA ITALIANA DI DIRITTO DEL TURISMO 
Autori/Curatori: Lidianna Degrassi 
Anno di pubblicazione:  2018 Fascicolo: 22 Lingua: Italiano 
Numero pagine:  25 P. 7-31 Dimensione file:  176 KB
DOI:  10.3280/DT2018-022001
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 




Conceptually framing the formula «CCI-Cultural & Creative Industries» is an operation which has been mainly concerned with the economic doctrine of culture. The present contribu-tion offers the scientific community some food for thought from a legal point of view, in par-ticular in relation to EU Law and domestic law. What makes the definition a unicum in the panorama of the multileveled public law is the specific character of CCI, which, at the same time, investigates the profiles of «culture», «creativity», and of «industry/economy». This also stands out in the Italian legal system, because the republican Constitution does not know that notion, which makes scholars give it a systematic interpretation. In addition to this, having to do with a form of regional State, we need to realise how competences between the State and the Regions are distributed, due to the heterogeneous sector of CCI. The uncer-tainty of the notion in constitutional law allowed the State legislator to introduce a similar, but not an identical one: that of «cultural and creative enterprises», on which, in the final paragraph, this work tries to reflect at first reading.

Lidianna Degrassi, in "RIVISTA ITALIANA DI DIRITTO DEL TURISMO" 22/2018, pp. 7-31, DOI:10.3280/DT2018-022001

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche